Bild
Nästa artikel
Sällsynt Volvo säljes

Sällsynt Volvo säljes

Blockharen

Volvos särling med glasfiberkaross ser man sällan till salu, med bara 67 byggda är utbudet ganska sparsamt men nu söker en sådan ett nytt hem.

P1900 som egentligen hette Volvo Sport var en märklig Volvomodell, den hade ingen föregångare och fick ingen efterträdare. Glasfiber var ett nytt material för fordonstillverkarna och Volvo hakade på nymodigheten och gjorde fyra prototyper som visades 1954.  Projektet fick klartecken och serietillverkningen påbörjades 1956. Men glasfibertekniken var ännu inte fulländad, och den nya karossen höll helt enekelt inte måttet, efter bara 67 bilar drogs proppen ur.  Den sista Sporten rullade ut den 21:a maj 1957.

Eller blev det 68 bilar?  det har senare visat sig att två bilar fick samma chassinummer.  

Den här blåa bilen är en ganska väkänd syn på träffar och möten runtom i västsverige och nu skall den tydligen avyttras. Med så få exemplar byggda är det mycket sällan någon kommer ut på marknaden och en riktig prisbild eller något marknadsvärde är svår att sätta.

Av de 68 gick hela 30 stycken på export, de flesta av dom till USA, men några hamnade runtom i Europa och även enstaka till mer avlägsna ställen som Venezuela och Brasilien. 

Taggar: Blockharen, Hem

Kommentarer

#1
blörk
2012-02-29 13:33

Märkligt att Volvo kunde göra något så snyggt som P1800 och sedan något så fult som denna P1900.

#2
Hans Höglund
2012-02-29 14:47

blörk:
Kolla datumen. P1900 är och äldre än P1800 (jämnårig med Corvette), och rätt snygg för att vara en 50-talare. Med typisk 50-talsstil.
Att sedan jämföra utseendet på P1900 med P1800 är orättvist, då P1800 är en av de snyggaste bilarna som någonsin tillverkats enligt mig.

#3
Per H
2012-02-29 15:58

Dom heter väl egentligen inte P1900? Volvo Sport är ett namn som man läser i Volvohistoriska böcker.

#4
blörk
2012-02-29 17:10

Hans
Jo lite orättvist är det kanske att jämföra men min jämförelse var inte årtalsvis eller tidsera utan att bägge kom från samma tillverkare. Men det var väl inte samma designer till bägge.
Den har klart ett 50-tals stuk det håller jag med om.

#5
Claes Magnbrant
2012-02-29 22:55

Lite onödigt vetande;
Fotot som visar den röda P1900 bilen här i artikeln är tagen ca 800 meter söder om Säve "centrum", -Hisingen - Göteborg på vägen till Kungälv.
Bilen stor med fronten i norrgående riktning.

Jag har den stora förmånen att passera denna "heliga plats" 2ggr/ dag på väg till & från mitt arbete..

#6
Magnus Rugsveen
2012-03-01 08:19

Firman som hjälpte Volvo att ta fram karosserna var Glasspar. De är mest kända för sina båtar men tillverkade även en egen bil på Forddelar. Bilen Glasspar G2 tillverkades i Califonien och bör ses som världens första serieproducerade bil med glasfiberkaross. Här hemma rullar det en G2 från 1950 med chassinr 6. det är troligtvis den enda körbara Glasspar G2 i europa.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.167679046619861.43765.167674043287028&type=3
M.V.H
Magnus / Classic Composite

#7
Gäst
2012-03-01 17:35

Borde inte bilen egentligen heta P1600 (om man med 1800 i P1800 avser cylindervolymen)? Vem kom på namnet P1900 och varför?

#8
Fredrik Sahlström
2012-03-01 22:26

En sån bil har jag övningskört! Kruxet var dock att sätta fast magnetskylten :) Samt att man inte vågar köra så fort för det känns som att bilen ska skaka sönder vid farter över 70 km/h. Man kan förstå varför modellen lades ner...

Varför den heter P1900 är det väl ingen som vet. Eller så säger iaf husbibeln PV-klubbens matrikel. Och det blev ännu mer förvirrande när man började prata om den nya P2000 för ett bra tag sen (var det inte inför den första C70-caben?). Men det var väl någon smart som kom fram till att P1900 klingar fint och hänger bra ihop i omvänd kronologi med P1800.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.