Bild
Nästa artikel

Klassiker 1980-talet – beställ nu!

samlarutgåva

Klassikers fullutrustade specialtidning om 1980-talets bilar! På 124 sidor låter vi decenniet då allt var möjligt breda ut sig till fullo: Vi presenterar tio ikoner som definierar 80-talet och berättar om digitalinstrumenteringens frälsning. Dessutom stort reportage om alla års Träffpunkt 80 och den svenska bilmarknaden år för år, märke för märke med alla försäljningssiffror. Vi ger dig också Saab 9000, Volvo 760, Golf GTi, Rallycirkusen i grupp B och mycket mer! Nu kan du köpa den i vår shop för 99 kronor inkl porto! Kan du komma på någon bättre present till dig själv?

Klassiker 1980-talet – beställ nu!
När började 1980-talet på riktigt? Inte var det väl den 1 januari 1980? Nej, då var det fortfarande sjuttiotal med t-shirt över polotröjan och enorma glasögon. Bilarna var förnuftiga och tekniken beprövad – experimentlustan som skulle prägla årtiondet hade man ännu inte sett mycket av.
 
Men kanske började 1980-talet i februari 1981 när Hannu Mikkola och Arne Hertz vann Svenska rallyt i en Audi Quattro? Eller i februari 1982 när Volvo 760 GLE presenterades? Eller var det i september 1983 när prototypen till Saab 900 Cabriolet visades? Eller kanske i mars 1985 när Stockholms Bilsalong öppnades och sedan besöktes av ofattbara 200 000 bilintresserade under en dryg vecka. Eller var det 1987 när Porsche sålde 467 bilar i Sverige?
 
Det är ju givetvis omöjligt att säga – vi har alla våra egna milstolpar. Ju närmare i tiden ett svunnet decennium ligger, desto svårare är det dessutom att sammanfatta.
 
Klassiker 1980-tal gör ändå ett försök. Här har vi samlat de bästa artiklarna från Klassiker om decenniet då allt var kantigt – kryddat med mycket nytt material. Mycket nöje!

Beställ här!
 
Innehåll
 
Tio tydliga 80-talare
Hur vill du minnas 1980-talet? I en Saab Turbo cab eller DeLorean? Eller kanske en Alfa GTV6 eller Volvo 480?
 
Digital revolution
När världen gick över till flytande kristaller istället för mätarnålar skulle allt bli så mycket bättre. Blev det så?
 

Muskelgrupp B
Under några år på 1980-talet släpptes rallyreglementet fritt. Detta skapade några riktigt minnesvärda bilar!
 
Alla års Träffpunkt 80
Träffen som gjorde att Sverige fick upp ögonen för 80-talarna. Hur många var du med på?
 
Chevrolet G20 Van
Vi smakar på en Cheva-van som bara lastats med en och annan gurka.
 
Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotorlegend!
 
Saab 90 – så gick det till
Vi reder ut historien om Saabs pensionärsbil nr 1. Det var som vi trodde.
 
Volkswagen Golf GTI 1984
Lätt, stark, billig. Volkswagen visste hur man skulle skapa en försäljningsframgång. Idag är det ont om fina Golf GTI.
 
Tio grymma GTI:er
Golf  – visst! Men du har väl inte glömt resten av getingboet?
 
Moped: Och sen kom Honda...
Under mopedens första årtionden hade de europeiska märkena dominerat. Sen kom Honda MB-5.
 
Saab 9000 Talladega
Brutalt dyr. Borde vara brutalt snabb? Vi kör ett fantastiskt exemplar med alla detaljer på rätt ställe.
 
Saabs Talladega-rekord
Turbo är väl kul – men håller den i längden? Saab utmanade skeptikerna  med ett uthållighetsprov – 10 000 mil på fullgas!
 
Opel Kadett E Caravan
Hur länge sedan var det du såg en fin Kadett Caravan? Henrik har definitivt hamnat i rätt Club.
 
Alfa 90 2,5 V6 1985
Framtidens lyxbil skulle ha inbyggdportfölj och diodinstrumentering. Eller skulle den det?
 
Volvo 760 – skarp form!
Volvo gick mot strömmen – samma år som kantiga 760 presenterades kom superhala Audi 100.
 
Mitsubishi Colt Turbo
Dubbla växelspakar och 4 400 mil. Magnus gjorde ett Japan-fynd få kan föreställa sig.
 
Quattro som svänger
Audi insåg tidigt möjligheterna med fyrhjulsstyrning. Men trots ett långdraget utvecklingsarbete blev det inte mer än en prototyp.
 
Alla bilar – alla år
Hela den svenska bilmarknaden ner på detaljnivå. Försäljningsstatistik att gå tillbaka till om och om igen.
 
Krönikan
När Stockholms Bilsalong öppnade 1985 hade 80-talet verkligen inletts. Fredrik Nyblad var där!

Beställ portofritt här!
Taggar: Aktuellt nummer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.