Bild
Nästa artikel

Föränderliga förunderliga Fiats - 1500 generation 2

Fiatspecialare

Mer Fiat 1500 i specialarserien, nu nästa generation

"Nya" 1500 presenterades 1960 och trots att specialkarosser nu var på utdöende kom just denna plattform att fortsätta användas flitigt bland de kvarvarande designerhusen och specialverkstäderna i Italien.

1500 och 1300 var identiska sånär på motorstorleken, dessa byggdes fram till 1967 på hemmamarknaden och i Spanien som Seat fram till 1972. Samam modell kom även att byggas på licens i Jugoslavien (Zastava) 1300 och 1500-motorn kom senare att ärvas i Polski-Fiat, som egentligen var byggd på efterföljande 125-modellen, fast fick den äldre modellens drivlina.  

Taggar: Bildspel, Hem

Kommentarer

#1
Carl Otto Gählman
2012-01-28 21:17

Hade 2005-07 en 1500 Juventus -64. Mycket körglad och fullt modern veteranbil där jämnåriga Saabar och Amazoner hamnade ordentligt på efterkälken vid acceleration...... Såldes till finländare från Wasa som renoverade den till yppersta nyskick...

Carl Otto Gählman, Kalix

#2
Magnus Werner
2013-12-05 16:49

I slutet av 60-talet hade jag först en 1500 Juventus, 1962 och något senare en 1500 Lyx, 1966.
Mycket trevliga bilar med väldigt bra ax, höll jämna steg med Cortina GT och drog ifrån Amazon Sport.
Tilläggsnamnen Juventus och Lyx användes endast i Sverige och återfinns aldrig i utländska broschyrer.
Utöver skillnaden i motorstorlek/effekt mellan 1300 och 1500 så hade 1300 inte krom runt sidorutorna som 1500 hade. Ett viktigt nörd-vetande!!
Någon gång under 63/64 fick skivbromsarna servo.
1500 Lyx som kom under 1964 var en ansiktslyftning som bestod av: ny grill, nya baklampor, ny instrumentbräda, ny ratt, termostatreglerad kylfläkt, 3 hästar extra samt allra viktigast 80 mm längre hjulbas. Hela förlängningen kom baksätet tillgodo som hade lite dåligt knäutrymme i första versionen. Denna förlängning fick aldrig 1300 och ej heller kombin.
Förväxla inte 1500 Lyx med 1500L, vilket många gör. 1500L är en bil med kaross och chassi från den större sexcylindriga 1800 men med 1500-motorn.

#3
fiatfan
2014-06-07 22:40

Eftersom jag (och syrran) är uppväxt i Fiat, till stor del i just 1500:or, tänkte jag skriva några rader. Farsan körde Fiat i många år, började med en 1100 i slutet av 50-talet, och sedan några 1500 på 60-talet. Sen blev det, dom jag kommer ihåg, 128, ett par 132, 131 Super Mirafiori (den skulle man haft kvar!), Argenta och ett par Croma, sen gav han upp å började köra japanskt. Han var inte impad av Croman, d kommer jag ihåg. Själv började jag med en 1300 -62, och sedan några 1500, har alltid gillat dom. Köpte en 1500 Familiare för några år sedan, är tredje ägare på den, och har renoverat allt mekaniskt, besiktade i höstas med blankt papper så nu kör jag "gam-Fiat" igen, toppen! Å du Magnus, du är inte ensam om "nörd-vetande", kommer utan facit på några saker till som man ändrade på 1500 till årsmodell -65: handbromsspaken flyttades upp på kardantunneln, nytt tändningslås med integrerat rattlås, tanklocket hamnade på vä bakskärm bakom en lucka..... Det är sorgligt vilket selektivt minne man har..... ;-) Hursomhelst är 1500 en härlig bil, iaf enligt mej.
Tommy, Härnösand

#4
Björn Berglund
2017-12-17 21:28

Min första bil var en då 11 år gammal Fiat 1500 1965. Minns att den mörkblå lackeringen var speciell då den gick att polera till fantastisk glans, kanske hade den klarlack eller var av någon miljöovänlig sort. Fiat'en hade modern teknik för den tiden med servoassisterade skivbromsar fram och dubbelportsförgasare där den andra porten var vakumstyrd med ett gummimembran som pajade titt som tätt, jag satte dit en fjäder i stället vilket gjorde att motorn storknade om jag gasade för plötsligt. Stolarna var klädda med röd galonvinyl och stoppade med träull som gick att dra ur om man ville ha lägre sitthöjd. Elegant rattväxelspak och kromad tutring. Bilen mötte sin överman 1977 i form av en älg utanför Hallstavik och bogserades till Malsta bilskrot :-(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.