Bild
Nästa artikel

Roverns nya motor levereras

Klassikerkampen 2.0

Lag Iréne Panik har köpt en Rover 3500 med motorknack. Och en V8-motor utan knack. Nu har motorn kommit till verkstaden.

Ibland blir saker som låter väldigt enkla väldigt komplicerade att utföra. Projekt som inleds med orden ”Det är bara att…” slutar gärna i tårar, osämja, personlig konkurs eller krossade tår. Eller alltihop.
När Lars som vi köpt Rovern av föreslår ett byte av den knackande motorn i bilen till en maskin som fram till för några dagar sedan satt i en Land-Rover 88 och får det att framstå som en rutinåtgärd anar vi instinktivt oråd.
”Det är bara att…” inleder Lars men efter att ha lyssnat på honom börjar vi faktiskt tro att detta kan gå vägen. Men det spelar egentligen ingen roll, bollen är redan satt i rullning och med ett helt mekarteam i ryggen är det svårt att säga nej.

V8-maskinen levereras med en annan Land-Rover än den den satt i och lyfts ut med gaffeltruck.
Det viktigaste inslaget i planen är att endast byta själva motorn och flytta över förgasare, generator, startmotor och allt annat löst från bilen eftersom de grejerna uppenbarligen fungerar.
En första inspektion av donatormotorn sätter inte igång några varningsklockor. Det här borde fungera!
 
Carl Legelius

Kommentarer

#1
Kjell Svensson
2012-03-05 07:13

Ni lär ha många underhållande artiklar kvar att skriva om denna bil, det ser jag fram emot!

#2
Kaparn
2012-03-06 23:38

Har man en Rover så ÄR det rutin att byta motor, jag bytte senast i höstas nu spinner den som en katt. =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.