Bild
Nästa artikel

USA-Taunus

Bildspel

Fords Taunus P2 var en totalt hämningslös flirt med amerikanskt bilmode, och den såldes även därborta.

Taunus 17M, P2-serien babyamerikanen, barockforden med mera var förhållandevis kortlivad. Introducerad i Augusti 1957 och såldes fram till augusti 1960.   Man byggde ungefär en kvarts miljon på denna treårsperiod. Liksom många andra bilar i klassen på den här tiden var formerna påtagligt amerikanska, och 17M var det kanske lite mer än de andra. I mångt och mycket känns den som en lite krympt '55 Ford Fairlane. Och den såldes även i USA, liksom lillebror 12M, det verkar dock som om den inte hittade över atlanten förrän 1960, i modellens slutskede. Kan det röra sig om att man hade byggt fler bilar än efterfrågan eller någon annan anledning? 
 

Taggar: Bildspel, Hem

Kommentarer

#1
Tobias L
2013-01-09 08:07

Sent 50-tal började de amerikanska biltillverkarna bli nervösa över att de saknade kompaktbilar. VW 1200, hade blivit en stor succé under andra halvan av 50-talet och de tre stora hade inget som ens var i närheten. En minskad eftefrågan i full-size mellanklass segmentet 1958 (där Edsel tänkte etablera sig) bidrog säkert också. Snart skulle Falcon, Corvair, Valiant med fler komma, men fortfarande var glappet till VW lite väl stort.

I skenet av det kan man gissa att man en svettig dag i Fords styrelserum någon gång 1958 beslutade sig för att börja importera Europeiska Fordar för att på så sätt möta de trender man tyckte sig se.

#2
Jörgen Schwarz
2013-01-11 17:46

Tobias L har helt rätt. Mer om Taunus P2 i USA kan man läsa i den alldeles nytryckta boken "Kleiner Strassenkreuzer aus Köln". Det man inte visste om P2
får man veta där. Boken är på tyska, men på begäran kan man få en viss del översatt till svenska. 120 sidor. 50 bilder. Svenska Taunus P2 har ett eget avsnitt med flera bilder. Storl: A4. Pris: 300 kr inkl porto från Tyskland.
Kontakta Jörgen. Mail: lybecker@spray.se

#3
Jörgen Schwarz
2013-01-11 18:38

Ett tips: www.taunus17m.n.nu

#4
anders lindström
2013-01-17 11:21

en härlig combi önskar att man ägde en sådan .

#5
Hasse B.
2013-07-06 00:58

Det finns en rätt bra del roliga bakgrundsfakta och anekdoter om denna Ford, men inte precis lättfunnet eftersom bara lite hittas på nätet (En bok? Verkar intressant! :-)). Designen var en tvistefråga redan under framtagandet och slutresultatet lär närmast ha kuppats igenom av den tyska fabriksledningen som hade en del invändningar mot vad Detroit kastat på dem - första utkastet lär redan det ha ansetts alltför amerikanskt vulgärt för Europa... - och man gjorde självsvåldigt egna ändringar som till slut accepterades av huvudkontoret. Däremot var inredningen närmast helt och hållet en produkt av Fords studio i Michigan, kan man läsa. Planer fanns på att utrusta bilarna med en nyutvecklad OHC-motor med kamrem, som skulle blivit den första på marknaden i så fall, men det stöp på bristande tillförlitlighet hos de få motorer som byggdes och provades i förseriebilar. Att så få blev sålda i USA (via Mercury´s återförsäljarnät) berodde till stor del på att de låg obekvämt nära till instegsmodellen av USA-Fordarna, Annars tycks faktiskt mottagandet ha varit ganska välvilligt om man ska döma av gamla tidningsartiklar (Popular Mechanics originalpresentation går faktiskt att hitta inscannad på deras webbplats). Efter den betan koncentrerade sig Ford på engelska Ford-bilar för Nordamerika. Efterföljaren P3 importerades inte reguljärt utan enbart på särskild beställning via enskilda Ford-handlare, i praktiken blev det bara några få bilar varav det verkar finnas runt 3 st idag, varav bara 1 Turnier (Kombi).

#6
Hasse B.
2013-07-06 01:07

Ska tillägga, obekvämt nära i pris förstås. Ekonomiavdelningen verkar ha fått storhetsvansinne och satte en prislapp som låg klart över de flesta andra Europa-bilarna som togs över och t ex var närmaste konkurrenten Opel Rekord väsentligt billigare och sålde mycket bättre. Få var beredda att betala lite mindre för en liten Ford med mycket pynt och flärd hellre än lite mer för en "normalstor" där knappt cigarett'ändaren följde med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.