Bild
Nästa artikel

Retrofierade och elektrifierade

Reportage

Är framtiden eldriven även för klassiska bilar? I England har i alla fall en elektrifierad Jaguar E-type tillverkats och amerikanska Bollinger vill bygga en surrande tyst Land-Rover-ersättare.

Gröna alternativ saknas inte! I Storbritannien har Jaguar Land Rover Classic Works byggt en Jaguar E-Type med elektrisk drivlina. Hur tystnaden påverkar totalupplevelsen är oklart men snabbt går den.
 
Noll till hundra tar bara 5,5 sekunder – vilket är en hel sekund snabbare än en vanlig E-Type Series 1! För kraften står elmotorn från kommande Jaguar I-Pace och ett batteri på 40 KwH som sägs räcka 27 mil.
 
Amerikanska Bollinger är ännu mer pionjär på elbilsområdet med råenkla B1 – som mest liknar något i gränslandet mellan Land-Rover, Ford Bronco och Tonka. Här kommer energin från två elmotorer – en fram och en bak.
 
Beroende på om man väljer ett 60 eller 100 kWh-batteri kommer den ha en räckvidd på antingen 20 eller 30 mil.

Enligt Bollinger är produktionsstarten nära!
 

Kommentarer

#1
Kalle
2017-11-05 09:43

Härlig utveckling. Gamla bilar kan vara så fina, men de gamla motorerna är förskräckliga, även de klassiska boxersexorna, raka sexorna eller v-tolvorna. På detta sätt kan klassiska bilar leva vidare utan att skämmas för sig.

#2
Stefan Gustavsson
2017-11-06 10:42

Eldrift i E-Type! Nej, bevare mig väl!

#3
Hasse B
2017-11-14 21:26

Detta känns ju väldigt kluvet. Vad som driver en genomsnittlig modern personbil är ju ganska ointressant eftersom de i originalskick som regel saknar det mesta av bilkänsla, men en elmotor i en gammal klassiker blir ju bara så fel. Enda försvaret jag ser tänkbart är hotet från myndigheterna om nya begränsningar eller rentav totalförbud mot förbränningsmotorer oavsett bränsleslag. Då skulle i första hand en kompromiss med ombyggnad till hybriddrift med elmotorer i t ex naven för stadskörning synas rimligt, bara i sista hand en "hjärttransplantation" till en elmotor hellre än att parkera för gott. Hela idén andas lika mycket gentrifiering som elektrifiering i en tid när eldrift framhålls som en frälsning trots att vi får tillgång till allt renare bränslen (jag hörde om en klassikerägare som gått över till att köra sin pärla på alkylatbränsle avsett för motorsågar etc, dyrare men överkomligt för en sparsamt nyttjad paradvagn). Inte minst förstör man ju mycket av det motorhistoriska värdet i a f för stunden om originaldelarna åtminstone sparas för en mindre rigid framtid. Däremot vore det ju trevligt om vi erbjöds nytillverkade och säkerhetsmässigt uppdaterade replikor av gamla favoriter med ny teknik som ett alternativ till alla fantasilösa dussinbilar som mest verkar ha tagits fram enligt statliga påbud i samråd med vitvarubranschen och laddats med gimmicks för att verka inte helt könlösa. Det borde vara möjligt. Antagligen säkerhetsfrämjande också, eftersom tristessen i modern standard tycker åtminstone jag sänker uppmärksamheten på körningen och i värsta fall skapar otålighet som får en att öka hastigheten bara för att komma fram snabbare. Jag har själv känt det där bakom ratten i många hyrbilar. Och livet är ändå för kort för att slösa på oväsentligheter när man kan ha genuint roligt under tiden.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!