Nästa artikel
Trevliga Toveks bilmuseum
Reportage

Trevliga Toveks bilmuseum

Publicerad 16 november 2021
Gratis inträde och ett härligt utsnitt av svensk Volkswagenhistoria – ta dig genast till Kinna!

Toveks Bil AB har bilanläggningar på en rad platser i Västsverige. Grundaren Gregor Tovek började för nästan 30 år sedan samla på klassiska bilar, första inköpet var en DKW. Snart adderades fler bilar till samlingen, företrädesvis av det egna huvudmärket Volkswagen.

Fram till 2017 stod objekten utspridda i företagets olika bilhallar men när källarlokalen i Kinna blev ledig kunde den tidigare bowlinghallen förvandlas till ett trivsamt litet bilmuseum.

Det första som möter besökaren som tar sig ner för trappan är en rödvit Volkswagenbuss som beställdes ny hos E. G. Larssons Bil AB i Borås våren 1961.

Bilarna i samlingen är genomgående i gott bevarat skick, ofta försedda med typiska svenska kännetecken som stänklappar, strålkastarrengöring, korrekta nummerplåtar, takräcken och extraljus. Det är mest Volkswagen men även DKW, Skoda, Audi och ett knippe amerikanare.

Toveks Bilmuseum

Öppet: Vardagar 9-18, lördagar 10-13. Inträde: Gratis.
Antal fordon: Ett 40-tal bilar samt några motorcyklar och mopeder.

Missa inte: Campingbussen med originaltält och Sveriges äldsta Volkswagen.

https://toveksbil.se/mer/bilmuseum-kinna

Klassiker 9.2021


Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Ögonblicket Duett med budskap

Det är inte utan att det börjar kurra i magen när Stads-hotellets Volvo kommer rullande. Ring så lagar vi! 

Honda NSX 1991
Japans Ferrari-utmanare är en mångfacetterad och svårfångad existens. Vi kör ett av få svensksålda exemplar. 

Broschyren Chevrolet 1955
Mer än en broschyr – guiden till Chevrolets nya modeller var ett säljredskap som inte skulle lämna bilhallen.

Automobilia Nyckelpersoner
Små figurer som skulle personifiera stora anonyma företag – Mats Älfvåg tittar på uttrycksfulla nyckelringar. 

Återförenade Ewy & PV 544 Sport
Motorsportlegenden Ewy Rosqvist återser sin gamla rally-Volvo efter sextio år – vilket fantastiskt möte!

Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Schwung i linjerna och ett praktiskt lastutrymme – kombin från Köln kombinerade form och funktion.

Frukostklubben Ljusdal
Träffsugna entusiaster kom från hela landet för att vara med när Hälsinglands Fordonshistoriker höll morgonmöte!

Steyr-Puch 700 C 1968
Italiensk stationsvagn med österrikisk krydda och kraft. Vem behöver egentligen mer än så här.   

Range Rovern sätts på prov
Med tomt släp och full tank blir möjligheterna kanske lite väl stora. Lord GNU sätts i arbete efter helrenoveringen.

Gasoline Revival
Vem hade anat att Sveriges bästa träffplats ligger i Gränges-berg? En tradition är inledd!

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

Våra Klassiker
Fredrik lär av sina misstag och köper en röd Volvo 360 istället för den vita som aldrig gick. Patient 106 startar! 

Läsarnas Klassiker
Joakim finner kraft i en BMW med V8, Thomas tappar aldrig greppet i sin fyrhjulsdrivna Fiat Panda. 

Fixa själv Renovering av Volvo B18
Inget lämnas åt slumpen när Christer Eriksson ska ge helgonförklarad motor nytt liv. 

Guru Mopedrenovering.se
Sakkunskap, affärssinne och organisation – absolut. Men främst handlar det om ofiltrerad mopedentusiasm! 

Renoveringen Borgward Isabella 1958
I femtio år stod pappa Unos gamla bil på logen och väntade. Nu är den på rull igen – med själen i behåll!

Dessutom Klassikervärlden, Klassikerbörsen, Fluff och allt det andra som gör att det inte är vettigt att missa ett enda nummer av Klassiker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.