Bild
Nästa artikel

Så ska det låta!

Klassikerkampen 2.0

Lag Iréne Paniks Rover 3500 dras med osnyggt lagerknack. Nu har vi kanske hittat lösningen!

Lättmetall-V8:an som sitter i vår Rover 3500 Vanden Plas tillhör en av världens mest välkända.

Ursprungligen konstruerades den av Buick men de använde den bara i några år i sina bilar innan de gick tillbaka till gjutjärn igen.
Det sägs att det var en slump att Roverchefen William Martin-Hurst fick upp ögonen för den kompakta och lätta motorn på ett amerikanskt varv, men han såg omedelbart möjligheterna.

Rover köpte rättigheterna till motorn från General Motors 1965 och ett par år senare erbjöds maskinen i den stora P5-modellen.
Sedermera hamnade motorn i andra bilar inom koncernen som Rover 3500, Range Rover, MGB, Land Rover och Triumph TR8 men även andra tillverkare som Morgan och TVR monterade den i sina bilar.

Motorn vidareutvecklades genom åren och försvann inte förrän i mitten av 2000-talet ur Land Rover-programmet.
V8-motorn i vår Rover 3500 Vanden Plas knackar hårt när den blir varm och teorierna om vad det kan vara går isär. Sjunkna cylinderfoder är ett spår eftersom tidigare ägare berättat att den gått varm vid åtminstone ett tillfälle. Att byta ventillyftare funkar i alla fall inte för att avhjälpa oljudet.

Just när vi börjar fundera på att renovera motorn dyker en annons upp på Blocket. En Land Rover-ägare ska plocka ned sin bil och sälja den i delar. Och under huven sitter en välljudande V8! Ursprungligen från en Rover SD1 dessutom.

Kolla Youtube-klippet och den glada ägaren i bakgrunden… Motorn kan bli vår för 4 000 kronor, urmonterad och levererad till verkstaden!

Taget! 

Lag Iréne Panik: Daniel Östlund, Fredrik Nyblad & Carl Legelius
Budget 15 000 kr.
Spenderat: 8 000 kr (bil), 4000 kr (motor)
Kvar: 3 000 kr
Bil: Rover 3500 Vanden Plas 1983
Prognos: Motorbyte på gång!

Kommentarer

#1
Oscar G
2012-02-24 14:28

Grattis!
Och grattis också till att ni lyckades lägga vantarna just på en Vanden Plas...
Blir riktigt avundsjuk!

#2
Jan Tägt
2012-02-26 19:17

Hej Carl, Fredrik och Daniel,

Skitkul, körde själv en några månader på 80-talet. Underbar bil med lös inredning och dåligt grepp mellan snövallarna. Härlig design och skön motor.
En av många djupt saknade fd fordon som lämnat gården fär tidigt, i onödan eller egentligen vilket skäl som helst duger för att ha en kvar!

Kom gärna förbi när ni är klara och bjud på en åktur.

#3
Hans Höglund
2012-02-29 14:56

Har ni sett TopGear-avsnittet där Clarkson kör en Rover som skakar sönder på skakbanan? Och kollar karosstätheten genom att vattenfylla den? Ett av de roligaste testerna de gjort. :-)

#4
Håkan L.
2012-02-29 16:27

http://www.youtube.com/watch?v=jlmW8KrzxDo

#5
T Lindqvist
2012-03-01 00:46

Tycker faktiskt inte att TopGear är särskilt seriösa nuförtiden. Speciellt inte när de ska testa lite äldre fordon. Och Mr Clarkson kan bara bränna däck verkar det som.

I vart fall är det en fin bil som lag Iréne har fått tag i. Och ovanlig. Har personligen inte sett någon "live" i alla fall. Ser fram emot Klassikerkampen förresten, det verkar vara lite mera tävling den här gången.

PS. Var det bara jag som läste tolkade namnet som "I ren panik" ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.