Bild
Nästa artikel

Saab 99 "T16" är Årets Klassiker!

Vinnare

En till synes orörd Saab 99 1970 men med en hemlig kraftreserv. Det blev det vinnande konceptet när Klassikers läsare röstade fram Årets Klassiker 2019!

Det var rekordmånga läsare som deltog när titeln Årets Klassiker 2019 skulle röstas fram. Det fanns tolv värdiga vinnare tillverkade i fem länder och tre kontinenter att välja på men resultatet blev till slut dubbelt Sverige och Saab i topp!

Det var tätt i toppen men flest röster fick Leo Pedersens väldigt speciella Saab 99 med drivlinan från en 900 Turbo 16. Det var Öved Clasén i Malmslätt som färdigställde ombyggnaden av Saab 99:an som en tidigare ägare påbörjat. Utgångsobjektet var en sparsamt körd och välvårdad Saab 99 1970.

Öved ville göra en så ”fabriksmässig” konvertering som möjligt. Allt skulle vara Saabdelar och det skulle inte synas på utsidan. Motorn får plats i den kortare 99:an tack vare en rad modifieringar, bland annat har torpedväggen och kylarbalken byggts om.

Det är trångt under motorhuven så batteriet  har flyttats till bagageutrymmet. För att det skulle vara möjligt att besiktiga en Saab 99 från 1970 med en motor på 175 hk krävdes ett bromssystem från en -75:a eller nyare, växellåda från en -78:a eller nyare och gastrycksstötdämpare.
 

I Klassiker nr 6/18 gjorde vi en Sverigeresa med Öveds Saab. En av många som fascinerades av bilen var Leo Pedersen i Vargön.

– Jag hade en liknande bil när jag var ung, säger Leo Pedersen. När jag läst artikeln tappade jag andan och var så tagen att jag inte kunde sova. Jag ville köpa den! Jag ville inte tränga mig på så jag skrev ett brev till Öved. När jag inte hört något på ett par veckor så tog jag mod till mig och ringde honom.

Leo blev ny ägare till Saaben även om det inte var enkelt för Öved Clasén att sälja sin skapelse. Leo har sedan köpet kört så mycket han kan.
– Jag slås av att den känns modern och vägsäker, säger Leo Pedersen. Öved har fått till den sista ljuddämparen så att bilen ser original ut, men det går att öppna en lucka i den och då hörs turbomotorn och den går lite bättre. Jag är försiktig om bilen och rädd om mitt körkort, men det har väl hänt att jag dragit ifrån någon vid ett rödljus.
 

Foto: Lennart Olsson

När vi ringer upp Leo för att berätta resultatet av omröstningen förstår han direkt varför vi tar kontakt.
– Ja det gör jag, men har jag vunnit? Oj det är fantastiskt! Det var många fina bilar med i tävlingen. Nu blir jag mållös!

Förutom äran får Leo en segerpokal samt ett presentkort på 5 000 kronor från Verktygsboden. Prisutdelningen kommer att ske på KlassikerMarknaden i Skokloster den 16 mars.

Resultat topp fem
1. Saab 99 ”T16” 1970 15%
2. Saab 96 Monte Carlo 850 14,2%
3. Triumph GT6 12,7%
4. VW Transporter Hochdach 11,1%
5.  Simca Aronde Châtelaine 9,8%

Vi röstade och vann!
1:a pris Flyttbar enpelarlyft
Peter Jern, Borensberg

2-20:e pris Uppladdningsbar arbetslampa
Christina Larsson, Täby
Jan-Olov Möller, Tygelsjö
Jan Olof Norberg, Sundsvall
Gunilla Andersson, Vallentuna
Carl Aulin, Ängelholm
Peter Aspenberg, Västerås
Gunnar Engblom, Täby
Rikard Lundberg, Rönninge
Niclas Liedberg, Farsta
Mathias Thuen, Eskilstuna
Johan Bjurström, Lidingö
Magnus Nordström, Bromma
Janne Felle, Brämhult
Håkan Gustavsson, Malmö
Olle Norling, Falun
Tina Svedin Loch, Ljungsbro
Håkan Nordin, Glemmingebro
Kent Nilsson, Örebro
Ingemar Johansson, Mariestad

21-30:e pris Saab Cars Magazine
Alfred Wäpling, Falköping
Mikael Carlsson, Strängnäs
Sten-Erik Stenberg, Linköping
Kjell Bjervner, Uppsala
Bjarne Linder, Sundom Finland
Kenth Jörgensen, Malmbäck
Maria Löfgren, Hörnefors
Kåge Ljung, Toftbyn
Björn Gustafsson, Vårgårda
Per Andersson, Falun

Grattis!
 

Kommentarer

#1
Tim Winker
2019-02-22 15:27

I recently acquired a 1973 Saab 99 that has no drive train. I have several 2.1L Saab engines as race car spares, and intend to install one with a 5-speed gearbox. Would like to see more photos of Öved's modifications to fit the 16V engine.

#2
Tim Winker
2019-02-22 15:27

I recently acquired a 1973 Saab 99 that has no drive train. I have several 2.1L Saab engines as race car spares, and intend to install one with a 5-speed gearbox. Would like to see more photos of Öved's modifications to fit the 16V engine.

#3
Klassiker
2019-02-23 08:38

En stor artikel om bilen finns i Klassiker 6/2018. The full story is published in Klassiker 6/2018. Order online: https://shop.motorvarlden.se/product/klassiker-62018

#4
Kalle
2019-02-24 10:11

Omröstningen, ett resultat av en stor och nostalgisk saabklubb kan man tro.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.