Bild
Nästa artikel

17 maj: Norgebilar!

Norgespecial

Grattis Norge på sjuttonde maj! Vi firar med att visa ett bildspel ur den lilla men dock befintliga norska bilhistorien.

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2013-05-17 11:03

Blev det bara fem Troll byggda? Jag har för mig att det var fler. Har i mina samlingar ett norskt vykort från tiden, där det står en Troll vid trottoarkanten.

#2
Morgan Eklöf
2013-05-17 11:48

"De gör ju inga bilar" sjungs det lömskt i Norgevisan. Nu vet vi bättre!

#3
SLi
2013-05-17 12:36

Ja, den berömda nidvisan från Mosebacke Monarki gjorde ju gällande, som Morgan skriver:
"De gör ju inga bilar, och cyklarna är kass..."
De raderna slår väl snart tillbaka, inte bara på Moltas och Hasseåtage och Mosebacke, utan på Sverige. Saab är historia, Volvo dras med akuta problem - och de flesta "svenska" cyklar importeras väl från Asien?
Så det kan bli...

#4
Arne B
2013-05-17 13:24

Stavern lastebil: Produksjon av elektrisk drevne lastebiler fra 1919 og med bensindrevne biler fra 1920. Det ble laget ca 10 stk med el-motor, og 34 med Continental bensinmotor.Alle hadde kompakte gummihjul. Fabrikken ble nedlagt i 1924.Flere av bilene ble solgt til Statens vegvesen. Det er bevart 1 stk av hele produksjonen. (den på bildet) Den står på Norsk Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer og er fullt kjørbar.
Det har også vært montert Ford Model T f lere steder i Norge.
Scania prøvde seg med produksjon i perioden 1916 til 1920 med ca 150 produserte biler.
Willys-Knigth, Rugby, Adler har også vært montert i Norge.
Standard 8 - 10 og Vanguard ble montert på Kambo fra 1954 til 1959.
Japanske Hino hadde monteringsline i Oslo fra ca 1976 til 1985. ca 470 produserte.
Og Troll ble laget i 5 eksemplarer pluss en etter konkursen. stk eksisterer fortsatt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.