Bild
Nästa artikel

Ovanliga tyskar för utförsäljning

Blockharen

När såg ni en audi 100S coupe sist? här kommer tio stycken på ett bräde!

100S coupé var ett sportigt additiv till den präktiga men inte fullt så upphetsande Stor-Audin 100 som hade haft premiär 1968. Coupén kom hösten 1970 och fick även en lite större motor, 1,9 liter och 115 hästar, än den vanliga familjebilen. Att basera den på den det större C1-chassiet gav mer spelrum för att få snygga linjer och resultatet blev påtagligt elegant. Trots hög klass på formgivningen lirade Audi långt från de högre divisionerna på den här tiden och den vackra coupéen blev inte någon större saluframgång, 30687 stycken gjordes av denna modell, i jämförelse med närmare 800 000 av den vanliga Audi 100 av första generationen fram till 1976.

 

I Sverige har dessa aldrig varit särskilt vanliga, hit kom den först 1972, och det såldes några hundra av den här fram till 1975, sista året 1976 togs den inte in. Det är sällan man ens ser dom ute på träffar och i liknande sammanhang. Kanske förklaringen kan vara att hela tio stycken har stått och gömt sig på en loge i flera år? Sju kompletta bilar, samt tre reservdelsbilar finns nu till salu i Stockholmstrakten!

Kommentarer

#1
Håkan Gustavsson
2013-04-06 11:44

Det är vid sådana här tillfällen som "Ge aldrig upp hoppet om att finna den där orörda lågmilaren..." stärks och hålls vid liv...

#2
Alexander Brämberg
2013-04-06 13:54

Wow! en riktitgt höftig samling! hoppas att det dyker upp nån på träffpunkt 70 och andra roliga träffar!

En fråga: Har ni bestämt än om/när det blir träffpunkt 80 i år?

#3
Kjell Svensson
2013-04-06 14:03

En annan lika viktig fråga: Blir det någon Träffpunkt 70 i år?

#4
BosseA
2013-04-06 19:58

Även om jag 7 dagar i veckan, 52 veckor om året föredrar FIAT Dino kan jag inte låta bli att tycka att Audin o FIAT:en är bra lika i linjerna.

#5
VM.
2013-04-07 13:51

Helt klart ett läge för ett Klassiker-reportage :)

#6
Peter Segemark
2013-04-08 08:29

På sena 80-talet ägde jag och min sambo en riktig lågmilspärla som en äldre man köpte ny. Den var i ett fantastiskt fint skick.
Men så en kväll på Essingeleden blev det kortis i batteriet som var placerat under baksätet som då tog eld.
Det blev ett drama på bron och hela bilens inredning brann.
jag stoppade en SL buss som just skulle vika av mot Stora Essingen,
rusade in i bussen och greppade en brandsläckare ut på bron till bilen och
öpnnade dörren och tömde släckaren i bilen.
Ingenting på insidan gick att rädda, men skam den som ger sig.
På Björklinge fanns en krockad dito och allt i inredningsväg inhandlades och en inte så rolig sanering började.
Mammas dammsugare dog innan 10 sek efter att sugit i sig av pulvret från släckaren. men bilen återuppstod och rullade vidare.
vart den är i dag har jag inte forskat om.
Mvh
Peter segemark

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.