Bild
Nästa artikel

Rover 3500: Skiftarbete

Klassikerkampen 2.0

Ett nytt ljud från Lag Iréne Paniks Rover: Pffsssssssssss.

Den 15 april blev det olagligt med dubbdäck. Till Klassikerkamps-Rovern finns ännu inga andra däck. En omgång originalfälgar är på ingång från Skåne, men de måste blästras och lackas innan de kan monteras på bilen. Tidigast nästa vecka kan de vara på plats - så planen har varit att invänta dem.

Den planen sprack. Eller snarare luften gick ur den.

Plötsligt satt en pop-nit i sidan på höger bakdäck. Pffsssssssssss lät det.

Okej, bara att byta till reserven, tänkte jag och lyfte på bagagerumsmattan. Där under låg en varningstriangel. Eller rättare sagt en tom låda till en varningstriangel. Inget reservhjul.

Okej, av med hjulet och ta det till en gummiverkstad för lagning. Nähä, det gick inte att laga. Köpa ett nytt dubbdäck? Knappast! Lösningen blir fyra begagnade däck av märket Happy-go-lucky varav ett monteras på den lösa fälgen. Sedan åker jag hem med det hjulet, monterar tillbaka det och kör Rovern till gummiverkstaden för montering av de andra sommardäcken på vinterfälgarna.

Kommentarer

#1
G K O
2012-04-16 22:51

Det finns inget så tråkigt som att byta däck... Men kul skrivet!

#2
robert helsing
2012-04-17 08:31

Blott runt 30000 per år byggdes av SD1 under 10 år.
Vill minnas att Standard i Indien startade tillverkning av SD 1 under namnet Standrad 2000 med drygt 80 häst under huven (!). Floppade rejält p ga högt pris och undermotorisering. Delarna som ej kom till nytta vid tillverking av bilar skeppades åter till England och vart "original Rover spareparts".
Så bygger man inte ett varumärke direkt...

#3
Raoul
2012-04-17 15:31

Jag tycker ni ska behålla och renovera guldfälgarna, de känns tidstypiska och passar bra ihop med bilen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.