Bild
Nästa artikel

Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng

Köpguide

Massproducerad och byggd på standarddelar, javisst. Men ändå en riktig sportvagn med leklynne och en stor dos personlighet – Alfas Bertone-coupé är exotisk och rättfram på samma gång. Och så vacker!

Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng

Alfa Romeos lilla GT-modell personifierar för många den italienska folksportbilen i allmänhet och Alfa Romeo i synnerhet. Den fanns i en rad olika utföranden under sin långa tillverkningstid, från 1300 Junior till 2000 GTV, för att inte nämna tävlingsversionerna. Välj mellan vrak, bruksbil, patinerat originalskick, topprenoverat, rejsinspirerat. Men bestäm nivån innan du slår till, det blir billigast.

Alfa Romeo? Är inte de bräckliga och väldigt komplicerade?
Komplicerade – nej! Mekaniken delas med resten av Alfas så kallade 105-serie som tillverkades i massor. Det betyder för det mesta rättframma lösningar, lätta att förstå sig på. Bräckliga? Njae. Visst tog man en och annan genväg men på det stora hela är de små Alforna ganska robusta, inte minst motorerna. Allt handlar om skötsel om det ska hålla.  

Går det att hitta delar?
Det har aldrig varit enklare! Det allra mesta nytillverkas och säljs genom en rad Alfaspecialister världen över, även i Sverige. Nya originaldelar kan däremot bli knivigare.

Snygg!
Minst sagt. Karossen med sina tunna takstolpar och välvda fram- och bakrutor har blivit legendarisk. Dess trubbiga linjer triggas till liv av spännande små krumbukter och plåtveck, som de första årsmodellernas märkliga knyck framtill på motorhuven, osthyveln kallad. Inget sitter där av en slump och därför behövs inga döljande kromlister. Tillsammans gör alla små anspråkslösa detaljer en spännande helhet, som så ofta när det gäller smakfull design.


Såg den alltid likadan ut?
I grunden ja, karossen lämnades i stort sett oförändrad fram till 1977 men med hjälp av mindre ändringar i front, på hjul och i inredning bytte modellen gradvis uttryck. Tidiga bilar har stora 15-tums plåtfälgar, senare modeller har lägre front, mindre och bredare hjul, mer plast i inredningen och andra säten.

Att köra då?
Tidiga bilar i originalskick ger kanske lite mer veterankänsla än de senare. Höga och smala däck liksom pedaler som sticker iväg ner i golvet och en växelspak som arbetar i en upp- och nedåtgående rörelse, rena Volvo PV-vibbarna! Vrid lätt på dörrsidans eleganta vingmutter som reglerar ventilationsrutan och släpp in lite luft. Be sen passageraren att greppa den nerfällbara käringstroppen. Nu bär det iväg!

Det går undan med andra ord!?
Bertone-coupéen är en lätt kärra som redan i originalutförande har riktigt skapliga prestanda. Det sportiga morret från avgasmynningen får dela på uppmärksamheten med insugsbrölet från dubbla Weber-, ibland Dell´Orto eller Solexförgasare. Fem växlar var standard från början! Skillnaden i kraft mellan en GTJ 1300 och en GTV 2000 kan naturligtvis inte snackas bort, men det italienska temperamentet och varvvilligheten har de gemensamt. Körupplevelsen är sprallig och belönande och tjänar ännu mer på att fjädringen styvas upp ytterligare.

Men hur sitter man egentligen?
Tyvärr stämmer det att körställningen är lite speciell i gamla italienska vagnar. Böj benen och sträck på armarna så går det bättre. Bak är det trångt, särskilt på tidiga bilar. I samband med uppdateringen 1968 flyttades baksätet några centimeter bakåt för att ge bättre plats. Men i allmänhet tillåts inte mer än en passagerare enligt besiktningsinstrumentet.

Olika utföranden då?
Inredningen i artikelbilen med nackstödslösa stolar och plåtpanel som tillhör första generationen hängde med tills omdanade GTV 1750 dök upp 1968. Första åren hade 1750 ultrasnygga stolar (s k Zagato-inredning) i tunt skinn, och inredningen bär en lyxigare prägel med träfaner på såväl instrumentbräda som den mastiga tillkomna mittkonsolen. Samtidigt infördes 14-tums hjul och framför allt två imponerande och iögonfallande mätarrundlar uppstickande bakom ratten. En gimmick som senare blivit synonymt med Alfa Romeo.

Vilken modell ska jag välja?
GT, GTJ, GTV, GTA eller tja – det hela är väl mest en fråga om budget, tillfälle och hur mycket pulver under huven du kräver. Du kan fortfarande få en körbar och besiktigad bruksbil för runt 35 000 kronor medan en 1750 GTV i rätt utförande och toppskick kan gå för 200 000. Tävlingsmodellerna kostar betydligt mer. Att låta karossrenovera en Bertone kan lätt sticka iväg norr om 100 000-strecket så skillnaderna är motiverade. Bestäm nivån redan vid inköpet, Bertone-coupén är njutbar i alla former.

Text: Stefan Wulff Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1966

Nypris: 25 100 kronor.
Motor: Rak fyra, två överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder. Dubbla förgasare. Vattenkylning. Volym 1 570 cm3. Max effekt 109 hk DIN vid 6 000 r/min. Max vridmoment 142 Nm vid 2 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 237 cm. Längd/bredd/höjd 410/158/132 cm. Spårvidd fram/bak 131/127 cm. Tjänstevikt 1 080 kg. Tank 46 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram nedre triangellänkar och övre tvärlänkar, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. 3,25 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4,5 tum, däck Michelin XZX 155 R 15.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 186 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 s.
Förbrukning: 1,22 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobile Revue.

Klubbliv
Svenska Club Alfa Romeo, CAR, är med 2 000 medlemmar en av våra största märkesklubbar. www.alfaromeo.org Kolla också www.alfapower.nu

Reservdelar och service

Det finns gott om hjälp och delar. Specialiserade verkstäder finns som AutoKinito i Uppsala www.autokinito.se AR Bil i Stockholm www.ar-bil.se och CC Motors i Eskilstuna www.ccmotors.d.se Det mesta finns nytillverkat. Även alla plåtdetaljer sånär som taket och de främre innerskärmarna, säger Jonta Hänninen på CC Motors. Dock kan vissa inredningsdetaljer vara svåra. Titta efter delar hos bl a www.nordenskarosseritillbehor.se www.myalfa.eu www.alfaparts.de www.haeckner-shop.com www.alfaholics.com www.okp.de

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Den helsvetsade karossen bjuder på många fickor och skarvar där rosten kan få fäste. Många bilar har renoverats flera gånger, hur väl är arbetet utfört? Sprickor i plåten och uppoppande rostbubblor avslöjar med tiden om det fuskats. Dörrarnas ramlösa rutor kan vålla en hel del vindbrus inne i kupén, men titta speciellt om dörrarnas underkanter går i liv med karossen. Sedda framifrån ska trösklarna nämligen vara svagt bananformade. Raka trösklar är bytta, hemgjorda och utan att någon större vikt lagts på att bevara originalutseendet.

Mekanik
Den fyrcylindriga motorn är i grunden robust. Användandet av lättmetall gör den dock känslig för att gå varm. Då kroknar topplocket. Att motorn svettas olja är vanligt och mer ett skönhetsfel och uppstår knappast om man håller sig till mineraloljor. Dåligt oljetryck på mätaren kan vara ett enkelt givarfel, men oljetryckslampan får aldrig flämta! Kolla också efter blårök, följden av slitna ventilstyrningar eller kolvringar. Oren gång beror oftast på feljusterade förgasare, trixigt att fixa själv, eller i bästa fall bara spruckna gummiflänsar mellan förgasare och insug. Skrap vid nedväxling till tvåan är närapå standard. Låter det så om fler växlar kan en renovering behövas och går på mellan 5 000 och 8 000 kr. Vibrerar det eller dunkar vid gaspådrag börjar kardanstångens knutkors ge upp. Tidiga bilar har Dunlopbromsar – mycket svåra att hitta delar till och de flesta har försetts med nyare bromsar från ATE.

Chassi
Glappa spindelleder, bakfjädrar som gått av, rappliga infästningspunkter för bakre krängningshämmaren påverkar kraftigt köregenskaperna. Inte så svårt att fixa och delar finns, men det är viktigt för helhetsintrycket att allt lirar. Denna bilmodell ska kunna avnjutas som den fullfjädrade vägvagn den var ämnad som.

El
Elfel är inte ovanligt på äldre italienska bilar. Kolla alla funktioner. Se upp med spretande kabelhärvor under instrumentbrädan, som tyder på tidigare ägares trubbel.

Inredning
Läderklädsel är både snyggt och motståndskraftigt. Textilinredning är definitivt av mer förgänglig karaktär och svår att ersätta. Hos de stora reservdelsfirmorna finns nya galonklädslar att köpa.

Rätt utförande?
Att motorer, växellådor, axlar, inredningar, hjul etc är utbytbara mellan olika årsmodeller gör att många hopplock florerar. Att motorerna till det yttre är väldigt snarlika varandra – är det en 1300 eller 2000? –  gör att det kan vara väldigt svårt att veta om det är rätt grejer som sitter i. Fråga noga och vet inte säljaren riktigt, kontakta expertis. Om det sitter fel motor i bilen kan värdet påverkas en hel del.

Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng
Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng
Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng
Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng
Alfa Romeo Giulia GT: höga stilpoäng

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.