Nästa artikel
Regnet rådde inte på Askersunds andra!
Träffreportage

Regnet rådde inte på Askersunds andra!

Publicerad 15 augusti 2023 (uppdaterad 17 augusti 2023)
Utsikterna för Frukostklubben Askersunds andra träff för sommaren såg först goda ut, men molnen hopade sig – och strax innan samling öppnade himlen sig. Men bilarna rullade in ändå!

Nykomlingen i Frukostklubben, gänget från Askersunds Veteranfordonsklubb fick en smakstart tidigare i sommar – då var det solsken och inbjudande gröna gräsmattor ned mot sjön Alsen, Vätterns nordligaste vatten, när man hade premiär. Efter ovädret Hans framfart såg det mörkare ut men väderapparna lovade inte bara uppehåll, utan också sol till lördagen den 12 augusti. De hade fel. Ju närmare lördagen tiden gick desto mörkare blev molnsymbolerna som vädertjänsterna publicerade. Och på morgonen, bara minuter innan officiell tid för klubbstart kom en skur av guds nåde...
– Då trodde jag inte att vi skulle bli många, säger Henrik Olofsson från arrangörsklubben...
Men han fick också fel!
– Det kom faktiskt 36 bilar till slut; bara cirka tio färre än förra gången – och extra kul att flera av deltagarna hade åkt en bra bit för att komma till Frukostklubben, trots vädret.

Lennart Svenssons fina Ford Taunus 12M från 1954 fick vara flaggvakt.

Storsamling på gräsytorna nedanför kulturhuset Sjöängen i Strandparken är alltså det normala för Frukostklubben Askersund men på grund av regnet var det inte möjligt den här gången; gräsmattorna skulle ha blivit förstörda – och fastkörningsrisken hade varit stor. Istället fylldes ytorna runt kulturhuset så att det blev en liten promenad för att se alla som kommit. Inte fel det heller.

Pampig brittisk Austinelegans, folkhemsfavoriten PV och så lilla BMW 600. Välblandat!

Och blandningen var stor: Äldsta bilen var från 1927, en Whippet Overland, sedan fyllde det på med bilar ända upp till nästan moderna tider. Amerikanskt, japanskt, svenskt, tyskt... snart sagt hela biltillverkarskalan betades av. Kanske fick BMW-paret Kogler mest uppmärksamhet när de rullade in med sin 600 – med stor dörr fram, blott en bakdörr för baksätespassagerarna och så en smattrande boxer under huven bak. Ford Fiesta Calypso – ringer det någon klocka? – kunde dock inte flasha med häftigaste detaljen i utrustningspaketet: Det var inte läge att öppna canvassoltaket som blottar nästan hela kupén – skurarna hotade för mycket.

Heinz Kogler kliver ur sin BMW 600 – den bulliga tysken med udda dörrarrangemang väckte uppseende!

Äldst för dagen var en Whippet Overland från 1927.

Nästan precis till tioslaget, när klubbmötet var över, kom regnet igen och skingrade samlingen men innan dess hann Frukostklubbgänget med mycket bilsnack, kaffe och hembakt – och vetgiriga djupdykningar under uppslagna huvar.

Nästa chans till Frukostklubb är nu till helgen, den 19:e med tre träffar: i Edsbyn, Västervik och i Göteborg. Vi ses!
Här hittar du alla datum och tider för Frukostklubben!

Åttio- och nittiotalen kommer bland entusiastbilarna: Volvo 343 från 1988 och Mercedes 190E från 1992.

Fordhörnan med Anglia, Escort och så en Fiesta Calypso – med stort soltak som dock fick hållas stängt för dagen.

Volvo, VW, Mercedes, Studebaker... blandat var det!

Det funkar alltid! Upp med huven och du har genast ett gäng kring bilen. Ola Varg visar hur det ser ut i en terräng-Golf. Trevlig. Wolseley!

Här kan du köpa senaste numret av Klassiker!

Ur innehållet #7.2023

Sverigeresan Jowett Javelin 1951
Gnällbältet – existerar det? Vi undersöker saken i en oerhört smaklig britt med försprångsteknik.

Moped Victoria Vicky 1957
Smäcker och stabil på samma gång – vardagen blir vänligare med en Victoria Vicky!

Ögonblicket Svampen växer
Ett landmärke under uppbyggnad. En Mercedes och en VW hastar förbi när Svampen tar form i Örebro 1957.

Volkswagen K70 1973
Gökunge eller guldägg? När NSU gick upp i Volkswagen ingick en färdigutvecklad modell – bara att förse med VW-emblem! Thomas har tre stycken – den minst använda har bara gått 568 mil!

Olofsfors – vilken uppslutning!
Alla tidigare besöksrekord slogs när träffen på Olofsfors Bruk anordnades för nionde gången.

Automobilia Michelingubbar
Att samla Bibendum är en stor hobby och inträdesbiljetten billig – däckgubben används fortfarande.

Läsarnas Klassiker
Johan har ekonomitrimmat sin Dodge Charger, Klara har uppfyllt drömmen om en egen Volkswagen, Jimmy njuter av sin användbara Saab 99 och Börje har fått fart på sin gamla Peugeot 404 pickup som stått sen 80-talet.

Mazda MX-5 Miata 1990
Hetaste bilen sommaren 1990, här är historien om hur världens mesta sportvagn letade sig till Sverige.  

Broschyren DKW Junior
Fenor, panoramaruta och bred grill – DKW:s mål var att sno köpare från Volkswagen med moderna attribut.


Våra Klassiker
Claes satsar på en utslätad tillvaro, Carl behåller lugnet, Fredrik sitter säkert och Skorpan luras igen.

Hobbyn & jag Bentley Eight
Sam Glover ville bara komma hem från Tyskland. Lösningen blev en risig Bentley för en spottstyver.

Fixa själv Weberförgasare
Jon Remmers vill montera två Weber i sin Volkswagen. Men först en ordentlig renovering.


Evenemang Sommarens träffar
Veckoträffar, marknader, rallyn och andra spännande evenemang – kolla in vår träffkalender!

Klassikerguiden Volvo P1800
Den fanns med många olika modellbeteckningar men gemensamt är formglädjen och bruksvänligheten.

Mitt liv i bilar

Från Morris Minor via Alfa Romeo GTA och Ferrari till Porsche Cayman. Gör som Björn och berätta om din bilkarriär i bilder!

Guru Sir M elkonverterar klassiker
Det är rent, snyggt och luktfritt i den lilla verkstaden i Östergötland. För 400 000 kronor får du din klassiker eldriven.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.