Bild
Nästa artikel

90 blir min 80-talare

Våra klassiker

Webbredaktör Joakim Dyredand saknar bil för Träffpunkt 80. En fredagseftermiddag görs ett Blocketfynd. Eller?

Fredag 5/8 kl 15:14
Första arbetsveckan efter semestern är snart avklarad. Jag påminner mig själv (de andra har ytterligare två semesterveckor) om att jag kommit in på Träffpunkt 80 på nåder de senaste åren. Då dessutom bara som vän och inte kollega. Min BMW 316 (E21) är faktiskt anno 1978 även om modellen som sådan tillverkades in på 1980-talet. Ännu har ingen kommenterat mina för tidiga backspeglar...

15:17
Blocket intas med inställningarna 1980-1989, 10 000 mil, 10 000 kr. Pang! Där är den, en Saab 90 med 7 930 mil på mätaren och skamligt lågt pris. Den är visserligen obesiktigad och avställd. Men ändå.

15:34
Ringer säljaren, bilfirma och verkstad Bröderna Gustafsson i Stjärnhov. Men vänta, det är ju precis där Träffpunkt 80 hålls. Ett tecken! Verkstaden och butiken är stängd för dagen, bäst att tala in ett desperat meddelande på telefonsvararen.

Söndag 7/8 kl 16:23
Attans, ett missat samtal från Bröderna Gustafsson. Ove var inne för att fixa med sin privata bil (inför Träffpunkt 80!) och hade kunnat göra upp affären.

Måndag 8/8 kl 07:01
Verkstaden har haft öppet en minut och det är dags att ringa. Ove svarar glatt och berättar om bilen. Gubbkörd men den äldre herren ville ha en modern Mazda och lämnade in denna.

– Visst, bilden är tagen från bästa sidan. Det finns rost i dörrar och skärmkanter. Och så hänger givetvis innertaket ner, berättar Ove Gustafsson.

Det framkommer att bilen varit ute på annons tidigare men spekulanter som tänkt ha bilen för folkrace eller övningskörning har vänligt avråtts från köp. Intressenter från Holland har också funnits. Och så var det en som körde hela vägen från djupaste Värmland, så man tog bort annonsen. Men han ångrade sig inför åsynen av rosten.

Vi bestämmer att skriva över bilen på mig, och jag ska skaffa besiktningstid i Stockholm.
– Men annars har vi en tid i Flen i morgon klockan 10:00. Du kan få den, säger Ove.

Tisdag 9/8 kl 07:05
Färden går mot Stjärnhov. Fotograf Marcus Uggeldahl pratar glatt medan jag själv är sammanbiten och nervös.

08:45
Vi svänger snart in vid verkstaden och försäljningshallen. Det är fikarast, vi stör inte utan granskar istället bilen. Wow, femväxlad låda och stereo med separat equalizer. Mina andra bilar saknar ljudgivande utrustning och är blott fyrväxlade. Det här känns modernt.

09:03
På väg mot Flen blinkar Marcus vilt med helljusen åt mig. Han måste vara glad. Men snart kör han om och svänger in på en rastplats.

– Jag har tutat som en galning, kromlisten i bakre stötfångaren har lossnat på ena sidan. Den hänger och slänger i vinden. Vi kopplar loss lyxattiraljen och lägger den i bagageutrymmet.

09:55
Enligt just-in-time-principen rullar vi in till Bilprovningen och tas emot typ direkt. Det låga miltalet uppskattas, Bröderna Gustafsson får lovord och bilen rinner snart igenom med blankt papper. Wow!

10.55
Vi besöker Grytsbergs Säteri för att värma upp inför Träffpunkt 80 den 18 september. Markägaren Lars von Stockenström har fixat ännu större gräsytor för biluppställning. Vi kan ha över 3 000 utställda bilar i år känns det som. Fantastiskt vackert är det också. Och stort.

14:47
Bilen är hemkommen och dags för djupgående granskning. Dammsugaren åker fram och snart är kupén skinande vacker, bagageutrymme likaså. Lyfter upp bagagegolvet och plockar ut reservhjulet, här var visst rejält dammigt. Skumt.

Sätter ner dammsugarmunstycket i baljans hörn och det rasslar till. Halva golvet pulveriseras och åker in i dammsugaren. Hoppla, fri sikt till bakhjulet. Andra sidan, samma resultat.

Här vill jag snabbt framhålla att detta på intet sätt ska skyllas på försäljaren. Jag visste vad jag gav mig in på och det står ”Såld som renoveringsobjekt” på kvittot, allt enligt vår gemensamma överenskommelse.

15.14
Har pratat med Klassikers husmekaniker Julle om tänkbara lösningar. Inte blivit klokare utan sitter istället och skriver dessa rader.

Vad tycker ni? Är det värt att renovera den redan från start ganska sorgliga Saab 90? Något exemplar borde räddas och det här är ett bra, förutom all rost som sitter där den inte syns vid första anblick. Ja ja, utöver skärmkanterna då. Någon som vill hjälpa till? Hör av er!

Foto: Marcus Uggeldahl

Kommentarer

#1
Martin Sundberg
2011-08-10 09:08

Känns som SÅLD-sylten kanske borde sitta på reportern istället för i framrutan ;)
Svårt med såna där bilar som man känner borde bevaras, men som man inser kanske inte kommer bli nåt ultraexemplar även om man lägger ner massa jobb och pengar. Men man får ta och fixa en sak i taget och känna sig fram.

#2
bilspanaren.blogspot.com
2011-08-10 09:09

Oavsett var man lägger nivån så är det kanske ekonomiskt sett inte värt att renovera bilen, men väl kulturhistoriskt! Är planen att lacka den grön måste jag dock avråda från det...

#3
Kjell Svensson
2011-08-10 09:22

Vad är detta? Bilen är ju inte GRÖN!!!

Släng den och gör om, och gör rätt!!

#4
Gäst
2011-08-10 14:44

Ställ bara den rostiga Saaben på en öppen gata i Stockholm så kommer "Kommandogrupp Muller" att kidnappa bilen och helrenovera den åt dig helt gratis. Saabandan kan man lita på.

#5
Johan S
2011-08-10 15:45

Snygg bil, jag ser ingen rost alls, tricket är att inte titta så noga... Jag håller med Martin, det är inte alltid som det lönar sig att fixa en småsliten bil. Det är ju alltid något nytt man retar sig på när man bytt någon del. Samtidigt är det ju lite kul att förbättra efterhand som delar och pengar dyker upp. Det behöver inte alltid vara tiptop överallt. Njutningen under den första provturen efter att den skramlande växelspaken är fixad är svårslagen.
Joakim, ta med Claes och kom till Östgöta Saabklubbs marknad första söndagen i september, i år på ny plats i Norrköping. Du kommer garanterat att hitta kromlisten som lossnade eller något annat kul till din Saab. Välkommen i Saabgänget!
Hälsningar från Johan med den orchidévita Saab 99:an från -78:a i Klassikers DVD.

#6
Anders i Dalarna
2011-08-10 19:50

Rost är alltid rost, men om bilen inte har gått så långt utan fortfarande är tajt och stabil i alla bussningar, växelspakslänkage, stolarnas resårer o s v, så är ju faktiskt lite rost lättare att fixa. Jag vill påstå att det är mer jobb på en rostfri bil som gått långt att få den i samma skick, ifall man är tvungen att välja mellan dessa motsatser.

Slutsats: Ta hand om din 90:a

Själv har jag bl a 99:or från -83 och -74

#7
PGS
2011-08-13 20:11

Har Saab 90 så stora stötfångare som original?! Eller är det en USA-modell?

#8
saabster.99
2011-08-13 20:23

90:an har så stora kofångare

#9
Joakim Dyredand
2011-08-13 23:09

Tack för alla kommentarer! Lustigt att ni reagerade på stötfångarna, jag började nämligen själv fundera just kring USA. Men under fredagens garagefix insåg jag fördelen. Chipsskål och ölflaska fick plats perfekt!

#10
jonatan lundblad
2013-05-06 19:49

tycker du ska rädda den, saab 90 hade förmodligen också sämre rostskydd när dom byggdes i finland,
om du inte räddar den sälj den

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.