Bild
Nästa artikel

Skoda förnekar sin historia

40 år sedan vältningen

Skoda vill uppenbarligen glömma den pinsamma vältningen i Trafikmagasinet för 40 år sedan och tror visst att vi gjort det samma. Men där bedrog de sig!

I ett utskick via email skriver Skoda : -”Även om Skoda grundades redan 1895 är det bara 23 år sedan vi som bilmärke kom till Sverige...”

Med den tidräkningen skulle det inte ha sålts några Skoda alls i Sverige före 1995. Men 1978 välte ju en Skoda i SVT:s Trafikmagasinet – fast det önskar väl Skoda av idag att vi ska ha glömt.

I själva verket introducerades Skoda i Sverige redan 1936 då fyra bilar såldes. Försäljningen ökade och fram till krigsutbrottet 1939 hade 312 bilar sålts. Bra för en nykomling på en ganska liten marknad. Skoda fick rykte om sig att vara en tekniskt avancerad småbil.

Efter kriget hamnade Skoda hos ANA i Nyköping, som komplement till Standard Vanguard, Chrysler och Plymouth. Därefter blev det olika svenska importörer av det tjeckiska märket.

Den sista svansmotoriserade modellen lämnade fabriken samma år som VW:s övertagande, 1990. Det året registrerades tre exemplar i Sverige, men det handlade troligen gamla lagerbilar. Sista "riktiga" året i Sverige kan sägas vara 1987 då 98 exemplar registrerades.

Att även Skoda före 1995 är värda att minnas vet inte minst Klassiker. För några år sedan renoverade vi en härlig Skoda 110R 1976 till nyskick!
 

Skodaförsäljningen i Sverige 1950-1990

År      Antal
1950  1041
1951  574
1952  527
1953  502
1954  289
1955  65
1956  675
1957  620
1958  329
1959  568
1960  153
1961  653
1962  661
1963  600
1964  298
1965  806
1966  357
1967  179
1968  262
1969  174
1970  130
1971  295
1972  313
1973  361
1974  476
1975  682
1976  616
1977  400
1978  567
1979  297
1980  252
1981  319
1982  405
1983  375
1984  286
1985  332
1986  170
1987  98
1988  44
1989  4
1990  3

Kommentarer

#1
Thomas lind
2018-01-27 18:51

Sista årsmodellen av "Pre-VW"-Skoda i Sverige var årsmodell 1988, p.g.a. av katalysatorlagen som kom till årsmodell 1989.
Importören sålde kanske gamla lagerbilar fram till 1990?

#2
Johan Thuresson
2018-01-28 08:28

"40 år sedan vältningen"
Jag uppskattar att Klassikers kalender har namnsdagar för bilar, men det här med årsdagar vore ju banne mig ännu bättre! Finns väl även en vältning av Mercedes att högtidlighålla? Hjälp mig gärna i jakten på fler anledningar att få hissa flaggan och bjuda släkt och vänner på kaffe och tårta.

#3
Lars Torstensson
2018-01-28 13:38

Tack och lov var Skoda inte längre Skoda när modellen Favorit gjordes ännu sämre och fick ett nytt namn.

#4
Världens vackraste man
2018-01-28 18:59

Jag tycker det är synd att Skoda idag bara är en kopia av VW. Annat var det på den tiden man skötte sig själva. Vilket framtidsmärke. Jag provkörde an Skoda från 70-talet. Första bilen jag kört med låsningsfria bromsar. Från landsvägsfart till noll på grusväg med fullt tryck på bromspedalen var inget hjul i närheten av att låsa. Oerhört avancerat.

#5
Oscar Larsson
2018-01-30 06:13

Instämmer! Istället för att bli ett lågprisalternativ till VW med dess fusk och kvalitetsproblem på köpet så fanns potentialen. Skoda kanske hade kunnat varit en riktig toppenbil idag om utvevklongen fått fortgå! Och Skoda kunde byggga kamkedjor domningen gick av. ;)

#6
Oscar Larsson
2018-01-30 06:16

Ursäkta men min ”smarta” telefon stavar automatiskt och orden blir betydligt mer spännande än de blev med min med Nokia 3310... Men nu dör batteriet snart igen!

#7
Eric Nordlund
2018-01-30 17:09

Jag har till och med pratat med Skoda-försäljare som aldrig hört talas om Skoda 105/120/130. Noll koll på historien. Jag har ägt både en Skoda 120 LS -79 och en Skoda 130 L -86. Mycket stryktåliga och pålitliga bilar.

#8
Eric Nordlund
2018-01-31 08:31

Jag undrar också över det där med 1990. Vad jag vet var 1987 års Skoda 130 GL den sista modell av gamla sorten som såldes i Sverige. Däremot besökte jag en Skoda-handlare i England hösten 1991 som fortfarande kunder erbjuda nya Skoda 130 Rapid, dock av 1990 års modell, vilket jag tror var den sista årsmodellen även i Tjeckien för bakladdat. Klassiker kanske kan reda ut detta? :)

#9
Carl Legelius
2018-01-31 11:00

Tack för alla kommentarer! Vi har nu ändrat lite angående de sista årens import för att förtydliga.
Carl Legelius/Klassiker

#10
Per Liliegren
2018-01-31 12:58

Det var inte bara skoda som råkade illa ut! BMW 3-serien var också ute och vinglade när bakaxeln vek sig. Hade en 320 då och den föll som en gråsten i pris efter detta!

#11
Bo Lindgren
2018-01-31 17:30

Om jag inte minns fel var Zetor Sweden AB i Helsingborg den sista Skodaimportören innan murens fall.
I likhet med Matreco i Södertälje (Ladas dåvarande generalagent) gick det rykten om att lokalen i Helsingborg var en spioncentral för agenter från öst.
Senare togs samma lokaler över av generalagenten för Subaru.

#12
Bo Lindgren
2018-01-31 17:50

För närvarande finns det i bilregistret 28 st. Skoda årsmodell 1985, 23 st. 1986 samt 18 st. 1987.

Däremot finns det ingen årsmodell 88-90 vilket bekräftar uppgiften att 1987 års modell var den sista i Sverige.

#13
Johan Thuresson
2018-01-31 21:38

Verkar nästan som att komnentarsfältet håller på att välta. Också.
Göteborg!

#14
Bo Legelius
2018-02-02 17:18

Det stämmer som Bo Lindgren säger att Zetor var sista generalagent för Skoda före VAG:s inhopp
Här en lista, kan någon räta ut frågetecken?

1938-1952 ANA, Nyköping
1953-1957 Nordiska Automobil AB, Stockholm
1958-1960 Svenska Bilimporten AB, Stockholm
1960-1964 Vale Bil AB, Stockholm
1965- ? Wulf och Co AB, Vänersborg
1972- ? Stevers Bil AB. Helsingborg
1985- ? Zetor Sweden AB

#15
Per Berner
2018-02-06 13:41

I min hemstad såldes Skoda av en av ortens symaskinsbutiker. "Välkomna till bilavdelningen i källaren", stod det handtextat på skyltfönstret, med ett litet foto bredvid – det var allt. Hela åttiotalet ut stod det också något i stil med "Kom in och se nya Skoda 1985". Det sista dussinet osäljbara lagerbilar i beige och blekgrönt parkerades på en äng utanför staden och stod där i flera år tills de ruttnade underifrån i det blöta gräset (Calle Carlqvist har säkert åkt förbi och sett dem, eller hur?).

#16
Irfan Dz
2018-02-08 15:17

Min far ägde en Skoda 105 S och han påstår att det var den sämsta bilen han någonsin ägt - och han har ägt många! Svansmotor som för övrigt var svag för den tunga bilen (1000 ccm) brukade överhettas så fort det kom vår och temperaturer över 15 plus grader och man var tvungen att åka uppför bergen, som landskapet på Balkan är formad i.
Och kvalité, ja just det - bara den startade så var man lycklig för att inte tala om att man tänkte "Jaha, vad är nästa bekymmer?". Det är tack vare det de stals aldrig för det var ingen som lyckades få igång den lätt.
Att inte tala om väghållningen - det kanske är svaret att man inte kunde installera en starkare motor än 1,3 liter för folk skulle köra ihjäl sig i den. Nä, det var ingen bra bil. Cool ja, men bra - nej!

#17
Nils-Erik Bengtsson
2018-02-09 23:10

Jag ser att många vet allt, Stevers bil ab bytade namn 1976 till Zetor Sweden AB. Skoda var naturligtvis en omodern bil på 70 - 80 talet men priset var också relativt lågt. Alla andra sluga uttalanden har jag hört många gånger eftersom jag arbetat med försäljning av bilar och lantbruksmaskiner i 50 år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.