Bild
Nästa artikel

Nya medlemmar i 30-klubben

VETERAN

Nytt årsskifte innebär att nya modeller passerar den magiska gränsen 30 år. Nu är det dags för åttioettorna!

Skattefrihet och besiktning vartannat år hör till förmånerna som dessa bilar nu kan lägga på pluskontot. Här listar vi några gjutna klassiker som debuterade som 1981 års modell.

Bläddra dig genom bildspelet och njut, minns tillbaka och bläddra sedan vidare till Blocket och slå till – om du hittar något objekt.

Kommentarer

#1
Eric Nordlund
2011-01-04 16:20

Saknar Skoda 105/120 i bildspelet...

#2
SLarven
2011-01-04 19:10

Hur många minns att Colten hade dubbla växellådor, den vanliga och en hög/låglåda med lägena economy och sport.

#3
Roland Persson
2011-01-05 00:28

Jag saknar också Jetta, den kom hösten1979 i Tyskland
Men de äldsta jag sett i Sverige har varit 81:or
Aldrig sett nån 80:a
Har en god vän som har en 81:a och det var den första som såldes ny i Karlstad.

#4
JohanS.
2011-01-05 10:27

VW Passat från 80talet har jag och mina syskon växt upp i. Farsan har haft fyra stycken mellan 1986 och 2010. En 82a, en 84a och två 86or. En av 86orna gick 52000 mil innan den skrotades. Bra men tråkiga bilar, kul att de börjar fylla 30 år. Finns det förresten något exemplar kvar av den ovanliga GT modellen?

#5
Erlend Dammen
2011-01-05 16:35

Lada 2105 är en bra 81:a. Tillverkningen startade 1980, men ett synnerligen väldigt litet antal gjordes första året och 1981 introducerades den i väst-Europa. Förmodligen den enda 81:an som fortfarande tillvärkas?

En röd met. Passat 82:a med denna fulsnygg bakända finns i min nærmiljö, ägs av en äldre dam och är i rätt så bra skick. Min mamma ägde i 15 år en blå 87:a 1,8 GL Sedan med gummispoiler på luckan. Såldes 2003, skrotades 2005.

#6
EmilHammarlund
2011-01-05 17:37

Snyggaste bilen som någonsin tillverkats, 244 Turbo. Men de ska vara röda med silverplysch. Min ljusbruna DL blir även den 30 i år.

#7
Calle Berg
2011-01-06 09:42

Minns att jag som 10-åring fick en digitalklocka när pappa provkörde Mitsubishi Colt 1981. Klockan höll nog längre än bilen.

#8
Retro
2011-01-06 12:35

Har ägt några tidiga 80-talare, Saab 600,MB 300D,Audi 100 GL5E, VW Santana,Golf...
Saknar väl mest de 5-cylindriga bilarna. Saaben var väl ok när den väl funkade, försök och hitta en fin sådan idag.
80-talet känns väldigt avlägset ibland...

#9
Uno Lööv
2011-01-06 13:06

Det intressanta med de nya 30-åringarna är att de är tillräckligt bra för att bruka året om, som bruksbil. Inget kriminellt med det heller, bara tvätta, vaxa ibland och lite linolja då och då. :)

#10
Alfetta
2011-01-06 13:24

Ingen av bilarna i bildspelet är ju direkt vacker. Skulle dock inte säga nej till en "Turbodödare", ljudet är hårresande än idag.

#11
Uno Lööv
2011-01-06 18:49

Jo, 244an blev vacker 1981. Fin helhet då de flesta andra bilarna vid den där tiden såg ut som ihopplock.

#12
Kim Bjerkemyr
2011-01-07 00:49

Skulle jeg velge blandt bilene i bildspelet hadde jeg uten tvil valgt Talbot Tagora,
Nydelig bil og kjøre men er jo fryktelig stygg og se på.

#13
Alfetta
2011-01-08 02:10

Vacker är ett laddat ord. Självklart är smaken olika. Personligen så tycker jag att en tavla kan vara vacker eller någon fransk trettiotalsbil. Alltså ett estetiskt tilltalande föremål utan någon funktion. Visst kan en bil bli snyggare av en ansiktslyftning men blir en sak verkligen vacker bara för att det står "Turbo" på bakluckan? Om så är fallet är det lätt att skapa ett konstverk. Kanske så kan min egna bil behöva några märken då ;)

#14
Leif Hurtig
2011-01-11 20:01

En riktigt fin 81 års modell är 81:orna av Renault 20 och 30. Båda är nästan helt utrotade idag.
Visserligen samma kaross som tidigare, men med helt nya inredningar och med en design av instrumentpanelen som starkt påminner om den som kom i Saab 9000 1984.
1981 års modeller hade dessutom nackskydd även i baksätet som standard och det var faktiskt ovanligt då.
Renault 20 TS fick dessutom femväxlad låda som standard och en helt ny framvagn med negativ styrradie. Renault 30 kom endast i TX-utförande, med Bosch K-Jetronic insprutning på 2,7 liters aluminium-V6:an och 141 hk DIN och Michelin 390 mm TRX-aluminiumfälgar som standardutrustning.
Det kom endast ett fåtal ex till Sverige, våren 81. Sedan meddelades att Svenska Renault skulle upphöra och Volvo ta över renaultagenturen. Och Volvo ville inte sälja modeller som konkurrerade med 240 och 340.
Så sen såldes bara tredörrars Renault 5 i Sverige fram till 1987. Då kom femdörrars Super 5 också.

#15
Magnus Aronsson
2011-03-04 23:55

Nu blir min fars Escort från 81 en klassiker.
Den har tills idag bara rullat 5500 mil.
Alltså absolut 100% rostfri!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.