Bild
Nästa artikel

Saab-Lancia var är du?

Utskrotningshotad

Den skulle ta över efter Saab 96 och hade värme konstruerad av Erik Carlsson eller hur det nu var. Nu finns i alla fall nästan inga kvar.

Idag när Lancia Thema i själva verket är en Chrysler 300 som i själva verket är en Mercedes E-klass framstår bindestrecket mellan Saab och Lancia som höjden av ärlighet 1980.
Saab-Lancia, med modellnamnet 600, skulle fylla ut hålrummet efter Saab 96 i bilhallarna. På andra marknader hette den Delta.
Det såg lovande ut. Ingenjörer i nord och syd hade funnit varann och nu skulle allt bli bra. 600 var en skarpskuren snygging med omtalade vägegenskaper och smålyxiga finesser som inifrån ställbara backspeglar, intervalltorkare och ställbar ratt. Teknikens Värld gjorde sin plikt och testade den nya ”svensken” 5 000 mil på 114 dygn. Redan efter 172,9 mil började tanken att läcka. Hålet lagades av en finsk serviceman med tallbarrstvål. Sedan fortsatte det. Oljud i hastighetsmätaren, oren motorgång, obalans i hjulen, detaljer som skramlade loss, ojämn värme. Sju liter kylarvatten förbrukades utan något synbart läckage. Värdeminskningen var avsevärd – ”Du köper en Saab – men säljer en Lancia” löd en rubrik. ”Jag undrar hur den här bilen ser ut om tolv år?”, sade en biltestare.

 Vi vet nu. Av 6419 sålda finns bara 159 kvar men bara 12 av dessa var i trafik när vi kollade. Av den fyrhjulsdrivna värstingen Delta Integrale – som aldrig togs hit reguljärt – finns det fler i trafik, hela 31 stycken.

Claes Johansson

 
Utskrotningshotad

Hotad: Saab-Lancia 600 1980-86
Sålda: 6 419
Kvar i trafik: 12

Kommentarer

#1
Jan Johansson
2012-03-15 17:49

Hej!

GLE varianten på bilden måste vara sällsynt...

Undrar hur många Prisma som finns kvar måntro?

Har iaf en rostfri GLS hemma... den är i plast:-) Kan det vara Stahlberg som gjort dessa?

Hälsn Jan

#2
Christer N
2012-03-15 18:34

Praktiskt med plast. Behövs ju ingen rostskyddsbehandling...!

#3
Staffan A
2012-03-15 18:36

En sådan där hade en kompis på tidigt 90 tal.
"Backen går inte att få i, så om ni putter ut bilen från parkeringen så fyller jag på kylaren så länge."

#4
Håkan Svensson
2012-03-15 19:07

En sådan tittade jag faktiskt på hos en bilhandlare 1986, men 58 hästar under huven imponerade inte på den 18-åring som jag var då... Och lika bra var nog det.

#5
Oscar G
2012-03-15 19:30

Jag måtte ha haft tur, förstår jag:

För en spottsyver köpte jag en rejält begagnad 600 som slängbil på 90-talet. Visst var det en smula skramligt efter 22000 mil, och tanken läckte även på mitt exemplar om man fyllde den ända upp. Men därmed var det slut med problemen. Den svek aldrig, startade i alla väder, året om, växellådan var helt underbar och väghållningen var exemplarisk på alla underlag. Bilen var kul att köra, och sällan har jag upplevt ynka 85 hästar så ystra och arbetsvilliga.

På de ytterligare 5000 mil jag körde (varav kidsen övningskörde hundratals mil) under fem år bytte jag ett hjullager och en vindruta - det var allt.

När rosten till sist tog den summerade jag en värdeminskning på svårslagna 90 öre / mil. Reparationskostnaderna inskränkte sig till mindre än hälften: 40 öre / mil!

Jag har kvar grillen som minne av bilen... :-)
Fyra glas till baklyktorna ligger dessutom kvar, om någon till äventyrs behöver sådana.

#6
Patrik Brisevall
2012-03-16 20:29

Kommer ihåg min egen 600 GLE från -81 som jag hade -89 . Det var knappt helt mellan hålen å tanken kunde man inte fylla i mer än 5 liter åt gången för att undvika pinsamma bensinfläckar på parkeringsplatserna. Men vilken bil å köra, helt hysteriskt rolig då den gick bättre än den såg ut. Killen jag köpte den av hade svetsat upp hela golvet på den med syrafast rostfri plåt men den lossnade efterhand å efter ett knappt halvårs ägande fick jag köra den till de sälla jaktmarkerna då all plåt runtom hade rostat sönder. Praktisk färg var det på den också - samma färg som silvertejp!!!
Saknaden blev dock alltför stor efter en italiensk primadonna så 2005 inhandlades en Lancia Delta integrale 16v på ca 220 hästar vilket fortfarande orsakar huvudbry och irritation som dom ska, de där italienskorna...
Har man blivit smittad så har man....
Förresten Oscar, vill du sälja av dina lyktglas e jag alltid intresserad...
// Brisse

#7
Oscar G
2012-03-16 21:40

Klart du kan få köpa lyktglasen, Brisse! Du är ju i den trevliga belägenheten att du har en bil som de passar till - vilket jag som framgår inte har.
Skriv mig en rad på tilia.juniperus@gmail.com så fixar vi det.

Har för övrigt också Saabverkstadens original verkstadshandbok och form av två fräscha, plåtskodda pärmar. Fast det är väl inte mycket i dem som stämmer med din bil: En Integrale... Suck. Jag blir en liten, liten smula avundsjuk där!

Jag brukade tala om min Lancia som miljöbil: Ju längre jag körde, desto lättare blev den och därmed mer miljövänlig - samtidigt som den alldeles av sig själv gradvis återgick till naturen och intog sin del i kretsloppet. Bilen som förintade sig själv, sade någon. Men kul var den, så länge den varade - och det gjorde den som sagt betydligt längre än förväntat!

#8
Mats Grimme
2012-03-18 15:42

Jag kan skryta med att jag köpte precis en sån på bilden, en ny GLE med den metallicbruna färgen. Den kostade då (ca 1980)47.900, och hade 85 hästar och jag var stolt som en tupp. Som tur var köpte mitt dåvarande jobb den och jag hade den som tjänstebil i 3 år, för när dagen för inbyte kom, ville man inte ta den i inbyte ens.
Den var i alla fall kul att köra....

#9
kaninteloggain
2012-03-19 17:20

600 hade ju egentligen allt som 96 inte hade, det var bara en sak som inte var bra: kvaliteten...
För övrigt var det en sympatisk bil, rymlig och smart utnyttjad, fina vägegenskaper, pigg motor, trevlig.
Å andra sidan hade den ju inte en utvecklingstid som sträckte sig tillbaka till 40-talet...

#10
jaws68
2012-04-21 17:44

Som första bil hade jag en 600GLS 1983 som köptes beg. 1987 o hade den till 1989.
Det var en rolig bil o kul bil att köra.
Den rosta runt antennfästet och nån rostfläck i kantlisten på bakrutan.
Den gick som en klocka. Det värsta som jag var med om på den var att kopplingsvajern gick av.
Köpte sen en Prisma 1600 1986 med den fina twincam motorn. Den bilen
hade jag 1989 till 1998. Det är en av roligaste bilarna jag haft. Gick som ett skott. Den varvvilliga motorn imponerade men dock var vridet för klent så det var inte mycket att accelera med när bilen var fullsatt.
Kan säga att det var en stryktålig motor och drivlina. Dock var karossen katastrof då den börja rosta fort av stenskotten i lacken.
Underredet var det som var bäst rostskyddat medan hjulhus o skärmkanter var som kex...

#11
Retro
2017-02-27 17:50

Även jag "slirade" in på en sådan ... årets bil 1980 tror jag ... hade de flesta fel man kan ha på en bil ... på väldigt kort tid.
Under 0 grader ville den ha 95% K-sprit, c-låset for som bumprar på ett flipperspel, instrumentbelysningen gav upp, laddningen la av, rostlagade skärmkanter vid 7 års ålder .... behöver jag fortsätta???
Skulle dock kunna tänka mig en Delta Integrale .... man lär sig aaaaaldrig, hahaha

#12
Johan
2017-02-28 15:59

Man skall kanske inte jämföra standardbilar med "rallyjärn", jag vet; ty de är bara avlägset (Om ens det) besläktade med varandra. Men rätta mig om jag har fel; var inte Lancia Delta (som Saab 600 hette på sydligare breddgrader) en ganska framgångsrik historia på rallyvägarna?
Lancias största "problem" alternativt konkurrent var förmodligen den samtida VW Golf (GTi); samma typ av bil, kanske lite dyrare men mycket bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.