Bild
Nästa artikel

Spider-attack

Alfa Romeo

Två klassiska skönheter utan tak, samtida och från samma tillverkare. Ändå mycket olika till karaktären. I Klassiker 9/2017 kör vi två svensksålda Alfa Romeo Spider: Giuiletta med Pininfarina-kaross och 2000 från Touring!

I Sverige var Alfa Romeos marknadsandel under 1950- och början av 1960-talet närmast mikroskopisk. Generalagent var åren 1956-63 anrika Gjestvang & Co, vars stora märke var Peugeot. Alfa Romeo var betydligt dyrare och antalet återförsäljare få. Billigaste modellen, Giulietta Berlina med 1300-motor, kostade 25 procent mer än den rymligare Peugeot 403 med 1,5-litersmotor.

En av de 57 Alfor som trots allt såldes 1959 var den blå 2000 Spidern med röd inredning. Den 21 maj levererades den till tidskriftsförlaget Åhlén & Åkerlunds på Sveavägen i Stockholm och fick registreringsnummer AA3635. Förare var grevinna Kerstin Bernadotte af Wisborg, gift med ex-prinsen Carl Johan och kompis med Greta Garbo.

1962 hade den årliga försäljningen stigit till 65 enheter och en av dem köpte den betydligt mindre kända frisörmästaren Inger Borgquist i Malmö. Hon valde en vit Giulietta Spider med svart inredning som fick registreringsnummer M55554.

I början av sina karriärer följde de två sportbilarna det gängse mönstret för biltypen, med allt tätare ägarbyten och säkerligen monumental värdeminskning. Men i båda fallen stannade karusellen upp innan det var för sent.

Nu är de båda svensksålda exemplaren ute på vägen igen och även om släktskapet är påtagligt blir det snabbt tydligt att de är två ganska olikartade typer.

Läs hela artikeln i Klassiker 9/2017!

 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!