Bild
Nästa artikel
Coupékampen avgjord!

Coupékampen avgjord!

vi har ett resultat!

Strid på kniven när Klassikerläsarna skulle välja sportcoupé. I toppstriden befann sig Opel Manta, Alfa 1600 GT Junior och Volvo 1800 ES. Vilken vann?

 ”Året är 1973. Du är en fartig typ på 25  som just fått fast jobb. Vilken sportcoupé väljer du?”

Webbfrågan på fick rekordmånga att engagera sig. Nio bilar fanns att välja på och populärast blev Alfa Romeo GT 1600 Junior, tätt följd av Volvo 1800 ES. Sist kom till Klassikers besvikelse Skoda 110R som bara fick tre (3) procent av rösterna!

Så röstade Klassikerläsarna:

1. Alfa Romeo 1600 GT Junior (21%)

2. Volvo 1800 ES (19%)

3. Opel Manta (14%)

4. Ford Capri (13%)

5. Saab Sonett (10%)

6. Fiat 124 Sport (8%)

7. Renault 17TS (7%)

8. MGB GT (6%)

9. Skoda 110 R Coupé (3%) Hrrmpf

Taggar: Hem, Reportage

Kommentarer

#1
Sven L
2013-03-15 22:21

Överraskande att M.G. MGB GT kom på näst sista plats! Det är ju den ena av två ohotade överlevare bland bilarna i enkäten... Alfan ser man ofta på träffar och banor, ungefär lika ofta som M.G. - men de övriga??

För egen del hade jag gärna sett lite fler Saab Sonett, bara för att de redan då det begav sig var så udda. Men visst: de var ovanliga i sitt hemland redan då, de flesta gick väl på export.

#2
Viljam
2013-03-16 09:59

Jag vill meddela redaktionen att jag kände mitt historiska ansvar och följdaktligen så röstade jag på den vackra Skoda-coupén.

#3
Carl Legelius
2013-03-16 17:27

Tack Viljam!

#4
Oscar G
2013-03-17 09:38

Carl - ni kanske matchade Skodan i fel katergori? Som just sportcoupé kanske den trevliga men tama lilla Skodan inte har så mycket att sätta emot...
Ge den en ny chans i en ny kategori! Det är den värd! Till exempel "Intressanta lågbudgetbilar" eller liknande.

#5
Sören Fogdenius
2013-03-17 12:56

Ni glömde Scirocco Mk1!

#6
Sören Fogdenius
2013-03-17 12:59

Men den kom först 1974...tänkte inte på det...
Klart att skodan hade fått min röst; Odd cars are the best cars!

#7
Mats Grimme
2013-03-18 22:19

Känner att omröstningen speglar dagens preferenser snarare än1973. Då var jag en fartig typ på 22, och med fast jobb.

Alfa stod högt på önskelistan, då som nu, medan en Volvo 1800 ES var en gubb-bil.
Manta och Caprin var kanske ekonomiskt inom räckhåll, men ganska tråkiga.
MGB var gammal redan då och Saaben och Renaulten alltför udda. Fiat 124 Coupen suktade jag efter men den var för dyr, det blev en 850 Sport Coupe istället.
Att åka Skoda fanns inte på kartan........

#8
berraj
2013-03-21 12:21

Vad är en sportcoupe och vad är en äkta sportvangn? Alfan är för mej sportvangn och Opeln sportcoupe. Själv gillar jag lite störe couper från förr som commodore coupe och Fords p5 p7 couper. Couper utan mittstolpe är snyggast.

#9
Sven L
2013-03-21 17:15

Berraj: om du frågar mig så är en sportcoupé en coupé som är sportig...

Därmed skulle både Volvo, Ford, Opel, Fiat, Renalut och Skoda falla bort, för ingen kan väl beskylla någon av dem för att vara sportiga.
Standardbilar i finklänning, ja, men sportiga?
Nope.

Saaben balanserar enligt samma definition på gränsen på grund av måttliga prestanda och (hu) rattväxel, men den får vara kvar ändå tack vare sin väghållning, körglädje och för tiden fantastiska styrning. Samt tack vare att den från grunden är kompromisslöst byggd som just en tvåsitsig sportbil.

Vad gäller Alfan håller jag med! Visserligen hade även den i vissa modeller ganska mediokra prestanda, men varvvillighet och körglädje bjöd den på desto mer - och just det är väl signifikativt för en riktig sportbil!

M.G. lirar liksom i en egen division, så att MGB GT är både sportbil och sportcoupé förefaller ganska givet.

Detta blev som "Tio små negerpojkar": av nio kandidater blev det bara tre kvar...

#10
Sven L
2013-03-21 18:53

Renalut... Jösses, så det kan bli när man inte korkekturläser...

#11
berraj
2013-03-25 13:53

Tittar in igen tycker allt att min Opel gs/e coupe 74 var sportig, vad gäller väghållning står den sej bra än idag. många så kallade riktiga sportbilar var väl inte världens bästa vägvangnar men Alfa var ju riktigt bra för sin tid. Egentligen tycker jag bilarna var sportigare förr alla hängslen gör det säkrare och enklare men inte roligare. Provkörde en relativt ny M3 häromdan tyckte inte den var specielt kul, då är en trimmad Miata generation 1 roligare tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.