Bild
Nästa artikel

Morris Minor 70 år

jubileumsbil

1948 kom Storbritanniens folkbil, Morris Minor var både enkel, billig och modern.

Den 20:e september 1948 visades nya Minor upp på Earls Court.  Vad besökarna såg var en för tiden modern kaross, med en rad finesser som tidigare varit förbehållt större bilar.  Torsionsfjädring fram,  kuggstångstyrning med mera.    
Den stora idésprutan bakom Minor, och för den delen de större Oxford och Sixmodellerna som presenterades samtidigt, var Alec Issigonis.  Han ville att även en billig enkel bil skulle kännas säker och trygg att köra.

Minor var modern i mycket för sin tid, men den hade fått ärva två saker.  Sidventilsmotorn på 918cc hade rötter i 20-talet och namnet,  Minor hade funnits förut i Morris modellflora, åren 1928-33.

De tidiga modellerna såg lite molokna ut med strålkastarna lågt monterade i grillen.  Detta ändrades ganska snart.  1950 kom en fyrdörrars Minor med lamporna på skärmarna istället.  Successivt bytte de plats på resten av modellerna en tid in på 1951.

I övrigt var det rätt klent med uppdateringar, men med sammanslagningen med Austin 1952 fick man en modernare drivlina. Austins toppventilare var lite mindre, 808cc men lite piggare vilket gjorde att Minorn för första gången kunde komma över 100km/h, nätt och jämnt.   1953 kom kombin kallad Traveller med träkonstruktion, samt en pickup och en skåpbil.  

1956 hände det grejer, ny större motor, ny växellåda och större rutor runtom var de stora skillnaderna.  Under skalet kröp det in mer och mer Austindelar. Det gällde att rationalisera produktionen med att införa mer och mer gemensamma komponenter.  En ny grill  hade bitvis börjat införas 1954, alla uppdateringar gick liksom lite olika fort, och för 1956 och framåt kallades den Minor 1000.


1960 blev Minorn historisk, den första brittiska bilmodell som sålts i en miljon exemplar.
1962 kom en större motor och fler förändringar med modernare interiör, större blinkers och baklampor med mera gjordes fram till 1964 för att försöka hänga med i moderna tider.  Men efter det slutade man totalt uppgradera den. Minor hade ju redan fått betydligt modernare syskon i form av Austin/Morris 1100, och inte minst det nya stora lilla stjärnskottet, Mini, eller Mini Minor som den ju hette hos Morris.

Ändock höll man kvar Minorn i programmet ända fram till 1970, den öppna Minorn som kallades tourer ströks 1969. Men Travellern och skåpbilen var alltjämt populära och slutade göras först 1971.     

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.