Nästa artikel
Rovern på besiktning
Klassikerkampen 2.0

Rovern på besiktning

Publicerad 22 mars 2012 (uppdaterad 22 mars 2012)
Lag Iréne Panik är klara för kontrollbesiktning av sin motorbytta Rover 3500 Vanden Plas.

Det är inte riktigt som förra gången vi var här i Verktygsbodens showroom-verkstad i Borgstena utanför Borås och hade en besiktningstid bokad. Då, för knappt ett år sedan, hade vi mekat med en Morris Minor dygnet runt i tre dagar och var ändå inte riktigt klara nära vi kastade oss iväg till besiktningsstationen i Brämhult. Se filmen här!

Nu har vi gott om tid och bestämmer oss för att finbyta damaskerna på kuggstången eftersom de gamla ser lite småsaggiga ut. Dessutom hinner vi kolla CO-halt, ljusinställning och till och med försäkra oss om att varningstriangeln finns på plats innan vi mullrar igång den nybytta V8-motorn och lämnar verkstaden.

Mekaniskt känns den på topp. Den femväxlade manuella lådan bjuder på knivskarpa lägen och motorn drar jämnt och snällt från tomgång. Styrningen är följsam och bromsarna biter bra.

Men däcken, de gamla Fuldadubbisarna från förra årtusendet, gör knappast bilen rättvisa. De vibrerar och krafsar sig fram längs vägen utan att inge något som helst förtroende och släpper gärna greppet mot asfalten redan i låga farter. Att fälgarna de sitter på är guldlackerade gör knappast saken bättre – här kommer att krävas åtgärder. Någon som har en uppsättning sommardäck som bara ligger och latar sig – låt oss få veta!

På besiktningsstationen blir vi invinkade direkt. Vi är dagens sista kunder men de första med en Rover SD1. Vår inspektör kan faktiskt inte påminna sig att han någonsin haft den äran förut. Däremot minns han Morris Minorn med de gravt anliggande bromsarna som vi kom dragandes med förra året…

Därför känns det som något av revansch nu – besiktningen av Rovern går smidigt som bara den – ärendet är avklarat på mindre än tio minuter. Förutom en trasig skyltlykta finns ingenting att anmärka på. Bilen ser förvånansvärt frisk ut undertill och bromsarna tar exemplariskt jämnt.

– Då behöver ni inte komma tillbaka förrän om två år, säger besiktningsmannen när han lämnar över protokollet.

Just det, det är ju en -83:a, nästa år trillar den över 30-årsstrecket och kräver bara besiktning vartannat år. Det var en bonus vi inte hade räknat med!

Foto: Daniel Östlund

Styrledsdamaskerna - vi byter dem för att vi har tid.

Oj, vad fin den var under! Det kollade vi som vanligt inte före köpet och det behövdes ju inte heller.

Sanningens sekund för Rovern.

Bromsar – check! CO-halt – check!

Förvånansvärt rent protokoll. Två år till nästa gång!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.