Nästa artikel
Monza - DKW:s snabbaste
Reportage

Monza - DKW:s snabbaste

Publicerad 19 april 2023

 

DKW:s sportigaste modell var strängt taget ingen DKW.

DKW:s vanliga 3=6 stod sig ganska bra i dåtidens tävlingsammanhang - men fort vill gärna ha mer. 

Det tyckte i alla fall racerförarna Günther Ahrens och Albrecht Mantzel.  En lättad och slimmad DKW racer där F93:ans 40 hästars tvåtaktare skulle komma mer till sin rätt.  Man tog ett chassi till firman Dannhauser & Stauss i Stuttgart och dom kom upp med en enkel men elegant kaross i glasfiberplast. 

DKW gillade vad dom såg och tog med nya skapelsen till Genevemässan 1956.  Ahrens, Mantzel och Dannhauer & Stauss byggde några stycken till och bil nummer sex tog man till Monzabanan för hårdtest.  

Ett tufft 72-timmarspass väntade teamet som bestod av Günther Ahrens, Albrecht Mantzel samt två Schweiziska förare - Roberto Barbay och Georg Theiler.  När man var klar hade man satt hela fem nya rekord i klassen under 1100cc. Man hade hållit en snittfart på 139,5km/h! 

 

Sportcoupén hade inget riktigt namn ännu men efter rekordkörningen var det givet - den fick såklart heta Monza.  

Karossen hade visat sig ha stora fördelar gentemot 3=6 originalet.  En vanlig DKW gjorde 0-100 på drygt 31 sekunder - och med stor beslutsamhet och gott om tid kunde man nå 125km/h  För den lätta och betydligt mer strömlinjeformade Monzan var siffrorna 20 sekunder och 145km/h. 

Färdiga bilar såldes genom DKW:s handlare men försäljningen gick trögt. Med 10500DM var det en rätt dyr bil - dubbelt så mycket som en 3=6. Dannhauer fann det meningslöst att göra bilar som inte såldes och drog sig ur.  

 

Men DKW-handlaren Fritz Wenk i Heidelberg ville inte ge upp idén. Han kontaktade en lokal karossbyggare - Massholder - som kom att göra ungefär 25 stycken Monzas.  Dom var dock mest upptagna att bygga lastbilssläp så bollen gick vidare till Robert Schenk som hade en mekanisk verkstad i Stuttgart.  Där gjordes ytterligare några stycken innan Wenk fick ett nytt problem. 

Han ville åt DKW:s nya F94 chassi med en 44 hästars motor -men det fick han inte. Dom ville själva ha dessa till sin nya 1000SP sportbil. 
Så officiellt var slutet för Monza 1958 och den nya smäckra 1000SP tog dess plats i skyltfönstren.  Men några till kom att göras - på överblivna F93 och F94 chassin i Wenks regi. Den sista skall ha sålts så sent som 1960. 

Monza hade under sin korta tid gjorts hos tre olika karossfirmor under fyra olika entreprenörer.  Därför är det totala antalet något oklart: men det antas blivit runt 75 stycken byggda. Av dom finns runt 50 stycken kvar idag. 

 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.