Bild
Nästa artikel

Senare Sodomkas

karosspecial

Efterkrigstidens verk av Tjeckiska Sodomka, sista delen.

Efter krigets slut låg mycket industri i spillror runtom i Europa, många kända bilmärken kom aldrig mer att återuppstå, och efterfrågan på eleganta specialkarosser försvann i stort sett med dom. I östeuropa stundade ännu bistrare tider för detta hantverk. Sodomka hade redan under krigsåren börjat planera för nya serier av karosser för främst Skoda, men när produktionen började komma igång igen fanns helt enkelt ingen efterfrågan.

 

Dessutom hade Sodomka nu förstatligats, eller som det hette officiellt i den nya regimens deklaration att Joseph Sodomka jr "donerade" verksamheten till den nya staten och som "tack" för sin frikostighet fick han sitta kvar i styrelsen...
Men 1950 tog kommunistpartiet helt över styret av Sodomka, och produktionen kom mest att utgöras av komersiella fordon.

 

Man kom även sporadiskt fungera som prototypverkstad åt Skoda, men fram mot slutet av femtiotalet så upphörde helt tillverkningen av specialbilar hos Sodomka,  eller Karosa National Enterprise som det nu hette. Nu byggdes bara busskarosser, släp och husvagnar. Idag är resterna av Sodomka en del av Iveco och verksamma i Slovakien.

Taggar: Bildspel, Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2013-02-07 11:59

Inte i min vildaste fantasi har jag kunnat tänka mig Aero Minor som cabb.

#2
cabnisse
2013-02-07 12:36

Den är faktiskt tjusig

#3
Thomas Bengtsson
2013-02-14 06:30

VW-karossen på bild 13 kanske blev inspirationskällan till Wartburg 311-313 (1956-1964)? Tycker mig se stora likheter i linjerna............
(Den senare Wartburg 353 var ju från början ett Polsk design som skulle tillverkats av FSO (Warsawa/Syrena))

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.