Bild
Nästa artikel

Föränderliga Förunderliga Fiats - 600

Specialare

Fiat 600 i olika kostymer av italienska karossmakare

Fiat 600 byggdes 1955-1969 i över 2,6 miljoner exemplar, dessutom byggdes den även på licens av Seat i Spanien och hos NSU i Tysklans som Nekckar. Zastava i Jugoslavien byggde också 600, fast den hette 750 där. I Sydamerika sattes den ihop i både Argentina och Colombia.  

Taggar: Bildspel, Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Hackenbush
2011-11-01 09:49

Förvånansvärt många coupèer och några var riktigt snygga.

#2
Anders strandbergh
2011-11-03 16:56

600:an var min första bil, vi har haft många roliga stunder tillsammans jag och min Eivor som hon blev döpt till. Jag fick henne av min kusins fru som tyckte att hon borde passa bra runt min kropp. Eivor blev utsatt för för en massa dumheter som jag idag inte skulle ha gjort: vattenplaning på underredet i en vattenfylld grusgrop, trimning till rent oönskade topphastigheter, Mirralackering, rullbälten (nåja kanske ett någorlunda bra beslut), körning på tre hjul och VINTERKÖRNING, något som man kanske skulle valt ett annat fordon till då värmen i coupèn och isoleringen inte matchade yttertemperaturen.
Efter TIO år! Och tre motorer så blev hon ställd till vila, men, jag har kvar henne! Min första bil! I 19 år har jag tjurigt lagrat henne på en mängd olika ställen i akt och mening att renovera henne (byta motor, lacka om till vitt igen laga ett litet rosthål och byta ruta) har till och med skaffat henne en Partner, Eilert, så att det inte ska kännas så ensamt i värld av stora bilar med aggressiva deformationszoner. Känner att jag ska gå in i Silverarken ikväll för att ge min samling av korta och trinda bilar en uppmuntrande klapp var.
Ååhh detta fantastiska ylande i 110 km/h, de lömska vinteregenskaperna, hennes stoiska bärande av SEX Bigknick, ja dessa minnen.

#3
Magnus Werner
2013-12-05 17:02

Mellan 1990 och 2000 hade jag en 600 Convertible, 1960. Dvs med den mindre motorn innan 600D kom. Emellertid var min motor bytt till 600D så den var mycket starkare (om man nu kan tala om stark när det handlar om 32 hp SAE). Efter något år bytte jag växellådan till 600D-utförande och fick då ned varvtalet vid landsvägskörning från mycket högt till bara högt.
Det stora soltaket (som det finns en del smeknamn på) gjorde bilen nästan till en cabriolet och var mycket trevlig.
Trots sin ålder var den mycket lätt att köra i dagens trafik och jag hängde bra med. Något år innan hade jag en VW 1200, 1961 och den kändes väsentligt mycket omodernare med sitt svaga elsystem, dåliga sikt och mycket sämre vägegenskaper (bakhjulen satt för långt in).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.