Bild
Nästa artikel

Tjugo år sedan den sista Volvo 940 tillverkades

reportage

Den femte februari 1998 upphörde en epok för Volvo. Med den sist tillverkade 940:n var epoken med gjutjärnsmotor, bakhjulsdrift och stel bakaxel över.

Under hösten 1997 hade det varit extra hög fart i Volvos Torslandafabrik. 400 tillfälligt anställda hade tagits in då man höjt produktionstakten av 900-serien med tjugo procent. Det säger något om att många ville passa på att köpa en bakhjulsdriven Volvo innan det var för sent. Trots att produktionen upphörde så tidigt på året så lyckades 940/S90/V90 hamna på plats 18 i den svenska försäljningsstatistiken 1998.

Volvos 900-serie var en utveckling ur Volvo 760 som introducerats 1982. Men medan den mer exklusiva sexcylindriga 960 hade en multilinkbakaxel och en nyutvecklad lättmetallmotor höll 940 kvar vid stel bakaxel och gjutjärnsmotor.

 När 900-serien introducerades som årsmodell 1991 var det inte många motorjournalister som trodde att 940 skulle överleva särskilt länge. ”I gamla hjulspår” skrev Vi Bilägare och Teknikens Värld skrev i sitt test 1991: ”Är detta bara verkligen det bästa som Volvo kan prestera – eller bara ett sällsamt mellanspel”. Att den tillverkades i åtta år visar att de bedömningarna var fel.

Den allra sist byggda bilen i en modellserie sparas vanligen till Volvos museisamling. Men det sista exemplar som levererades till en kund överlämnades vid en liten ceremoni i Torslandafabriken den femte februari 1998. Sigvard Åberg hämtade då sin 24:e Volvo. Det var en vit 940 Classic och han blev mycket förvånad när Volvos vd Tuve Johannesson berättade att han skulle få bilen som en gåva.

En dryg vecka tidigare hade det blåsts fanfar vid den västra fabriken i Skövde. Det var då som den sista rödmotorn tillverkades. För med Volvo 940 försvann inte bara den sista bakhjulsdrivna Volvon med stel bakaxel. Det var också den sista Volvon med gjutjärnsmotor.


Från hösten 1990 till februari 1998 tillverkades 246 704 stycken 940 med sedankaross, antalet kombibilar var nästan lika högt: totalt byggdes 231 677 stycken 940 kombi enligt Volvos produktionsstatistik.
 

Kommentarer

#1
Rolle
2018-02-05 08:03

Med risk för att vara tjatig, den sista riktiga Volvon d.v.s. med bakhjulsdrift och inte lika mycket plastsmäck som i dagens bilar rullande ut från Torslandaverken 1998. Frugan och jag har var sin 3.0 l och vi drar en hel del hästsläp och då gäller bara fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift och lite vrid i maskin. Hänger man på 100 kg på kulan bak så har en framhjulsdriven bil svårt att ta sig fram även på fuktig gräsmatta ;-)
Vi använder dem som bruksbilar och de har gått 44 000 mil och 33 000 mil, en ägare innan oss på bägge och servicen är skött. Värt att nämna så har de inte har gubb o gum-körts utan har rastats ordentligt på motorvägarna ;-))

#2
Fabian Granath
2018-02-05 17:25

Kul att den sista tillverkade "EEN787" såldes år 2000 till en ägare som fortfarande har kvar bilen och dessutom med en mätarställning på bara 5000 mil. Han måste förstått hur viktig den bilen är för Volvos historia! Klassiker, kanske något och kolla upp och kanske göra ett reportage om?

/Fabian Granath

#3
Kalle
2018-02-05 21:20

”I gamla hjulspår”. ”Är detta bara verkligen det bästa som Volvo kan prestera – eller bara ett sällsamt mellanspel”.
Då handlade det bara om smådetaljer såsom material i motor och vilken ände drivhjulen satt i. 20 år senare lanserar Volvo XC40 med enbart dieselmotor, vilket är omodernare än en 940 men motorjournalisterna har inte vett på att reagera. Snacka om felbedömning.

#4
Johan Thuresson
2018-02-06 00:43

Jag är så himla glad att jag inte behöver begränsa mig till ett bilmärke och en specifik modell, dessutom då en modell som inte tillverkats på massor av år.
Jag älskar friheten, att ha möjligheten att få välja och att livet inte är en sovjetisk brödkö.
Har haft flera olika bilmärken och alla har haft sina respektive för och nackdelar. En del har drivit på framhjulen och en del har drivit på bakhjulen. En drev på alla 4 hjulen, " helt automatiskt " men utan lågväxel och terrängmojänger. En kunde driva på alla 4 hjulen och hade låg och högväxel samt möjlighet att spärra diff. Jag har haft gammalt och nytt, bensin och diesel, vätskekylt och luftkylt. Automat och manuell, även en manuell rattväxel för den delen. Jag gillar verkligen bilar och maskiner, och jag är så nöjd att jag har haft möjligheten att få prova olika saker i livet. Om jag skulle bli av med körkortet eller hälsan imorgon, så hann jag inte prova alla bilar jag vill prova. Men jag hann prova några stycken i alla fall, och Jag tänker fortsätta att ha bilar som intresse utan att låta intresset låsa in mig eller begränsa mig!

#5
Rolle
2018-02-06 08:36

Hej!

Johan T. vet inte om jag missförstår dig, är man begränsad för att man anser att en viss årsmodell av ett viss märke är bättre än övriga inom märket? Har själv haft ett antal olika märken och modeller. Min första bil va em 63:a Rambler Classic 4 d sedan aluminiumsexa och trepetad rattväxel, ettan osynkad förståss ;-) detta var 1973 och det har varit en hel del fram till nu då vi har 58:a Chrysler Saratoga 2d coupé, -65 Rambler Ambassador 990 Cross Country, 95:a JEEP Grand Cherokee höjd 2´, två 98:or V 90 3,0 l, 71:a BM Volvo T 430 och en 69:a BM LM 840. Jag hoppas att nästa bil blir en 53:a Hudson Hornet H-twin 4 d sedan om jag hittar någon lämplig ;-) Är återfallare efter att åkt Harley Chopper i tjugo år, känner att det är bra med stödhjul numera ;-))
Men jag kanske missförstod dig..

Vänligen
Rolle på Österlen

#6
Kent Johansson
2018-02-06 08:46

Minns hur snacket gick, någon sa "Du vet väl att Polisen och Telia köpt på sig massor, de tycker att 855:an är för trång".
Facit i hand, tror inte det, men de är slitvargar, man ser fortfarnde 945or som hantverksbilar lite varstanns tycker jag.

#7
Pelle Thuresson
2018-02-08 21:22

Kul att läsa din synpunkt om livet med bilar Johan Thuresson även om jag hade svårt att förstå vad det hade med Volvo 940 att göra som jag idag tycker var en hemsk låda som man bara ville fly ur så fort det bara gick.Visst var den slitstark men tyvärr lika tråkig som den höll ihop länge.

#8
Rolle
2018-02-10 12:00

Ja Pelle, vi får väl se om 20-30 år om dagens Volvo håller lika länge. Vad vi vet redan idag är att de är ännu tråkigare och plastigare än förr ;-))

#9
Tomas Ask
2018-02-11 12:10

Tråkig? En bil med en charmig robusthet och roande bakhjulsdrift. Dessutom väldigt komfortabel och snygg!
Idag ska alla åka runt i ”den nya duetten” XC60 eller en ny VW-produkt med design från tidigt 1990-tal. GÄÄÄSP!

#10
Peter Håkansson
2018-02-12 08:58

Hej!
Har en av de sista V90, skall snart göra 39.000 mila-services, går som en klocka fortfarande, tyvärr tar rosten på den nu men en utmärkt vinterbil!!!

#11
Joel
2018-02-12 09:37

Jag plockade ut min första och kanske sista egenköpta nya bil i oktober 1997. Det var en svart 940 Classic, som jag tänkte behålla tills den gick hädan. Nu blev det inte så, för jag ramlade i tjänstebilsträsket drygt två och ett halvt år senare, och därifrån har jag inte lyckats ta mig upp än.
Jag sålde bilen till en sommargrannes svärson 24/6 2000, och han har den fortfarande kvar, nästan lika glänsande som i min annons som jag lyckades gräva upp ur internetets mörka gömmor.
OBS! Annonsen är alltså ren arkeologi! Inget aktuellt objekt! (Men det förstod ni väl ändå...)

#12
Joel
2018-02-12 09:38

Hm. Jag ser ingen länk?!? Jag lägger in den direkt i den här rutan istället:
http://home.swipnet.se/pojoel/bilannons.html

#13
David
2018-07-10 08:49

Ska iväg och hämta nyförvärvet som är en 944:a 1998 med 16400 mil på mätaren och som kommer att bli finbil på sommaren.
Volvo 940/960 är den sista riktiga Volvon och hyllar denna bilmodell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.