Bild
Nästa artikel

Skärpta avgaskrav för vissa klassiska bilar

Nya besiktningsproblem

För första gången måste Citroën 2CV avgastestas och flera bilmodeller med mekanisk insprutning som tidigare blev godkända med en högre CO-halt har nu blivit av med sitt undantag. Det är två tämligen okända konsekvenser av de nya besiktningsreglerna.

Med de nya besiktningsreglerna som infördes 20 maj fick många veteranbilar besiktningsfrihet. Men mer dolt i detaljerna så är det också ett antal klassiska bilar som nu får hårdare krav på hur hög CO-halten på avgaserna får vara.

Fram till nu har Citroën 2CV och andra bilar med motorer under 800 cc helt sluppit avgastester, men det undantaget finns inte längre.

Ett antal bilmodeller med insprutningssystem från Lucas och Kugelfischer har också haft ett undantag så att de blev godkända med C0-halter upp till 8 procent, det gäller inte heller längre, nu är gränsen 4,5 procent som för alla andra.

Undantaget var specificerat med en lista på bilmodeller från BMW, Ford, Lancia, Peugeot, Porsche och Triumph från 1960- och 70-talen.

– Vi för en öppen diskussion med Transportstyrelsen om att försöka få tillbaka undantagen, säger Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundets generalsekreterare. Men hur, när och om det kan bli av återstår att se. Fram till dess gäller tyvärr reglerna.

För den enskilde bilägaren som får sin bil underkänd kan en väg att gå vara att söka dispens hos Transportstyrelsen med hänvisning till de gamla reglerna.

Kommentarer

#1
Dimman
2018-06-27 21:56

Besiktade Amazonen med för högt co tankade i 40% etanol och co sjönk till 0,7, bilen gick inge vidare den tanken men sen kanon igen.
Påtalade för besiktningsmannen att jag tankat etanol och han mumlade något men vad jag häller i tanken är upp till mig så ja.......

#2
Sören Fogdenius
2018-06-29 08:26

Tyvärr är väl det här bara början. Ska man våga satsa pengar på en veteranbil idag? Hur ser läget ut om 5-10 år? Fler inskränkningar/förbud att vänta?

#3
Stefan
2018-06-29 10:36

Jag tror inte att den försvunna dispensen från CO-värdet är medveten utan hoppas den helt enkelt fallit mellan stolarna. För bilar 48-50 år gamla så gäller det ju bara att klara en sista besiktning och det bör gå att lösa genom att ställa ner bränsleblandningen eller blanda E85 i bensinen. Det går naturligtvis ut över körbarheten men det gäller ju bara vid besiktningstillfället och är lätt att återställa efteråt.

För lite nyare bilar som haft dispens så blir det ju ett återkommande problem men förhoppningsvis så återställs dispenserna när byråkratins kvarnar fått mala en stund.

I det stora hela så tycker jag inte att trenden är förbud och inskränkningar för veteranbilar. Tvärt om så har vi ju fått både befrielse från fordonsskatt, besiktningsbefrielse och som det verkar undantag från miljözoner.

#4
Erik Sanker
2018-06-29 15:03

Detta var inte så farligt.
Vi får dock hoppas på att politikerna fattar att veteranbilar är en piss i havet.
Problemet är att det år 2018 spottas ur fossila XC60...

#5
Peter
2018-06-29 19:21

Är ju snarare tvärtom 1992 å äldre klarar ju sig med 4.5co å inga hc krav längre kommer man inte under det så är det nog fel på bilen

#6
Johan Thuresson
2018-06-30 23:18

Ja. När det totala privatbilismförbudet förr eller senare blir klubbat och fordon äldre än 1 år MÅSTE skruvas isär och materialåtervinnas och i vissa fall kanske komposteras, först då kanske, men bara kanske, kommer de som ägnat mer tid över mätarställningsångest än att ha KÖRT med sina fina, roliga, gamla, ovanliga bilar att vakna.
Så vad väntar vi på?
Ut och kör med eran gammelbil/ögonsten! Unna oss biltokiga att få se bilarna på rull på vägarna!
Och när vi möter dessa fordon så hjälps vi alla åt med att vinka, tuta, göra tummen upp etc för att visa vår uppskattning när någon förskönar trafikbilden. Skitenkelt, eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.