Bild
Nästa artikel

General Knas tänker om – flera gånger

Klassikerkampen 2.0

Strategi? Lika onödigt som turbo och fyrhjulsdrift, det är ett hittepåord som lika gärna kan ersättas med omdömeslöshet och impulsivitet. Eller?

Minuten efter att vi tilldelats 15 000 kronor i ett diskret kuvert har vi till skillnad från Lag Iréne Panik ingen som helst strategi klar. Calle börjar flacka med blicken och söka i sitt digra inre arkiv av motorintryck. Lennart lossar förtöjningen till Moder Jord och driver iväg mellan himlakropparna.
Femton tusen! Och vi får köpa vad vi vill?! Dödläget bryts när laget unisont griper efter första bästa dator – skjortärmar kavlas upp och kännarblick anläggs, ty här ska jäklar anåda blocksurfas!
 
Ett antal timmars arbetstid läggs omgående på att gräva igenom Blocket efter annonser på bilar byggda innan 1986. Toyota Celica, Matra Bagheera, Lancia Beta, Porsche 924. Förslagen haglar. Det är otroligt hur mycket bil som kan köpas för dessa 15 000 om man kisar lite bakom dataskärmen. Det är också otroligt hur dålig en bil kan bli på bara 25 år. Kanske mest häpnadsväckande är att en Porsche 911 som utannonserats för 10 000 kronor visar sig kosta 100 000 kronor (budstart) eller att 5 000 mil blixtsnabbt kan förvandlas till 50 000 mil över telefon. Och vem bestämde att Sverige skulle vara ett avlångt land? Fruktansvärt opraktiskt.
 
Dagarna går och det blir allt glesare mellan förslagen. Snart återstår bara nyinkomna annonser och sedelbunten börjar bränna som en mindre klump plutonium i kuvertet. Calle får något vilt i blicken och börjar i tysthet upparbeta en smått obehaglig entusiasm inför en Mazda 626 med plastflärpar på skärmarna. Den entusiasmen tar vi andra ur honom. Strategin, om vi någonsin haft en sådan, ser ut att fallera. Blocket som den eviga källan till livets goda verkar ha sinat.
 
Så, en dag dyker en annons upp i rutan som vänder allt på ända. Lennart är sedan länge sönderargumenterad och Calle befinner sig på behörigt avstånd i Lissabon.
Med all eventuell opposition eliminerad får en lika omöjlig som hårt förträngd barndomsförälskelse fritt spelrum att härja på botten av min själ: Michelle Mouton, 80-talets otvetydigt vackraste rallyförarinna är inburad i ett slitet förortsgarage och väntar på sin räddare (jag). Eller åtminstone hennes bil är inburad. Eller, i ärlighetens namn – nästan hennes bil.
 
Audi Coupé GT 1984: Stor? Tillräckligt för att man ska kunna visa diabilder i bagaget! Liten? Skojar du – provsitt baksätet om du törs. Bortglömd? Verkligen, GT har alltid stått i skuggan av sitt fyrhjulsdrivna syskon. Sportig? Skojar du – kolla strajpsen! Klockrent, den tar vi sa polisen, vilket knappast uttalas för första gången om just det här exemplaret.
 
Text Jon Remmers
Lag General Knas
Budget: 15 000 kronor.
Krav som bilen måste uppfylla: Stor, liten, sportig, totalt bortglömd.
Strategi: Dammsug Blocket.
Bil: Audi Coupé GT 1984.
Prognos: Med detox och botox i väl avvägda doser ska de högdragna britterna få sig en rejäl match.

Kommentarer

#1
Tobbe A
2012-02-21 14:02

Förslag på bilar.
Volvo 343, Nissan Micra K10,Nissan Bluebird,Citroën BX, Citroën Visa, Mazda 323.

#2
Tobbe A
2012-02-21 14:09

Finns en fin Toyota Starlet-82 i Kalmar. Har gått 12000 mil och ägd av en äldre dam sedan 1984. Priset är 14000 kr. Det hade väl varit något att satsa på?

#3
Mats Grimme
2012-02-21 19:39

En DAF Marathon torde uppfylla alla kriterier!

#4
Oscar G
2012-02-22 10:17

Nää... En Audi 80 i maskeradklänning...
Nog kunde ni hittat nånting LITE roligare!

#5
Mr B
2012-02-22 15:28

Totalt bortglömd är den ju inte så den uppfyller tveksamt grundkraven. sälj å köp nått annat!

#6
Mattias Johansson
2012-02-24 20:47

Vi pratar trots allt om Klassiker här. Att folk börjar sparka bakut är väl det bästa tecknet på att rätt bil valdes?

#7
Mattias Johansson
2012-02-24 20:47

Vi pratar trots allt om Klassiker här. Att folk börjar sparka bakut är väl det bästa tecknet på att rätt bil valdes?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.