Bild
Nästa artikel
Blockharens äldsta

Blockharens äldsta

Blockharen

vi lovade ju lite mer 90-talare i klassiker framöver, här en 1890-talare!

Det är Arne Svensson i Panhardklubben som nu skall avyttra sin smått unika automobil, i och för sig en replika, men helt byggd efter originalritningar som en Panhard Levassor från 1891.

Panhard&Levassor tillhörde de absoluta pionjärerna i bilhistorien, runt 1890 fick man licens av Daimler att bygga dess motorer, och 1891 började man producera vad som med lite god vilja kan kallas en serieproducerad bil. Den var antagligen den första automobil som annonserades för allmänheten, och den var också först med att likna en "bil" I den bemärkelsen att den hade fyra hjul, en motor fram, en växellåda (fyrväxlad till och med!) en koppling och drivning till bakhjulen. En layout som kom att stå modell för i princip alla bilar framöver.

Motor och drivlina är inte av 1891 års standard i Arnes bil, utan kommer från en väsentligt nyare Panhard Dyna..  Originalmotorn var en liten vattenkyld V-twin, på c:a 1,2 liter.  i första skedet hade dessa en så kallad ytförgasare, insugsluften sög helt enkelt med sig bensinångor från en behållare in till cylindrarna. Gasspjäll fanns inte.  Efter ett tag kom en mer avancerad förgasare från Daimler med flottör, och effekten rakade iväg till nästan fyra hästar.

Sådana små detaljer, som att bygga en förgasare med kammare och flottör var en genalisk och revolutionerande idé då, liksom många andra saker som senare tas för självklara i en bil. Ratt till exempel låg ännu flera år fram i tiden...  Det gör dom här allra första automobilerna så intressanta, och det är sällan dessa ses ute på marknaden, dels för att dom nästan inte finns, och dels för dess körbarhet och tillförlitlighet kan milt sagt sägas lämna en hel del att önska.  Den här välbyggda replikan har ju fått "modern" motor och låda, som råder bot på en del, den är dock inte registrerad.

Taggar: Blockharen, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-11-22 11:21

De flesta bilar som omnämns i Klassiker är alldeles för nya , och den här är för gammal.

#2
Fredrik J
2012-11-22 13:10

Bozze> Och du är alldeles för gnällig..

#3
Gäst
2012-11-22 20:30

Klassiker börjar ta ut svängarna ganska ordentligt, jämfört med sin officiella programförklaring. Nu är det även moppar, flygplan, husvagnar och bilar utanför tidsramarna.

Om det skulle bli en artikel om lok så skriv i så fall gärna om Rapid-loken. Gamla bilfärjor är också ganska kul. Men spara typ elgitarrer, jukeboxar och flipperspel till Nostalgia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.