Bild
Nästa artikel

Bilsnack på Träffpunkt 80: Citroën Visa

VIDEO

En till film från Calle och Åkes bilsnack på Träffpunkt 80 2011. Den här gången: Citroën Visa 1982.

I Klassiker nr 8/2006 kan du läsa mer om Citroën Visa och just det här exemplaret.

Taggar: Hem, Video

Kommentarer

#1
Bengt L
2011-09-23 17:18

Kanon Fredrik!

80-tals bilar är det som gäller om man är intresserad av en entusiast-bil eftersom priserna fortfarande är låga och denna Citroen Visa är ju en klockren representant .

#2
Oscar A
2011-09-23 23:18

Ja de bilarna är otroligt billiga på alla sätt och vis.

#3
EB
2011-09-25 12:46

Och jag har en 87a RS med stora 1360 motorn, nu har den gått 5600 mil.

#4
Hans-Petter Lyshaug
2011-09-27 09:17

Her er en slektning fra Romania, Oltcit: https://lh4.googleusercontent.com/-miQS_ZlGxbY/TMSqvc3G1fI/AAAAAAAAOOE/2jNNmRExPYA/s912/hpl_100530_1833L.jpg

#5
Stephan540i
2011-09-29 01:26

Trevlig. Jag gillar Visa. Hade Visa GTI som "dagens vill ha" tidigare i år. 105 eller 115hk. Fotade för övrigt 2st i söderförort till Stockholm i somras. http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=1786&image=1364354

#6
Peter Lindh
2011-09-30 22:37

Har själv en Visa Super X som är min ögonsten.... underbart kul att köra och vansinnigt underskattad! Tim´s kärra är en fantastiskt fin bil med skön tidsanda i behåll.

#7
Gäst
2011-10-01 00:10

Skitbil....

#8
MrSmith
2011-10-06 22:26

Skitträff....bara polare till arrangören som fått sina bilar fotade. Trams o tönteri

#9
Peter E2
2011-10-17 14:35

Mr Smith
Varför är det viktigare att få sin egen bil fotad än att ha prata och ha trevligt med andra bilägare på träffen?

Du är nog en sådan som träffen klarar sig utan.

/Peter, vars bil finns med på flera foton utan att jag känner någon bakom kulisserna. Men så har jag lite puts också...

#10
Peter E2
2011-10-17 14:36

Mr Smith
Varför är det viktigare att få sin egen bil fotad än att ha prata och ha trevligt med andra bilägare på träffen?

Du är nog en sådan som träffen klarar sig utan.

/Peter, vars bil finns med på flera foton utan att jag känner någon bakom kulisserna. Men så har jag lite puts också...

#11
Leif Hurtig
2011-12-27 21:32

Peugeot lyckades kränga 104-paketet, komplett med hjulupphängningar fram även till Renault, som tillverkade Renault 14 1976-83. Men 14 fick lite större kubik redan från början, 1218 cc och 57 hk DIN. 1979 i nya TS-modellen blev volymen ännu större. Då blev det 1360 cc och 70 hk DIN. Men denna variant såldes endast som 81 års modell i Sverige. För att förenkla avgascertifieringen såldes även den enklare 14-modellen detta år med samma motor och kallades LS istället för TL.
Inom PSA fanns ju förutom Citroën även Talbot, sedan Peugeotkoncernen även köpt europeiska delen av Chryslerkoncernen och döpt om Simca till Talbot. Lätt som en plätt gjorde Peugeot en lite annorlunda nos till Peugeot 104 coupé och kallade denna modell Talbot Samba.
Den större motorvarianten på 1360 cc hamnade även i nya Citroën BX och de första årgångarna av Peugeot 205 – och i Visa GT. Då med 72 hk till att börja med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.