Nästa artikel
Försäkring av entusiastbil: Snabbguide med det viktigaste
Guide

Försäkring av entusiastbil: Snabbguide med det viktigaste

Publicerad 2022-11-23 08:30
Foto: Claes Johaneson (montage Simon Hamelius)
Det är klart att entusiastbilen ska vara försäkrad – men hur funkar egentligen en renodlad entusiastförsäkring för veteranbilar? Och vilken är bäst? Kom igång med vår snabbguide!

För den som har en veteranbil är det självklart att den ska vara försäkrad. Men vilken försäkring är bäst, och vad är egentligen skillnaden mellan en entusiastförsäkring och en vanlig bilförsäkring?

Det här är frågor som är bra att ha koll på, men där kunskaperna ibland är lite varierade. Många lägger otaliga timmar på att renovera sin bil, men det är också viktigt att läsa villkoren i försäkringen – innan det är för sent, om något händer.

Den här artikeln fungerar som en snabbguide till veteranbilsförsäkringar där du får koll på de allra viktigaste detaljerna. Klassiker har även en stor guide till entusiastförsäkringar med en tydlig jämförelse försäkringsbolagen emellan och svaren på läsarnas vanligaste frågor. Den hittar du här, och du behöver antingen vara prenumerant eller digital Premium-medlem för att kunna läsa den.

Vad är en entusiastförsäkring och hur fungerar den?

En veteran- eller entusiastbil har fördelar i försäkringshänseende jämfört med en vanlig bruksbil, men också nackdelar. Den som är intresserad och har lagt ned all den där tiden tar förstås hand om sin bil och är försiktig – skadefrekvensen är lägre – vilket gör det möjligt för bolagen att försäkra dem till lägre priser än normalt.

Tillgången till delar och kvalificerade verkstäder ligger entusiastfordonen i fatet. Men jämkningen slutar ändå på plus. Fast med begränsningar för att se till att rena bruksfordon inte åker snålskjuts på de förmånligare villkoren.

Måste jag ha garage?

Ja! Nästan uteslutande ställer bolagen krav på förvaring i låst garage -nattetid på hemorten, bara Trygg-Hansa tillåter gatuparkering. Om du är på resa finns inga sådana krav, men parkera klokt. Mer detaljerade uppgifter, bland annat om vad begreppet ”hemort” innebär och vad ”straffet” blir för den om inte följer reglerna, finns i den här artikeln.

Måste jag ha en bruksbil?

Bilsport & MC och Trygg-Hansa har inget sådant krav, MHRF kräver det om din gamla bil är nyare än 1969 års modell medan M Sverige, Länsförsäkringar och If kräver att du har tillgång till en bruksbil.

Tillgång till bruksfordon är inte samma sak som att äga det, och detta kan du läsa mer om här.

Striktare regler kan ge lägre pris på försäkringen, men också lite mindre frihet i hur du kan använda din bil. Mer detaljerade uppgifter, bland annat om hur bolagen ställer sig till tävlingskörning, bankörning och övningskörning, finns i den här artikeln.

Foto: Claes Johansson

Om jag behöver bärgning?

Bolagen uttrycker det lite olika men alla säger sig vilja lösa problemet så smidigt som möjligt. Är skadan enkel kan det bli till närmaste verkstad men vid allvarligare skador kan det bli bärgning till önskad verkstad eller hem. Kolla med ditt bolag! Mer detaljerade uppgifter finns i den här artikeln.

Vilka är vanligaste skadorna?

Stöld är nog det många oroar sig för, och visst händer det men det är inte det första som kommer på tal när vi frågar bolagen. Singelolyckor och ”drulleskador” är långt mer vanliga, det vill säga när du själv gör ett misstag på en parkeringsplats eller kanske hemma i garaget.

Djurkollisioner och framför allt glasskador (stenskott) är vanligt. Så även driftstopp som ofta kan vara av enklare slag (slangbrott, tändningsfel). Skydda ditt fordon mot stöld, men lätta av lite på tjuvskräcken: Risken att något annat ska hända med bilen är större, liksom dina möjligheter att påverka genom förebyggande service och att välja när och var du kör och parkerar din bil.

Vad ska jag tänka på om jag lånar ut bilen till en filminspelning?

Det är en bra fråga, som blir allt vanligare. Det här är en trend i entusiastbilsvärlden och många vill gärna se sin pärla i någon film eller tv-serie.

Det finns flera saker som är bra att ha koll på innan du lånar ut bilen, och dessa kan du läsa om på den här sidan.

Vad betyder det?

Trafikförsäkring: Alla motorfordon måste vara trafikförsäkrade. Den försäkringen täcker skador på dig, eventuella passagerare liksom skador på person och annat fordon eller egendom om du är vållande.

Halvförsäkring: Har du en halvförsäkring tecknad kan du få ersättning för skador vid brand, stöld, krossat glas, bärgning och om du behöver rättsskydd. Ersätter även monterad utrustning, som bilstereo, men inte lösa föremål som du förvarar i bilen.

Vagnskadeförsäkring: En sådan försäkring ersätter skador på din bil vid krock, dikeskörning, skadegörelse eller liknande. Tillsammans med de ovanstående försäkringarna är fordonet då helförsäkrat.

Tilläggsförsäkringar: Bolagen erbjuder olika extraförsäkringar, till exempel för att ersätta kostnader för hyrbil. Kan till exempel också täcka högre värde för bilens extrautrustning eller speciallack. Hör med ditt bolag.

Prisbasbelopp: Enligt Lagen om allmän försäkring avses det basbelopp som gällde det år skadan hände. För 2022 är prisbasbeloppet 48 300 kronor.

Årsförsäkring: Försäkringen påverkas inte av avställning/påställning under försäkringsperioden. Du betalar för ett helt år oavsett om du väljer att ställa av respektive på.

Hemort: I villkoren finns ofta krav på garageförvaring nattetid då du är på hemorten. I de flesta fall menas orten där du är mantalsskriven. Även i MHRF:s villkor finns hemort inskrivet men i praktiken är bolaget mer intresserat av var ditt fordon normalt nattförvaras och att du har godkänt garage där. Var fordonet förvaras kan ju ofta skilja mellan sommar- och vintersäsong.

Hur mycket kostar en entusiastförsäkring?

Här går bolagen tillväga på lite olika sätt för att beräkna premien. If till exempel har ett pris för försäkringsvärden upp till 300 000 kronor. För värden över det blir det tillägg.

MHRF räknar på ett liknande sätt, men justerar försäkringspremien även efter bilens ålder. Grundförsäkringsvärdet beräknas på maximalt fyra prisbasbelopp men för bilar värda mer än så blir det tilläggsavgifter.

Bilsport & MC baserar sina premier på försäkringsvärde, årsmodell och ägarens ålder, då de ser att skadorna är högre i vissa åldersgrupper.

Trygg-Hansa och M Sverige beräknar också pris med utgångspunkt på aktuellt fordon och ägare. Länsförsäkringar tar hänsyn till bilens värde och var man bor men ålder är har ingen betydelse för prissättningen.

Exakta prisuppgifter får du genom att kontakta respektive försäkringsbolag. De bolag som är med i Klassikers granskning är Bilsport & MC, If, Länsförsäkringar, MHRF, M Sverige och Trygg-Hansa.

Vilken entusiastförsäkring ska jag välja?

De olika försäkringarna har fördelar på olika saker och vad som är bäst för just dig kan bara du avgöra. För den som har många fordon, och ändå inte hinner använda varje bil så mycket, kanske lägsta pris är viktigast. Har man i stället bara en bil men som man vill använda mycket under säsongen kanske det är viktigare att ha lite lösare tyglar.

Klassiker har gjort en stor genomgång av de vanligaste entusiastförsäkringarna som du hittar här. På den sidan kan du också smidigt jämföra de olika villkoren med varandra.

Mer om entusiastförsäkringar

Klassikers redaktion får ofta frågor om hur veteranbilsförsäkringar fungerar. De vanligaste frågorna har vi svarat på i den här artikeln.

  • Hur mycket får jag köra med min entusiastförsäkrade veteranbil?
  • Är jag tvungen att ha brandsläckare i bilen?
  • Måste jag vara medlem i någon klubb?
  • Vad händer om jag ska resa utomlands?
  • Kommer försäkringsbolaget och besiktar min bil?
  • Kan jag välja verkstad eller göra jobbet själv?
  • Vad gäller för andra fordon eller väldigt dyra bilar?

Se svaren här

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.