Bild
Nästa artikel

Rovern på besiktning

Klassikerkampen 2.0

Lag Iréne Panik är klara för kontrollbesiktning av sin motorbytta Rover 3500 Vanden Plas.

Det är inte riktigt som förra gången vi var här i Verktygsbodens showroom-verkstad i Borgstena utanför Borås och hade en besiktningstid bokad. Då, för knappt ett år sedan, hade vi mekat med en Morris Minor dygnet runt i tre dagar och var ändå inte riktigt klara nära vi kastade oss iväg till besiktningsstationen i Brämhult. Se filmen här!

Nu har vi gott om tid och bestämmer oss för att finbyta damaskerna på kuggstången eftersom de gamla ser lite småsaggiga ut. Dessutom hinner vi kolla CO-halt, ljusinställning och till och med försäkra oss om att varningstriangeln finns på plats innan vi mullrar igång den nybytta V8-motorn och lämnar verkstaden.

Mekaniskt känns den på topp. Den femväxlade manuella lådan bjuder på knivskarpa lägen och motorn drar jämnt och snällt från tomgång. Styrningen är följsam och bromsarna biter bra.

Men däcken, de gamla Fuldadubbisarna från förra årtusendet, gör knappast bilen rättvisa. De vibrerar och krafsar sig fram längs vägen utan att inge något som helst förtroende och släpper gärna greppet mot asfalten redan i låga farter. Att fälgarna de sitter på är guldlackerade gör knappast saken bättre – här kommer att krävas åtgärder. Någon som har en uppsättning sommardäck som bara ligger och latar sig – låt oss få veta!


På besiktningsstationen blir vi invinkade direkt. Vi är dagens sista kunder men de första med en Rover SD1. Vår inspektör kan faktiskt inte påminna sig att han någonsin haft den äran förut. Däremot minns han Morris Minorn med de gravt anliggande bromsarna som vi kom dragandes med förra året…

Därför känns det som något av revansch nu – besiktningen av Rovern går smidigt som bara den – ärendet är avklarat på mindre än tio minuter. Förutom en trasig skyltlykta finns ingenting att anmärka på. Bilen ser förvånansvärt frisk ut undertill och bromsarna tar exemplariskt jämnt.

– Då behöver ni inte komma tillbaka förrän om två år, säger besiktningsmannen när han lämnar över protokollet.

Just det, det är ju en -83:a, nästa år trillar den över 30-årsstrecket och kräver bara besiktning vartannat år. Det var en bonus vi inte hade räknat med!

Foto: Daniel Östlund

Kommentarer

#1
Mr B
2012-03-22 19:17

Grattis till en lyckad besiktning men gör för jösses inte av med de snygga guldfälgarna! Ge nu ådin vad den tål....

#2
Finnland
2012-03-22 20:36

Grattis till ett blankt protokoll!
En Rover relaterad fråga kan man väl ta samtidigt. Vad skiljer en Rover SD1 Vanden Plas från en Vitesse? otorn verkar ju vara samma.

#3
Carl Legelius
2012-03-23 08:07

Tack för lyckönskningarna!
@ Mr B: De "snygga" guldfälgarna kanske blir original grafitgrå vad det lider. @Finnland: Vitesse var sportigare med bl a tuffare fjädring och hjul och hade redan från början en bränsleinsprutad version av V8:an med 193 hk medan Vanden Plas hade dubbla SU-förgasare. Senare kom Vanden Plas EFi med bränsleinsprutning och samma styrka som Vitesse.

#4
Finnland
2012-03-23 12:44

@CL: Ah, det är kanske därför den inte har "fågelbadet" på bakluckan? Trodde att alla 80:tals SD1 hade det.

#5
Martin Smith
2012-03-25 19:32

Gött mos! Kör ni förbi Roverklubbens årsmöte i Sätra Brunn 18-20 maj?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.