Bild
Nästa artikel

Nu är den här: Saab Cars Magazine!

Premiär

En hel tidning bara om Saab – dessutom från Klassiker. Hittar du den inte i din butik? Nu kan du beställa den i vår shop!

En hel värld att upptäcka!

Det finns ett oändligt antal goda skäl att tycka om Saab. Många med mig kan anföra barndomsminnen, det kokar gärna ner till dofter och ljud. Den prägling det innebär att övningsköra i en Verona­grön 99 1972 års modell ska heller inte underskattas.

Men halvliggande på terapibritsen anländer svaret ens innan frågan ställts. För mig handlade det om formerna. Jag kunde inte sätta ord på upplevelsen den gången jag som 14-åring enligt min invanda rutin rumlade runt på bilskroten hemmavid – och hittade en Saab 93!

Den drabbade mig så totalt. Nog för att jag hade bläddrat i fotoalbumen, helt absorberad av föräldrarnas (glesa) bilbyten, 92-96-96-95, men när jag stod framför den där runda, gröna 59:an visste jag med fullständig säkerhet att den inte bara skulle bli min, utan att jag från och med nu skulle se på världen med nya ögon. Den där Saaben väckte ett osläckligt intresse för inte bara bilar, utan lika mycket för teknik, design, kulturhistoria och så småningom arkitektur.

Den första resan som körkortsinnehavare gick till Saabmuseet i Trollhättan där jag inbäddad i blygsel handhälsade på intendent Pelle Rudh. Det blev det första av många, många besök.

För mig finns ingen finare plats att vara på och jag blev djupt och personligt förolämpad när museet riskerade auktioneras bort i samband med Saabs sorgliga konkurs. Jag hade förmånen att få dra mitt strå till stacken den gången, och det är med 14-åringens brusande Saabglädje i bröstet som jag nu, med lite mindre blygsel, räcker fram handen till Saab Car Museum och intendent Peter Bäckström. Att i nära samarbete med museet få göra Saab Car Magazine är inget mindre än en dröm.

Men vill ni veta en hemlighet? Be mig berätta om vad som står på museet och jag skulle förbli svarslös. Så har det varit i alla år. Jag blir fnittrigt och fullständigt blockerad i dessa heliga rum. Bilarna. All historia. Kulturen, tekniken – designen! Jag parerar risken för överdos med att ta bara en liten, liten munsbit varje gång. Alltså måste jag hela tiden gör mig ett ärende dit igen. Och igen. Och igen.

CLAES JOHANSSON
CHEFREDAKTÖR

 

Läs om en riktigt tidig Saab 92A – dessutom i orört originalskick. Så nära facit man kan komma!
Saabarna som aldrig blev mer än en oerhört läcker designmodell. Vi låser upp skåpet och tar fram dem för att leka lite...
Saab 9-5 NG SportCombi – Michel kör en av de 27 som finns!
Sveriges modernaste bil genom tiderna? 20 sidor om Saab 9000!
Det hemliga motorbytet – när Saab blev med V4.

Innehåll Saab Cars Magazine 2018/2019

Saab 92002
Fullskalemodellen från 1947 visade att man var på rätt väg.

Saab Facett
Sonett med en twist – enda exemplaret i världen!

Rätt utan ratt?
Redan 1991 frågade sig Saab hur bilen ska styras i framtiden.

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den.

Modellerna som aldrig blev
En skatt tillverkad av lera, plastelina och balsaträ – vi kollar in skalmodellerna från Saabs designkontor.

Objekt Läckraste Saabprylarna!
En museishop kan vara pliktskyldig och håglös. Så är det inte hos Saab Car Museum. Vilka fantastiska prylar!

Saabklubben Din reservdelsskatt! 
Hos Svenska Saabklubbens lager i Skattkärr hittar du både nytillverkat och oanvända originaldelar.

The Saab Shop 
I prydlig Saaboverall tar Graham emot brittiska entusiaster. 

Resa Saab 95 i Ångermanland
Vi reser till den svenska masonitens hjärtpunkt med en bil som också den blivit ett industriminne. 

Saab Sonett De hemliga skisserna 
Att Saab skulle bygga en egen sportbil triggade formgivarna Karlström och GAS. Vi hittar skisserna av en slump!

Ärkerivalerna Saab 900 vs Volvo 240
De delade Sverige och var på många sätt varandras motsatser. Men det finns paralleller också. 

Motorbytet När V4:an smögs in
Tvåtaktaren skulle officiellt leva vidare i många år. Men bakom kulisserna smiddes andra planer.

 Saab 9-5 NG SportCombi
Kanske hade den kraften att skriva om historien men den hann inte bli klar innan ridån föll. Michel äger ett av 27 ex.

Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. 

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan!

Saab 9000 – 20 sidors hyllning!
Frågan är om det inte var i maj 1984 som Saab stod som högst, vär som bäst, glänste mest. Då kom nya 9000 T16.

Lååågmilaren! Saab 96 1980
Två vardagsresor till jobbet. Mer blev det inte för en av de sist byggda 96:orna. För all framtid känd som 15,9-milaren?

Saab 99 EMS rally
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! 

Import Vi köper 900 Cab i USA
Utbudet och priserna är lockande – liksom äventyret. Vi tog hem en 900 Turbo Cabriolet från USA:s östkust. 

Saabsnack Peter Bäckström
Han började på Saab redan 1984, har varit intendent på Saab Car Museum i över 20 år och nu vår första krönikör!

 

Saab Cars Magazine köper du hos något av våra 3 000 försäljningsställen – eller så beställer du den bekvämt i vår shop: Beställ här!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.