Nästa artikel
”Den stod i ett garage i Poughkeepsie”
Läsarnas klassiker

”Den stod i ett garage i Poughkeepsie”

Publicerad 12 april 2023 (uppdaterad 12 april 2023)
Från Poughkeepsie, New York till Lund, Sverige. Thomas Palo har en Dodge Coronet från 1967 som mest har fått stå still – den har ännu inte gått 2 000 mil!

Jag köpte min Dodge Coronet i april 2021. Den hade importerats till Sverige tidigare samma år efter att ha hittats i ett garage i Poughkeepsie norr om New York. Samma familj hade ägt den sedan den var ny och den har ännu inte gått 2 000 mil. Dodgen hade stått i flera år oanvänd när den hittades i varmgaraget.

Motorn är en 318-kubiktums V8 med 727-automat. Man hade redan bytt diverse slangar och besiktat bilen så jag har bara behövt serva den med nya vätskor och filter i motor, växel-låda, bakaxel. Jag har också putsat upp den in och utvändigt. Den har några skavanker men helhetsintrycket är verkligen bra, jag tänker bara serva och sköta om bilen, ska försöka behålla den i originalskick. 

Jag lät bilregistret söka igenom hur många de kunde hitta av modellen med fyra dörrar årsmodell 1967 och 318-motorn. De fick bara fram min, men de sa också att vissa bilar inte är rätt inregistrerade.  

Nu ska den användas, bilar ska inte bara stå och speciellt inte om de går så här bra och är så fina att titta på. Modellen är ovanlig och svår att hitta både i USA och Sverige, så man är ensam på bilträffar, än så länge. ”Mopar or no car”!

Vill du också ha med din bil under vår vinjett ”Läsarnas Klassiker” i tidningen Klassiker? Skicka då ett mail till red@klassiker.nu. Det vi behöver är ett par bilder på din bil och antingen skriver du själv en text som Benny gjort eller så gör vi en kort intervju med dig på telefon.

Svensksålda Amerikanare – Klassiker USA Special 2022

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.