Bild
Nästa artikel

Fordar från Brasilien

Reklam från förr

Brasilien är världens sjätte största fordonstillverkare, och bjuder på en del intressanta egna modeller

I slutet av femtiotalet blev det nästan totalstopp för bilimport till brasilien, detta tvingade fram en rad enga unika modeller, ofta baserade på utländska modeller, men med en egen framtoning. Ford har byggt bilar i Sao Paolo sedan 1925 då man började sätta samman T-Fordar. Första "egna" Fornden var Corcel som kom 1968. Denna var egentligen baserad på Renault 12 och skälet till det var att Ford köpte upp Willys brasilianska avdelning och där liksom moderbolaget i USA hade man haft ett samarbete med just Renault. Corcel och kombimodellen som kallades Belina hängde med fram till 1978 när den fick en helt ny kaross och kallades Corcel II och hängde med fram till 1986. Maverick var i princip en amerikansk Ford, fast byggd helt i Sao Paolo och med egna motorer och andra emblem. I USA hade Maverick haft premiär 1969 men lanserades först 1973 i Brasilien, där den fick hänga med fram till 1979, två år efter modellen hade slutat tillverkas i USA. Galaxie/LTD och senare Landau kom 1967, och var också den byggd på soim amerikanska namne, dock baserasdes den hela sin produktiosntid på 1966 års Galaxie. 1976 kom en facelift och toppmodellen "Landau". Galaxie och LTD byggdes fram till 1980 och Landau ända fram till 1983.
Taggar: Bildspel, Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Mats L
2011-10-16 17:27

Corcel och Belina – det har jag aldrig hört talas om förr! Två pinsamt vita fläckar i min bilkunskap! Tack Klassiker!

#2
Roar Lynum
2011-10-25 21:53

Detta var mycket trevlig läsning.
Har bott i Brasilien en period, och har studerat bilparken till Brassarna ganska noga, det finns många ovanliga bilar där nere.

Kanske man skulle skriva några rader om dom brasilianska bilarna, dom ovanliga modellerna och speciella versioner.

Får nog återkomma till detta.
Bra reportage i varje fall....tänker ibland på motorjournalisten Gunnar Friberg, som tog med sig skägget, och flyttade till Parati i Brasilien, och slutade sina dagar där. Han skrev fortfarande sina krönikor till Teknikens Värld från Brasilien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.