Bild
Nästa artikel

Rover 3500: Minnen från förr

Klassikerkampen

En tidigare ägare av Klassikers Rover 3500 har hört av sig. Olof Neergaard berättar om sin tid med Rovern.

I Klassiker nr 4 klagas det på att original kryssekerfälgar till Rover SD1 är för dyra. Det ligger en del i det.  Men oj så snygga de är.

När jag ägde Klassikers svarta Vanden Plas – jag köpte den 1999 – rullade den oftast på hjul som jag plockat från min blå Rover Vitesse. Som i sin tur hade andra, liknande fälgar fast en halv tum bredare (7x15 istället för 6,5x15) och något mer positiv offset. Resultatet blev en härligt platt och bred attityd.

Vitessen fick för övrigt ofta rulla ner på kontinenten där den kom till sin rätt med kraftfull, bränsleinsprutad V8-motor. I Tyskland fick den förresten alltid ett par hästar extra när jag tankade Aral ”Super Plus” 98 oktan.  

Den svarta hade en betydligt svagare variant på samma ”åtta” och, när jag köpte bilen, dessutom trestegad automatlåda och en biltelefon monterad på mittkonsolen. Minns du dem, ”biltelefonerna”?

Både lådan och telefonen åkte snart ut. Med fartkontrollen inställd på ca 110 km/h gick det sedan utmärkt att köra långväga på under litern tack vare den höga femman som passade utmärkt till den lågtrimmade motorn.

Och oj, vilka fantastiska säten Rover utrustade sina Vanden Plas-versioner med. Har ni tänkt på det, ni som förvaltar bilen idag?  


Idag har jag tyvärr ingen Rover SD1. Men blir det läge igen måste den vara i absolut rätt utförande. Helst bränsleinsprutning, manuell växellåda, skinnklädsel, AC, farthållare…   

Dessutom ska den vara tillverkad så sent som möjligt. Det vill säga under åren 1984 – 1986. Fast sådana bilar finns väl inte?

Olof Neergaard, medarbetare

Kommentarer

#1
C.B.Toyota Camry SV11 fan
2012-04-26 17:58

Detta med att "rulla ner på kontinenten" med en SD1:a är något jag fått höra av min farbror sedan han gjort just detta i mitten på 80-talet med en något äldre version(en-78 tror jag det var)...han hade just införskaffat en sådan för att kunna sträcka ut på autobahn..men detta resulterade i att tempmätaren ökade i takt med varvräknaren..det blev då så att han mkt riktigt fick "rulla ner" (i max 110kmh ihop med långtradarna) ner på kontinenten.Avmontering av termostat hjälpte ej!Men detta är ju nu historia/anekdot o ett välkänt och åtgärdat? problem.

#2
robert helsing
2012-04-27 09:28

Har för mig att Olof nu har en MG V8 av "Rover 75" typ.
Om En stilla fråga är hur det är med reservdelar till senare modeller av Rover och Mg? Om Olof eller någon annan Rover/MG man käser detta får Ni gärna komma med inpass. En Rover 75 sista årsmodellen skulle jag gärna tänka mig brevid min SAAB 9-3 Aero (ja vissa delar är svåra även till den fn)

#3
Stefan Åstrlm
2012-04-27 11:08

Robert:

Jar sedan i höstas haft en Rover 75 och generellt verkar det inte vara några större problem, men det är lite tidigt att uttala sig. Ett tips är att kolla denna firma för att bilda dig en uppfattning: www.rimmerbros.co.uk

Däremot tycker jag inte att du ska jag sista årsmodellen, personligen tycker jag att den blev fulare plus att de gjorde vissa förändringar för att den skulle bli billigare att tillverka. Om du ska ha den som entusiastbil, bry dig inte om årsmodell, låt skicket spela roll. Och köp en med V6:a, bensinfyran är känd för att blåsa topplockspackningar.

Carl Legelius hade en faceliftad modell, kanske han kan säga om den är att föredra?

#4
Stefan Åström
2012-04-27 11:09

"Däremot tycker jag inte att du ska jag sista årsmodellen" Jaga sista årsmodellen ska det vara!

#5
robert helsing
2012-04-27 13:46

Ligger något i det. Rent visuellt gällande inredningen tycker jag det är varken bättre eller sämre på inredningssidan. Gillar både den första och sista årsmodellen. Något ödesmättat med 75:an - Troligen den bästa Rovern men det blev också den sista "riktiga".
Vi får se vad ägaren till Rover namnet tänker göra med det.....

#6
Carl Sason
2012-04-27 20:44

Rover sd 1 är kvalitetsmässigt en sxxt bil.
Men ack så vacker. Rullade en V8 som taxi i söderort back in the days.

#7
Är jag registrerad
2012-04-28 22:31

Det var möjligen inte klassikers Rover som blev bärgad utanför Skogskyrkogården idag lördag den 28/4 på eftermiddagen?

#8
Carl Legelius
2012-04-29 17:13

Jo det kan det möjligen vara...:-)

#9
Pellson
2012-04-29 23:10

Olof har numera en Rover 75 V8, dvs den med automat och annan lyxutrustning påpälsade varianten av tidigare nämnda MG. Trevlig bil, men han får berätta mer själv.

Den blå Vitessen på bilden i artikeln har jag fått ta över efter Olof, givetvis inklusive de bredare hjulen. Hade funderat länge på att byta ut en del italienska hobbyfordon mot något brittiskt men automater var inte aktuellt och det finns inte många manuella Jaguarer så när en vän tipsade mig om den här var det ett lätt beslut. Ljuvlig bil. Ännu ljuvligare ljudkuliss. Det enda jag egentligen saknar är en läderinredning.. *hint, hint* ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.