Bild
Nästa artikel

Volvo 244 blev Årets Klassiker!

Orange glädje

När läsarna fick rösta fram Årets Klassiker 2011 vann en av 1970-talets tydligaste bilar, dessutom i en färg som för oss raka vägen tillbaka till 1978! Johan Falcks Volvo 244 DL.

Klassikers läsare har sagt sitt. I konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang blev det en orange Volvo 244 med jättestötfångare och brun inredning som tog hem segern.

Vi bad i nummer 10/2011 våra läsare att bland tolv bilar i 2012 års Klassikerkalender utse ”Årets Klassiker” och trots att det fanns en risk att vinna redaktionens Austin Allegro på kuppen, var det många som ville göra sin röst hörd.

Aldrig har intresset för en läsartävling i Klassiker varit så stort och redaktionen var inte helt förberedd på den flod av svar som kom in. Postsäck efter postsäck tömdes framför våra fötter och mailboxen fylldes på i en aldrig sinande ström.

När allt var färdigräknat stod det klart att Volvon med en knapp – men tydlig – marginal tagit hem segern. Som tvåa kom en bil som i många stycken är Volvons totala motsats; Jerry Pijaks Tatra T600 Tatraplan. På tredje plats hamnade P-O Lindroths Studebaker Lark Daytona Wagonaire.

Johan Falck från Uppsala köpte sin Volvo 244 DL för 1 500 kronor hösten 2007. Körbar, komplett och ganska orostig men inte besiktigad på många år. Och orange – vilket var avgörande. Johan hade nämligen redan en 1800 ES och en 245 i samma kulör, Volvo 113.

Riktigt vad han skulle med bilen till hade han inte helt klart för sig från början men hösten 2010 hade han bestämt sig; 244:an skulle renoveras. Det klarade Johan tack vare god planering på bara några månader och exakt hur det gick till berättade vi i Klassiker 8/2011. Resultatet blev fantastiskt även om Johan själv kallar det för en ”bruksrenovering”.


– Jag ville ha en bil som jag vågar använda, säger Johan.

Att han inte har några problem med att köra Volvon till Klassikers fotostudio i Älvsjö söder om Stockholm i januarimodden bevisar att det verkligen stämmer.

På plats blir han fotograferad och får ta emot Klassikers hyllningar, en skiftnyckelsats och en original verkstadshandbok skänkta av GKG Reservdelar i Stockholm och förstås en blomsterkvast.

Uttrycket folkvald har väl aldrig känts mer träffande.

Foto: Simon Hamelius

Så placerade sig bilarna i omröstningen bland 12 utvalda exemplar.

1. Volvo 244 DL
2. Tatra T600 Tatraplan
3. Studebaker Lark Daytona Wagonaire
4. Ford Escort RS 2000
5. Alfa Romeo 1600 Giulia Super
6. VW Typ 1
7. Honda Civic
8. Messerschmitt KR200
9. Ford Mustang
10. Porsche 911 Targa
11. Mercedes 200 Taxi
12. Ford F-100 Pickup

Kommentarer

#1
Frej_W
2012-02-10 09:16

JAAA!!! Den röstade jag också på!

#2
blörk
2012-02-10 10:30

Har svårt att tro att denna bilen var modern en gång :-) men det var ju längesen

#3
Ernström
2012-02-10 10:32

Att Volvo 240 är en klassiker är ju klart sedan länge. Men kul att fler inser det.

#4
Kjell Svensson
2012-02-10 10:39

Vad otroligt passande med denna artikel då: http://alltommac.se/nyheter/2-nya-reklamfilmer-for-iphone-4s/

Kolla in förgen på Volvon som är med!

#5
Gäst
2012-02-10 10:51

Helt rätt att ett riktigt, gammaldags Volvojärn vann tävlingen.

#6
Martini
2012-02-10 11:24

En grym bil, riktigt bra

#7
Per Henrik Hallberg
2012-02-10 12:55

Underbart! Volvo 240 (245) är ju bland det svenskaste som finns!

#8
Tobbe A
2012-02-10 14:02

Volvo 240 är den bästa bilen Volvo någonsin tillverkat.

#9
Roar Lynum
2012-02-10 15:02

Oj, vad skönt...tycker jag känner den speciella lukten som fanns i -70 tals 240, en värdig vinnare Grattis !!!

#10
bilspanaren.blogspot.com
2012-02-10 15:12

Volvo 244 som tål att användas: http://www.youtube.com/watch?v=-I_S3vExDBY

#11
Johan Falck
2012-02-10 15:48

Tack alla ni som röstat och kommenterat. Att äga en bil som först blir nominerad av tidningen Klassiker och sedan vald av läsarna känns stort! Vill ni läsa mer om bilen så förutom i tidningen kan ni även kolla på Garaget. Ska köra bilen så mycket som möjligt i sommar till träffar. Kommer troligtvis till TP70.
Vi ses /Johan
http://www.garaget.org/?car=249499

#12
Gäst
2012-02-10 19:30

Bilden med blommorna bredvid baklycktan är ju så vacker så att man nästan blir rörd till tårar.

#13
slim53
2012-02-10 21:00

Grattis Johan!
Jag är inte bitter, men jag har lagt åtta år på renovering av en bil som förknippas med evig ungdom och en bil som var före sin tid och är en ikon även i nutid.

Mitt resonemang är att det måste finnas en röd tråd i saker och ting.
Så här resonerar jag. Min bil var med i samma nummer som Allegron.
Den som vinner bilen Allegro, är en kille från Sundsvall.
Min bil har registreringsnummer 060 som även är riktnummer för Sundsvall.
Själv är jag uppväxt i Sundsvall. Så logiskt sett borde jag ha vunnit.
Nu går ju inte logik och sunt förnuft alltid ihop!
Men som sagt, jag är inte bitter, bara besviken.
Trots detta kommer jag att fortsätta att prenumerera på Klassiker, en mycket bra tidning. Kanske köper jag ett nytt renoverings objekt och kommer igen i nästa tävling!
Ford Mustang och 240 ägare.

#14
Maja Karlsson
2012-02-10 22:40

Grattis och äntligen en äkta svensk klassiker=)
Vi och Blå Mocca gratulerar och en äkta Volvo ska användas helt enligt din sätt och se på saken.
Maja& David Blå Mocca (Volvo 244DL 1978)

#15
Johan Falck
2012-02-11 00:34

Tack Slim 53 och alla andra. Slim53, din bil är defintivt mer genomrenoverad och i ett bättre skick än min om man går in på detaljer. Jag tror att en stor anledning att många röstade på min bil är att bilen har fått många att lyfta på ögonen. Sveriges vanligaste bil, vart har den tagit vägen, plötsligt. Alla har åkt i den och nu är den nästan borta. Att färgen sticker ut har nog också gett en del röster. Det finns flera Mustanger till salu på Blocket än gamla 240 (75-80).
Min bil hade inte fått flest röster om det varit en jury som fått rösta på bästa renovering av en stilikon.
Hoppas vi ses i sommar. Jag har idag fått jättemycket positiv energi för att kunna köra massor av mil i sommar:)

#16
Torleif Svensson
2012-02-12 00:39

Heja Johan!

Dessa ikoner inom svensk industrihistoria måste sparas till eftervärlden!

#17
Per H
2012-02-13 13:02

Själv håller jag på att bruksrenovera (lite rostlagning och lack under list) en mörkbrun 244 DL -79. Den köpte jag (för en symbolisk peng) av en 94 årig tant som haft den sen ny. Nåt mer behöver inte göras på den och den ska INTE få några alu-fälgar. Och jag ska INTE montera överväxel i den. Den ska vara som den är. 100% intakt tantkörd DL. Underbart skrammelfri bil att köra. Den var med på TP-70 förra sommaren, om ni såg den. /Per

#18
Ernström
2012-02-14 12:40

Volvo 240: Samlarbil för den ironiska generationen...

#19
Fredrik L
2012-02-14 19:15

Rätt vinnare,Volvo 240 är en bil som finns i allas minnen och jag borde nog skaffa en själv som komplement till 145:an.
Tänk att få höra tickandet igen när man inte har bältet på sig,det är barndomsminnen som kommer fram.
Synd bara att det är så litet 240-bestånd kvar,så det är inte så lätt att hitta ett skapligt exemplar....vi har nog älskat våra 240-bilar lite för mycket och kört dom lite för länge...En 245 -78-80 står högt på önskelistan,gärna silver eller en blå....fast den orange:a är väl den som representerar 70-talet bäst!

#20
Doctor
2012-02-14 22:57

Helt rätt val! För 30 år sedn vimlade det av 240 i trafiken... Så är det ju inte idag... För 20 år sedan tyckte man att orange var en vidrig färg på en bil - hur tjyven kunde någon välja det?! Så är det inte idag... För 10 år sedan frågade folk hur tjyven jag kunde tycka att Volvo 240 är en underbar bil på alla sätt... Så är det inte idag...
Volvo 240 är en bil som ALLA, undantagslöst, har kommit i kontakt med någon eller ett otal gånger under sitt liv! Det är en bil som har varit ett naturligt inslag i vardagen hos så gott som alla människor under olika perioder i livet... Kan man annat än älska Volvo 240?! Jag har också en -78, som dock är lite mer diskret i sin mörkblå kulör, men jag älskar allt med den!! Ljudet, doften, bältesvarnaren, lättmekad, känslan - ja ALLT! Är inte 240 en klassiker vet jag inte vad en klassiker är! Visst, Porsche 911 är snyggare, snabbare och tuffare, men hur många av oss har egentligen en relation till den? En 240 var ett naturligt inslag i vardagen under många, många år. Jag anser att det tillhör allmänbildingen att ha ägt minst tre Volvo 240...! Jag älskar denna bil!!! Visst, en del oförstående människor idiotförklarar mig, men de är ju bara dumma...!

#21
kaninteloggain
2012-02-16 17:40

Doctorn: Lättmekad? Då har du inte bytt värmepaket på 240:n... Det har jag. Hmpf!
//hultarn

#22
Fredrik L
2012-02-16 20:08

Fast byta värmefläkt är väl det enda som tar lite längre tid att byta på en 240....
Men på ett par timmar byter man den om man har gjort jobbet förut.

#23
Lars Nordlander
2012-02-19 19:29

Det torde väl vara enklare att byta värmefläktmotor på en 240 än att byta en strålkastarlampa på en bil tillverkad under 2000-talet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.