Nästa artikel
Snabbare bilaffär: Knepen som får entusiastbilen såld
Guide

Snabbare bilaffär: Knepen som får entusiastbilen såld

Publicerad 24 maj 2023
Det finns flera viktiga knep du kan ta till för att få veteranbilen såld snabbare. Följ vår guide för en lyckad och trygg bilaffär.
Innehåll

Att sälja veteranbilen kan göras av flera anledningar. Kanske är det dags för något annat? I dag finns betydligt fler sätt att hantera en försäljning på än för bara några år sedan. Internet har revolutionerat bilförsäljningen, men även auktionsföretagens intåg har rört om i grytan.

I den här artikeln ska vi gå igenom vad du behöver tänka på och vilka falluckor du ska undvika.

Det viktigaste knepet är att sätta rätt pris redan från början. Att vänta på rätt köpare kräver tålamod, och i förlängningen kanske du rent av aldrig får bilen såld. Oftast tror bilägaren att han eller hon har en bil som är värd mycket mer än den är, särskilt jämfört med priset för motsvarande bil hos en bilhandlare. En privat såld bil ska helt enkelt vara billigare, eftersom du som privat säljare inte kan lämna några säljgarantier.

1. Ta reda på värdet

Undersök hur mycket din bil egentligen är värd. Kolla annonser på nätet och studera Klassikers prisuppgifter. Varje köpguide vi publicerar, och många av våra reportage, har ett riktvärde för hur mycket en liknande bil i normalt skick är värd. Men tänk på att siffran sätts när artikeln skrivs och kanske inte gäller i dag.

Vi har också särskilda prislistor i några av våra specialtidningar. Ett exempel är Volvo-Klassiker med en unik prislista för en mängd populära Volvomodeller.

Övervärdera inte din egen bil, om du vill göra en snabb affär. Om du ser att andra säljare begär 60 000 kronor för motsvarande bil, tro inte att du själv kan få 70 000 bara för att du tycker att din bil är särdeles välskött.

En gammal sanning är att en bil aldrig är värd mer än vad som någon är beredd att betala för den.

Klassiker Volvo Special 2022

Ur innehållet:

Volvo 780 1990
Turboladdad med intercooler och fyrventilstopp. B204GT var rätt motor för 780 – men kanske fem år för sent!

Guru Svend Andersen
Hyllorna är proppfulla med Volvogodis. Svend har en skattgömma i sin firma Autogaarden-Vrensted i danska Løkken.

Resan Volvo 142 GL 1972
Guldfärg, läderklädsel och insprutningsmotor. Med 142 GL är vi på topp när vi reser i Uppland och Gästrikland.

Volvo Snabbe
Lastbilen som såg till att svenskarna fick det som behövdes. Volvos första frambyggda distributionsbil.

Volvo 940 polisbil 1998
När polisen körde blåvitt! På 1990-talet hade polisbilar fort­farande sedankaross – och var bakhjulsdrivna!

Objekt Volvoväskor  
Reklamväskor, sportväskor, barnväskor och portföljer med en sak gemensamt – de kommer från Volvo. 

Volvo ÖV4 1927
Du har sett den på bild sedan du var barn. Men hur kör man en ÖV4 egentligen? Och hur startar man den?

DokumentVolvo Transfer
Historien om hur 245 Transfer kom till börjar med en 145:a som förlängdes och sedan hamnade hos en radiokändis!

Volvo PV445 pickup 1957
Arbetsbilar behöver inte vara vita och tråkiga. Sala Kaross flakbil var en elegant lättlastare helt i plåt.  

Joneborgs Bil & leksaksmuseum  
Johan Rudbäck har samlat på precis det han gillar. Därför är hans museum så roligt. Och proppfullt. 

Renoveringen Volvo Amazon 1961
Om man börjar med ett objekt som ser helt okej ut så kan renoveringen bli helt fantastisk.  

Volvo PV36 Carioca 1935
Det hör inte till vanligheterna att Volvo köper tillbaks en tjänstebil. Men så är det här grundaren Gustaf Larsons bil!

Volvo 244 GLT6 1982
GLT var förkortningen som kunde betyda flera olika motorer. Andreas Cleve har den ovanligaste – en 240 med sexa!

10 höjdare: Volvo som taxi
Längre, högre, slitstarkare. En Volvo tål tuffa tag men en Volvotaxi tål ännu mer. Här är tio bilar som fått gå långt!

Profilen Volvo 164
Volvos första sexcylindriga bil på många år blev en succé. 

Volvo 340 Van 1982
En lika oväntad som liten skåpbil i ett otroligt skick. Robberts toppexemplar är en arbetsbil som inte fått slita. 

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Vår prisguide till 24 olika Volvomodeller. Sjunde upplagan av VolvoKlassikers guide är uppdaterad och utökad. 

Min första Volvo Björn Meyer
Klassikers redaktör började bilkarriären helrätt – med en Volvo Duett A-traktor!  

2. Städa rent

När du ska annonsera bilen på nätet behöver du bra bilder och då är det en fördel om bilen är städad. Gör en rekond av bilen; dammsug, tvätta och polera om möjligt upp karossen. Glöm inte att torka rent inne i motorrummet. En god idé kan också vara att ta självrisken, och ersätta stenskottet på vindrutan.

Ofta får du fler spekulanter på en bil som är rentvättad och åtgärdad. Är det en dyrare bil du ska sälja kan till och med en professionell rekonditionering vara värt pengarna.

3. Ha prutmarginal

Tänk på att en bilköpare alltid vill pruta. Se till att ha en marginal nedåt, ett sista slutpris. Sitter du inte i sjön kan du naturligtvis avvakta med att sälja bilen tills du får det pris du först begär.

4. Se körkortet och följ med

Har du en spekulant som vill provköra, begär att få se körkortet först. Följ också alltid med på provturen.

Ska du sälja din bil på auktion? Då slipper du ofta sköta det praktiska med provkörningar och kontakt med köpare. Men det finns en del annat att tänka på. Följ vår guide till att köpa entusiastbil på auktion.

Skriv köpeavtal i två identiska exemplar.

5. Visa dokument

Seriositeten från dig underlättar alltid en försäljning. Leta fram så många viktiga protokoll och fakturor som möjligt som understryker att bilen verkligen fått vård enligt konstens alla regler.

6. Var ärlig

Tänk också på att du som säljare är skyldig att lämna ärliga uppgifter. Om du ”mörkar” med ett allvarligt fel som du känner till kan köparen stämma dig, begära skadestånd eller häva köpet. En bil som sålts ”i befintligt skick” kan således vara felaktig enligt köplagens felbestämmelser.

Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen. Köparen har en undersökningsplikt.

7. Skriv kontrakt i två ex

När ni kommit överens om affären skriv ett kontrakt i två exemplar. Det är en trygghet för både säljare och köpare att använda Konsumentverkets köpekontrakt för ”köp av personbil mellan privatpersoner.”

8. Håll koll på pengarna

Acceptera aldrig någon avbetalning på bilen. Betalning med kontanter eller banköverföring via nätet är inte heller att rekommendera, och undvik utländska checkar.

Mobilappen Swish är bättre – pengarna förs över direkt och kan inte dras tillbaka. Swish har en övre gräns på 150 000 kr. Kostar bilen mer än så kan du göra upp affären på bankkontor eller med en så kallad postväxel.

9. Skicka beviset

Ägarbytet ska undertecknas av både säljare och köpare i registreringsbeviset som ska vara i originalskick. Det är den gula delen som omgående ska skickas till Transportstyrelsen. Du kan också göra ägarbytet i Transportstyrelsens app. Det är du som säljare som har ansvar för att ägarbeviset skickas in.

Ska du köpa ny entusiastbil i samband med att du säljer din gamla? Läs vår checklista till att köpa veteranbil och missa heller inte Klassikers köpguider som du hittar här.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.