Bild
Nästa artikel

Liten men röd!

Rösta & vinn

Årets Klassiker 2019? Här är kandidat nummer två: Honda S800.

Lite kan vara så mycket mer! Det gäller i alla fall Honda S800 som tog sig ut ur hemmamarknadens trygghet och skulle konkurrera med bilar som Triumph Spitfire och MG Midget. 

S800 fanns liksom föregångaren S700 både som cabriolet och som coupé. Men nu var den fyrcylindriga helaluminiummotorn förstorad till 791 kubik. Den gav 70 hk, vilket räckte till att ta den 700 kg lätta bilen till en toppfart på 170 km/h. Det berättar bara halva sanningen om motorns karaktär. Enligt broschyren var varvgränsen vid hela 11 000 r/min! 

Som ny skulle Honda slåss i Europa med priset som vapen, idag är det nog närmast charmen som är den stora tillgången. 

Rickard Fritz var redan såld på modellen när den här bilen dök upp Blocket. Samma minut som annonsen kom ut ringde han säljaren. Rickards S800 kom till Sverige från Holland i början av 1990-talet. Den är en av 11 536 som byggdes 1966–70.

Rösta på din favorit till Årets Klassiker! Alla som är med och röstar har chans att vinna fantastiska priser! Alla kandidater presenteras i kalendern som medföljer nr 1/2019 och där finns även alla detaljer om tävlingen. Tidningen börjar säljas i butik från den 28 december. 

Senast 11 februari 2019 måste vi ha din röst! Endast en röst per person. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu och i Klassiker nr 3/2019.

Här kan du rösta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.