Bild
Nästa artikel
Sessor till salu

Sessor till salu

Blockharen

har Prinsessdrömmar

Leyland Princess såldes ett tag som Austin eller Morris 1800, och under en peiod som enbart Princess, och ett kort tag fanns det även en Wolseley 18-22 och från 1978 Princess 2. Namnförvirringen i BMC-koncernen var konsekvent total.

 

Princess skulle ersätta den inte helt framgångsrika 1800/2200 modellen i ADO16-serien, och trots en ambitiös satsning nådde den nya ersättaren inte riktigt upp till förväntningarna. Princess sålde på goda innerutrymmen och god komfort som åstadkoms med den speciella hydrolasticfjädringen. Men där upphörde alla positiva omdömen, trots sitt futuristiska yttre var den tämligen konventionell under skalet, med alla tillhörande kvalitetsproblem som Leyland redan innan varit välkända för. Princessen blev ingen framgång med drygt en kvarts miljon byggda fram till 1981, och efterföljaren Ambassador blev en mycket kortlivad historia och ännu en fet spik i kistan för Leyland.  

 

Princess såldes i ganska diminutivt antal i Sverige, och väldigt få finns kvar, den är numera även en ganska sällsynt syn hemma i England också. Så då är det ganska uppseendeväckande att nu finns hela fyra Prinsessor ute till salu på samma gång, från objekt till tuta och köra skick.

Kommentarer

#1
Per H
2012-11-08 14:40

Visst fanns den med tvärställd rak sexa också? Volvo hävdade ju när S80in presenterades 1998 att dom var först i världen med tvärställd rak sexa men det var ju inte sant. Eller hur?

#2
Håkan L
2012-11-08 15:26

Alldeles riktigt. 2200 modellen hade tvärställd rak sexa.
http://www.youtube.com/watch?v=1U3H78cW0So

#3
Anders Löfström
2012-11-09 08:39

Hej
Fanns åtminstone ett sånt ex i Sverige. Om jag inte minns fel så hade Teknikens Värld den som "vinterskott" någon gång på -80-talet. De gjorde ett roligt reportage som hade rubriken: "En buske far till Byske" . En ort i Jämtland där någon samlare hade gården full med Princess. Vill minnas att de hade allt möjligt strul med den.
Själv har jag haft 2st (1800:or). Den sista jag ägde köpte jag 1989 med endast 3000mil på mätaren. Mycket bekväm bil och (som vanligt) inte alls så dålig som ryktet gjorde gällande. Dock ganska undermotoriserad och med en växel för lite. Det exemplaret gick tyvärr i brukssvängen och är skrotat sen mer än 10 år tillbaka. Synd..........

Anders L

#4
Stephan540i
2012-11-10 02:20

Jodå TV hade en gulaktig danskimporterad 2200 med regnumret KRO under 1989. Med 6an fanns Princess med förlängd kaross. På slutet faceliftades Princess och bytte namn till Ambassador och fick halvkombilucka medan 6an försvann.

#5
Claes, redaktionen
2012-11-13 10:55

Hej Anders & Stefan

Det var jag som hade vårdnaden om KRO på Teknikens Värld. Jag jobbade där för länge sedan.

Tiden med Princessen började mindre bra, med en krock i Skänninge.

Resan till Byske gick klanderfritt sånär som att jag efter ännu en oljepåfyllning glömde skruva tillbaka locket på ventilkåpan. Olja stänkte på grenröret med en intresseväckande röksvans efter bilen som resultat.

Princessen fungerade på det hela taget fint. Den tvärställda sexan skänkte bilen en viss pondus, men jag minns att känslan i växelspaken var mer besläktad med barnleksaker än med en prestigebil, eller vad nu Princessen skulle föreställa. Vill minnas att den större delen av tiden gick utan servo – ingen lek vid fickparkering.

Åkte med den på tre veckors semester till Irland. Reskassan var skral och vi övernattade i bilen i en vecka för att spara pengar.
Enda missödet var läckande avgasrör vilket tidvis orsakade en viss dåsighet. Felet åtgärdades med en uppsprättad lemonadburk och två slangklämmor.

En tandläkare i Östergötland tog över bilen efter Teknikens Värld.

Mvh

Claes Johansson, Klassiker

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.