Bild
Nästa artikel

Förstafemma till salu

Blockharen

En utomordentligt angenäm automobil lämpad för högre ansedda och högavlönande från toppskiktet af samhällets klasser, förslagsvis kungligheter, statstjänstemän, direktörer, grevar eller baroner

Vad sägs om den inledningen i en blocketannons? signaturen Thor i Hässleholm har lagt ut sin Audi 100 L5E  med en något skruvad text som bjuder på en stor dos humor. 

 

Förstafemma ja,  andra generationens Audi 100 kom med bilvärldens första femcylindriga bensinmotor 1976, och den fanns även som diesel. Den beskrevs av Audi med att ha en sexas gång och fyrans ekonomi, men ändå har femman inte blivit någon storhet som drivkälla. Vid sidan av AUdi/VW och Mercedes så är Volvo mest kända för femcylindriga motorer, även några Hondamodeller, Fiat och Alfa Romeo har haft dylika under huven.

http://www.blocket.se/hassleholm/Audi_100_L_5E__78__Direktorsdroska_43848624.htm?ca=15&w=3

Kommentarer

#1
Nobbe A
2012-11-13 13:38

Min morbror köpte en sån ny när dom kom, tror det var -77. En underbar bil tyckte jag, men rostskyddet var helt obefintligt. Alla fyra dörrarna rostade sönder på nolltid, och han fick dom utbytta på garantin. När han sålt den svor han på att aldrig mera åka Audi.

#2
Hacke1
2012-11-13 14:50

Har också haft en 76 eller 79 nånting Audi 100.
Man kunde nästan stå och titta på den och se hur rosten spred sig.
Efter några år var skärmarna totalt uppkäkade.

#3
Sunnfjord
2012-11-13 21:16

Ein nydeleg bil å køyre om man tog det lugnt. Hårdkörning tålte ikkje motoren.
Etter å ha mista veivakselen (blokka sprakk heile vegen rundt) på motorvegen i 17 blå ble det Volvo att.

#4
Inge Vidare
2012-11-14 00:41

Min far köpte en sådan fabriksny 1977, en Audi 100 GL 5E.
Det var enligt honom den sämsta skitbil han någonsin ägt. Ett riktigt måndagsexemplar där det mesta krånglade och rosten kom på en gång.
1980 bytte han bort den, och efter det köpte han aldrig mer någon VAG-bil i resten av sitt liv.

#5
Tony M
2012-11-14 20:31

Jag hade en silvermetallic. I stället för Audi kallade jag den för Ojdå, den startade!

#6
Mats Nilsson
2012-11-20 23:15

Den första bil jag renoverade:) Detta var runt 87-88 och bilen var av årsmodell -77.Jag ytte alla dörrar och svetasade dit nya plåtar bakom bakhjulen,sen en hellack (brunmetallic) på det.Blev ganska skaplig faktiskt.Kommer ihåg hur jag kom över dörrarna..Jag kom åkande i stan på en 70-väg och mötte en tokfin audi 100 gl 5E.Eftersom jag höll på att renovera min så tittade jag lite extra.Plötsligt så åker den mötande Audin ner i diket och upp ur diket och rakt in i en lyktstolpe så det rök om det.Lyktstolpen for ut i vägen och det var just precis jag han undan.Bilen blev ordentligt demolerad i fronten.Följande vecka låg jag på som en hök hos bilskroten.Efter 2 veckor kunde jag köpa dörrarna från denna bil och montera dom på min.Behöll dock inte bilen så länge då jag ville ha ett nytt objekt.Men jag kommer ihåg att den var väldigt komfortabel men ack så gungig.Kupevärmen var toppen och motorljudet var underbart. / mats

#7
Uno L
2012-11-22 21:06

Premium!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.