Bild
Nästa artikel

Föränderliga förunderliga Fiat -1200

Specialare

Nu har turen kommit till modellen 1200 i sviten om Fiat-specialare

Fiat 1200 var ett komplement till 1100 med lite större motor på 55 hästkrafter och så fanns även en lyxigare veriosn tillgänglig som hette Gran Luce. 1200 byggdes bara mellan åren 1957-60 med undantag för Gran Luce vserionen som kom att finnas kvar fram till hösten 1961.

Taggar: Bildspel, Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Sven-Erik Nyström
2011-12-14 10:34

Vi ägde en 1200 Gran Luce -60, vilken jag mycket väl som barn kommer ihåg.
Vid minsta fuktighet (och definitivt vid kyla) var startvägran given. Skitkall på vintern, immade igen som den värsta vw-bubblan men faktiskt ganska snygg, åtminstone sedd ur vissa vinklar, och for man på obligatorisk 60-tals Norge-semester med den, var man ju kung bland alla 1100:or som drällde omkring där.....
Sven-Erik

#2
Leif Hurtig
2011-12-27 22:13

Re: Sven Eriks erfarenheter:
I så fall var Fiat 1800 Scandinavia från samma tid dess totala motsats. Farsan fick en tvåfärgad 1800 (med lilla raksexan) som ny tjänstebil istället för den Volvo PV444 (en av de sista från augusti 58) han just avverkat 10 tusen mil i under två år.
Skillnaden var enorm mot PV:n. Lyxig, med innerbelysningar även ovanför bakdörrarna, klocka, individuellt justerbara ryggstöd ned till sovläge på den gemensamma framsoffan, plädhållare och tidningsnät på baksidan ryggstöden. Nedfällbart mittarmstöd i baksätet. Svart och blå klädsel. Galon på sidorna och blått tyg på mittdelarna. Mätare för AQUA, BENZINA, OLIO plus en massa varningslampor i olika färger för ljus och helljus, oljetryck, laddning handbroms mm. Lite Gröna Lund när tändningen slogs på.
Men framför allt värmen! Det var början av november när farsan fick Fiaten. 1800 Scandinavia hade dubbla värmepaket! Ett fram och ett extra bak under baksätet. Med eget fläktpaket. Dubbla utblås under baksätets framkant och dessutom defrosterkanaler till bakrutan – Vaddå imma?
Så olika kunde alltså två modeller av samma italienska märke vara runt 1960.
Men tänk vilken fest på parissalongen, men framför allt bilsalongen i Turin, när de italienska karosseriskräddarna visade sina creazioni på välkända standardmodeller eller lyxbilar. Allt från nätta spiderkarosser till superlyxvarianter på allt från Alfa Romeo, Autobianchi, Fiat, Ferrari, Maserati, Lancia eller utländska märken som Jaguar, Chevrolet eller Volvo...
Ingenting var omöjligt att försköna. Åtminstone försöka.

#3
Magnus Werner
2013-12-05 17:16

Lite korrigering av inledningstexten.
Av 1200 fanns enbart varianten 1200 Granluce och var en modell som ersatte den tidigare 1100TV.
Någon som bara hette 1200 fanns inte. Motoreffekten var 63 SAE/55DIN, det är viktigt då de flesta angav effekten enligt SAE på den tiden.
Att Sven-Eriks bil inte ville starta var ju ett klassiskt problem på den tiden för många märken och berodde i princip alltid på dålig skötsel och smutsigt tändsystem. Jag hade en bekant som hade en Volvo 245 som alltid krånglade när det var fuktigt. Jag sa till honom att torka rent tändsystemet extremt noga överallt även i fördelarlocket och sedan startade den helt perfekt.
Mellan 1987 och 1997 hade jag själv en 1200 Granluce som alltid startade bra och i övrigt gick väldigt bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.