Bild
Nästa artikel

Föräldralösa på vift

Import

Bilmärken som inte finns längre brukar benämnas "orphan cars" föräldralösa bilar alltså, här tar vi en till på några orphans som kommit in i landet

Kommentarer

#1
erik berglund
2013-03-07 15:56

angående graham så var det en bil av det märket som sigvard thurneman i salaligan köpte sig efter ett rånmord. ska tydligen ha väckt uppmärksamhet i sala omkring 1934. enligt en bok jag har läst skulle den ha kostat många tusen kronor i inköp. nån som kan berätta mer om graham?

#2
Mårten Carlsson
2013-03-07 16:07

Graham var en ganska dyr bil, en sedan kostade drygt 900 dollar 1934 vilket prismässigt hamnar över Pontiac och något under Buick. Dom har aldrig varit särskilt vanliga i Sverige

#3
erik berglund
2013-03-07 17:06

ok, har gjort lite efterforskningar och om bilen kostade 900 dollar och växelkursen 1934 var 3,80 (uppgifter från en tidning 1934) betyder det att bilen kostade 3420 kr. vilket om man räknar fram det i dagens värde med inflationen blir 102 555kr. enligt wikipedia kostade billigaste a-forden 385 dollar vilket motsvarar 1463 kr efter samma kurs och 43 870 kr idag.

man kan väl konstatera att det var en dyr bil åtminstone. sen kan man också konstatera att mitt inlägg är jätte tråkigt.

#4
Mårten Carlsson
2013-03-07 18:12

nejdå, vi tycker sån här statistik är riktigt rolig :)
Det är inte så lätt att hitta svenska prisuppgifter på de här bilarna, i Sverige blev dom ju överlag ganska dyra med frakt, tull skatter och sånt. En annan sak är ju också att penningvärde då och nu räknas efter ett medelindex, inte efter tidens medianinkomster. Även om Forden låter billig, så var det ändå utom räckhåll för väldigt många

#5
Bo Legelius
2013-03-07 22:22

Enligt Svensk Motortidnings prislistor kostade 1931 den billigaste Graham 5 900 kr och den dyraste 12 150 kr . 1937 var motsvarande priser 6 100 resp 9 100 kr. Priserna var stabila under 1930-talet men Grahams toppmodeller hade försvunnit under depressionsåren. Som Mårten skriver är det omöjligt att rättvisande räkna om dessa priser till dagens penningvärde och köpkraft. Wikipedia har nog fel att billigaste A-Forden kostade 385 dollar - det fanns ingen i amerikanska prislistor under 400 dollar. I Sverige kostade 1931 den billigaste A-Forden 2 950 kronor och det var den öppna 2-3 sitsiga roadstern, ironiskt nog den modell som det betalas högst på dagens samlarmarknad.

#6
Bert Storkson
2013-03-08 09:48

Hej! En bra site om Graham! http://www.graham-paige.com/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.