Bild
Nästa artikel

Nej, nej, neeeej!!!!

Klassikerkampen

Plötsligt skenar tempmätaren på Rovern, sedan lägger den av. Vad har hänt? Det som inte fick hända. Motorbyte igen?

Stockholms infartstrafik är tät trots att det är lördag. I tunneln ut mot Väg 73 börjar plötsligt tempmätaren som tidigare legat så stabilt och att klättra mot rödmarkeringen.

Tankar på den känsliga lättmetallmotorn som inte får överhettas stressar men det går inte att stanna här.

När vi till sist kan svänga av vid en mack står tempmätaren på 140 grader och det är bara att vänta på att motorn ska svalna. Efter en bra stund bedöms den som tillräckligt sval för att vi ska kunna fylla på vatten. Det går på nästa tio liter. Vart har de tagit vägen?

Sedan är temperaturen normal igen och bilen går hur fint som helst. Ut igen på motorvägen - hem till garaget för vidare felsökning.

Men efter 200 meter lägger bilen av helt, utan en hostning, utan en misständning. Plötsligt är den bara död och oväckbar.

Det får bli bärgning med den trevlige Thomas som själv visar det sig har en Range Rover med överhettningsproblem där hemma.

Vad är det som hänt? Är det vattenpumpen - den vi hoppades på att inte behöva byta när vi bytte motor? Är det kylaren? Men varför lade bilen av helt och hållet utan minsta misständning som förvarning?

Fortsättning följer...

Kommentarer

#1
blörk
2012-04-29 18:52

Mja, det är ju en Rover. Fråga teamet i Top Gear vad de tycker om Rovers kvalitet genom tiderna.

#2
Carl Legelius
2012-04-29 19:07

Tack för ditt stöd, blörk:-)

#3
Oscar G
2012-04-29 19:26

Nåja, Top Gear-trions omdömen har inte varit alltigenom negativa. V-åttan är den enda enskilda motor som fått ett helt, mycket hjärtligt hyllningsreportage när den till sist gick i pension. Och Klassikers 3500 fick lika hjärtliga hyllningar i inslaget om dess framfart i BTCC.

So: Keep it up! Vi är många som håller tummarna!

#4
Henrik Larsson
2012-04-29 19:57

Kan en överhettad tändspole ha något med den plötsliga Roverdöden att göra? Ang. bilen och projektet i övrigt ges det två tummar upp!

#5
Gäst
2012-04-29 20:36

Nej, nej, neeeej!!!! JOJ 483...

#6
CB Camry SV11 fan
2012-04-29 22:03

Det var ju det jag berättade i förra inlägget! Dem har ju ständigt feber dem där vid minsta ansträngning! Farbror hälsar..

#7
blörk
2012-04-29 22:58

Mja, Carl visst beundrar jag er envishet :-) Så lite stöd har du.

#8
Henrik Mattsson
2012-04-30 22:45

Det andra laget har ju köpt en hel extra bil så ni borde ligga bra till i tävlingen trots denna lilla driftstörning.

#9
rallyrut
2012-05-01 23:48

Är elsystemet plus eller minusjordat. Tändspolen kan bli överhettad om kabeln från brytarspets och + är omkastade. Har råkat ut för detta på en Sunbeam Alpine vi körde sommaren 2009

#10
Danne T
2012-05-03 00:02

Kan det vara så att motorn ni bytte till kommer från en SD1 serie 1?
I så fall har den kanske ett tändsystem av typen Opus där tändförstärkaren sitter inbyggd i fördelaren.
De systemen tycker inte om när det blir för varmt och brukar lägga av då men fungerar förhoppningsvis igen när det har svalnat.

#11
Sören Fogdenius
2012-05-05 08:56

Har ni bytt tex blockpackning på motorn? Bekant hade problem med överhettning. det visade sig att den tidigare utbytta blockpackningen inte var rätt urskuren, dvs en kanal var blockerad.
Bytt termostat? En annan bekant "gick igenom" en handlares hela termostatlager, innan det konstaterades att just hela hans lager var felaktigt..
Själv kör jag luftkylt...gissa varför? ;-) Lycka till!

#12
Sören Fogdenius
2012-05-05 09:11

Mer; Snurrar vattenpumpen? dvs, inte bara remskivan....

#13
Finnland
2012-05-05 12:19

Vi kräver uppdatering! Håll oss inte på sträckbänken längre! :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.