Bild
Nästa artikel

Våga lacka själv

Våra klassiker

Bara för man gör en garagelack innebär inte att man måste slarva.

 
Lacken på Triumphen behövdes göras något åt, och det kom att gälla allt eller inget. Förra vintern lackerades bara behövliga detaljer, front, trösklar, motorrum och bagage. Då använde jag 2-komponents sprayburkar som fungerar utmärkt för lite småjobb och bättringar. Men dom är inte 100% tillförlitliga, nyansen blev fel, och ur nån burk vägrade färgen härda. 

Så nu skulle rubbet slipas ner och göras om. Färgen i sig själv är lite av ett mysterium, ursprungligen var bilen Cactus green, en ljusare grön nyans mer åt olivhållet. Jag ville inte att bilen skulle se ut som en oliv, så den mörkare nutida nyansen fick det bli. Bilen lackades om redan runt 1970 och ingen vet riktigt vad man använde då, så färgprov togs och snart fick jag någorlunda rätt kulör.

Och så bestämde jag mig för att prova något jag aldrig gjort, lacka bilen själv, hemma i garaget. Går det att få ett resultat som kan visas i dagsljus?  Vågar jag göra detta?  Hur gör man förresten?
 
En viktig del är att ha en duktig lackerare i bekantskapskretsen att fråga om precis allt.  En annan del är att införskaffa vettiga verktyg, kompressor, spruta, slipklossar, slipmaskin och en massa annat. Glöm för all del inte riktig skyddsmask, handskar och kläder, både damm, thinner och färger är väldigt onyttiga saker. 
 
Snart upptäcker man varför en fin lackering är dyrt, det går åt massor med tid, och stå i ett vanligt garage tar ännu mer tid.  Slipdamm och färgdimma har en förmåga att ta sig in precis överallt. Täck noga allt som inte skall användas för stunden.  Tejpa gärna dörrar också. Jag uppförde snabbt ett protokoll att checka av för varje vända.  Vattna ner golv och täckning, slå på extravärme dagen innan. Vad som skall tas fram, vad som skall ut, vad skall täckas in, temperatur, dubbelkolla att dörrar är stängda, vattna ner alltig igen, starta utsug (som gjordes av två våtrumsdammsugare med snorklar och extra filter) kolla tryck, kompressor,skyddsutrustning, spruta, blanda färg och blåsa på.   Sen kör man protokollet baklänges efter varje gång. 


Så lacka själv hemma som glad amatör innebär betydligt fler moment är vad man behöver på en lackfirma, det är tidsödande, det är tålamodsprövande, det är omständigt, och vägen till ett bra slutresultat är lång. Men det är samtidigt roligt och känslan över att man kan lyckas med vad som tidigare framstått som ett mysterium är fantastisk.  Det handlar mer om att våga än att tro sig kunna. Fråga runt, läs på, experimentera, gör fel, rätta till, fråga om råd igen, slipa och lacka om igen. 
 
I bildspelet följer lite mer beskrivningar om hur jag gick tillväga.

Kommentarer

#1
Stefan Åström
2017-06-27 11:08

Bra jobbat! Utmärkt amatörguide, renoverar själv en Wolseley 15/50 just nu som jag tänkte lacka själv. När det är dags får jag leta upp denna artikel.

#2
Sten Hultman
2018-11-09 20:33

Intressant!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.