Bild
Nästa artikel

Se Klassikers Volvo 165 på Elmiamässan!

Reportage

Vi blev klara! Klassikers Volvo 165 är nu på plats på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Se den och träffa Fredrik Nyblad i OK Förlagets monter!

Det blev en dramatisk resa ner till Jönköping. Klassikers projektbil Volvo 165 blev klar under onsdagen och på eftermiddagen satte Lars ”Julle” Olofsson kurs mot Jönköping. Men tjugo mil från hans hemmabas i Östersund blev det stopp. Motorn surnade ihop, troligen är något fel med returen i insprutningen.

Vid niotiden på onsdagkvällen satte en desperat jakt igång på en biltrailer i Mora. Det borde väl vara en smal sak i så genuint bilintresserade trakter, men om man är ute efter en biltrailer dagen innan Skandinaviens största mässa för entusiastfordon öppnar kan det bli desto svårare. Men tack vare tips på Klassikers Facebook-sida så fick vi fatt i Nostalgias Göran Ambell som kunde ge oss rätt nummer till Classic Car Week-profilen Roland Pettersson som hade en biltrailer att hyra ut.

För mig som storögt läste Bilsport som pojke på 1980-talet och sög i mig Bostic Envalls reportage om bilbyggare som i sista minuten blev klara till Elmiamässan blev det engelska talesättet: Be careful what you wish for – it might become true – alldeles för sant!

Förutom att vi inte kan köra bilen just nu är den förstås ett antal andra detaljer som inte riktigt är färdiga. Men det kändes ändå som ett avslut när jag med hjälp av Klassikers Stefan Wulff satte dit den sista midjelistbiten som jag hade med mig från Stockholm.


Ibland råkar man ut för en livets ketchupeffekt, inte nog med att jag står med en nyrenoverad bil i Jönköping. Jag har dessutom med mig en alldeles nytryckt bok som nu får smygpremiär. Eftersom den ännu inte riktigt fått premiär får ni faktiskt komma till C-hallen i Elmiamässan och titta själva i monter C 05:20 för att få reda på vad den handlar om!

Bilsport Performance & Custom Motor Show pågår den 6-9 april.

Kommentarer

#1
bilspanaren.blogspot.com
2012-04-05 23:04

Oj vad fin den blev! Jag kommer aldrig att våga parkera min bil i närheten av din... Såg nödropet på Facebook - skönt att det ordnade sig!

Missar Elmia men ser fram emot att få läsa den spännande boken!

#2
Peter Brobäck
2012-04-05 23:53

VIlken bil ni har fått ihop! Och vilka fina fälgar... ;-)

#3
FiggeL
2012-04-06 01:18

Parallellerna till Tati-filmen Trafic verkar vara många. Men ni kom i alla fall till mässan i tid vilket de inte gjorde med sin specialbyggda Renault. Stort grattis!

#4
Rikard Sundberg
2012-04-06 09:12

Supersnygg! Kommer och hälsar på på söndag!

#5
Roland K
2012-04-06 10:21

Snygg!
Bra jobbat. Det ska bli kul att se den på ELMIA

#6
Tommy Hansen
2012-04-06 10:27

Den er blivet flot, pas rigtig godt på den

#7
Janne Håkansson gammel Volvo nörd
2012-04-06 12:54

Det blev ju en superfin 165a , verkligen snygg nu fattas bara att få se den i verkligheten men det blir inte på Elmia
Nu måste jag öka takten på min så den blir klar någon gång

#8
Gaute Halsaunet
2012-04-06 17:02

Flott å se at bilen er klar. Venter i spenning på en skikkelig god reportasje i Klassiker om hvordan den nå er å kjøre.

#9
Johan S
2012-04-07 13:45

Så snyggt och tidsenligt! Egentligen hade det varit kul om utgångsmaterialet kunde stått bredvid, otroligt bra jobbat är det. Kommer den till Träffpunkt 70? Först hoppas jag att få se lite fler bilder och en film om slutmonteringen. Grattis till en snygg bil!

#10
Al Larmon
2012-04-07 17:54

I wish my 1969 Volvo 169 had that colour.......I left mine original as grey. Still looks great tho! Are the mudflaps missing? To many Volvo owners, mudflaps are an important identity for a classic Volvo! In 1973 (Canada) when I bought my new 145, I saved money to get rid of the white-wall tires as I wanted it to look like those in Sweden! But they still look great on this car! Thanks.

#11
Anders_Bil
2012-04-09 16:26

Jag var lite nyfiken på om ni skulle montera listerna kring skärmkanterna eller ej.

#12
Fredrik Nyblad
2012-04-10 11:57

Anders!
Det är klart vi skulle montera dem!
Min ambition har varit att återställa bilen så nära så som den såg ut 1972.
Så därför har den självklart skärmkantslister - men inget emblem på på motorhuven - original på en standardbil men inte på mitt exemplar!

#13
Anders_Bil
2012-04-10 19:29

Hej Fredrik!
Tänkte inte ens på att det inte satt ett emblem på motorhuven. Med den ambitionsnivån du satt och hur bilen förhoppningsvis kommer att brukas framöver är det självklart med skärmkantslisterna. Min fundering berodde på det ni skrev, i senaste Klassiker, om flikarna för kromlistens clips i nya rutramen. Min dystra erfarenhet är att oavsett mtrl brukar lister längs skärmkanterna med tiden resultera i röd-bruna tårar...

#14
Svante Eriksson
2012-04-10 22:19

Mycket fin! Filmklippet där Julle sitter och försöker veva igen takluckan som kuggar över känns, precis som klippet med startförsöket, väldigt avlägset... Imponerande!

#15
Fredrik Nyblad
2012-04-11 15:10

Svante, ja det var väldigt kul att kunna visa film bredvid den färdigrenoverade bilen. Givetvis kommer mer filmklipp om moment i slutmonteringen längre fram. Jag kunde se folks blickar just när klippet om soltaket kom, de tittade på tv:n sedan på bilens soltak och sedan tillbaks till tv:n!

#16
Göran Nyberg
2012-04-17 18:56

Ni har gjort det igen.En STOR insats med att återuppliva en verkligt udda Volvo.Tack för artikelserien med renoveringen.Avundsjuka är fö en "synd" men den kan jag stå för.Jag är nämligen riktigt sjuk på fortsättningen.
Har tyvärr inte kunnat se slutresultatet annat än på den utmärkta hemsidan.

#17
Per Berner
2012-05-25 12:25

Stort grattis till ett mycket väl utfört jobb.

Men varför hålla fast vid "original"-utförandet när den kunde blivit ännu läckrare? Varför inte lägga igen hålen till sidomarkeringsljusen som stör designen? Varför inte rätt hjul för 1972? Varför inte en LIIITE mindre, läderklädd tidstypisk ratt? Och var är kromet på dropplisterna? Och nog hade vanliga manuella speglar i originalutförande varit snyggare?

...men jag vill ha den ändå!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.