Bild
Nästa artikelMer udda kombibilar
Publicerad 19 oktober 2013
Bildspel
Det är något speciellt med stationsvagnar, och förr även såpass att de ofta specialbyggdes. Det tog lång tid för kombin att slå igenom, även om man redan på 1930-talet började saluföra karossversionen hos en del tillverkare
Kommentarer
Kapitänen och Caddyn väckte habegäret.
Den enda kombin här som väckte ha-begär var Kapitänkombin.
Faktiskt var Mustangerna inte helt oävna som kombi. Inte som laståsna åt familjen utan som transportör av div. fritidsutrustning, alltså vad som på modern svenska kallas "life-style"-kombi. På tal om kombi, har Klassiker några bilder på Bert Karlssons 9000 kombi??
Allarden är ju så totalfel på alla sätt att den blir helrätt! Skönt knasig.
Volkswagen kombina väckte enormt habegär!
I Sverige fanns/finns 2 st Mustang combi. Hade själv ett habegär till en sådan under den tid jag åkte Fastback 67:a.
Måste vara en underbar känsla att sätta kapen i en ny bil.
En av de första kombibilarna som inte kallades kombi, var Renault 4L. Men det var just kombibakluckan som gjorde bilen omtyckt – och dessutom billigare att köpa på avbetalning. Långt in på 60-talet var det tillåtet med 24 månaders avbetalning för en skåpbil, men bara 15 månader för vanliga personbilar med separat bagagerum. "Halvkombin" Renault 16 kom i åtnjutande av 24-månadersregeln tack vare den stora bakluckan, medan Saab fick kämpa en del för att få igenom "kvartskombin" Saab 99. 99an hade ju fällbart baksäte, så lastutrymmet var ju integrerat med kupén, men bara vanlig baklucka. Det kanske var i samband med introduktionen av 99an som det blev tillåtet med 24 månaders abis för alla personbilar?