Bild
Nästa artikel

Cadillac DeVille: Ton av lyx!

Köpguide

En Cadillac från skarven mellan 1960- och 1970-tal erbjuder fantastiskt mycket kraft, lyx och plåt för pengarna. Och så är de ju så snygga. Jo då, det är de!

Cadillac DeVille: Ton av lyx!

Från prestigebil till pilsnerhäck. Cadillac De Ville har gjort en inte helt angenäm resa. Men den tiden är över nu. Äntligen har det sena 1960-talets snygga Cadillac återfått sin status som klassiker. Och priserna är helrätta på bra originalbilar.

Men vänta nu. Är inte Cadillac de Ville för stor för Klassiker?
Inte alls. Det är en klart underskattad modell med bra prisbild just nu. Cadillac är en hållbar lyxbil, oftast med få mil på mätaren. Prisnivån befinner sig fortfarande inte i paritet med den kvalitetskänsla och de körupplevelser som denna gigantiska bilmodell trots allt erbjuder. För den som vill färdas flott, fluffigt mjukt och vill unna sig ett visst mått av finess är en De Ville från skarven 60–70-talet ett lockande alternativ, klart mer modern och användarvänlig än femtiotalsjänkaren. Avstår du från tvåfärgslackeringar i pastell, vita däcksidor och panoramarutor får du andra kvaliteter istället. Skruvfjädrar runt om ger stabil gång gärna uppbackad av radialdäck och väl fungerande skivbromsar. Fenorna slipper du däremot inte ifrån. De finns med där om än minimala ända fram till 1976.

Det måste väl ändå vara dyrt att äga en sådan koloss?
Ja och nej. Bensinförbrukningen kan aldrig bli lika låg som för en småbil, men är heller inte fyrfaldigt större även om tjänstevikten kan vara det. Att nya slitdelar passar mellan flera märken inom GM-koncernen över långa tidsperioder drar däremot ner på ägandekostnaderna. Somligt kan vara förbluffande billigt. Att det mesta är överdimensionerat bidrar även till långa utbytesintervaller.


Men att köpa då?
Sett i kilopris är det löjligt billigt. Cadillac var i åtskilliga årtionden den ”luxury car” som sålde bäst ”over there”. Så bra att konkurrerande Chrysler redan 1975 beslutade lägga ner sin toppmodell Imperial. Årsproduktionen för Cadillac låg då mellan två- och trehundratusen exemplar.

Jag skulle gärna vilja ha en svensksåld!
Lycka till! 15 Cadillac nyregistrerades i Sverige 1969. Endast en 1970! Att biltypen var så vanlig i Amerika har gjort den billig och eftersökt som importobjekt till Sverige. Mängder har tagits hit och en förhållandevis vanligt förekommande bilmodell håller ju nere prisnivån. Raggarbilsstämpeln har till viss del spätt på detta fenomen. Dock har destruktivt körda och dåligt underhållna bilar en självsanerande effekt. I dag är praktexemplaren i stället vanligast förekommande. Ändå verkar priserna på bilar till salu inte stigit i motsvarande takt. För 70 000 och uppåt går det hitta riktigt fina exemplar vilket ger väldigt mycket bil för pengarna.

Vilken modell ska jag välja?
Det är inte så noga. Det kan vara svårt för den ovane att skilja en -65: a från säg en -70: a. Kännarna vet dock att Cadillac hade modellbyten vartannat år och ser lätt sådant på lyktarrangemang och karosseridetaljer. På en Coupe De Ville -70 erbjuds det endast en 472 kubiktums V8 på 375 hk och treväxlad automatlåda. Standardmotor och transmission ger en annan innebörd till Cadillacs devis ”Standard of the world”.

Vad kan jag räkna med i lyxväg?
Den utrustning som räknades som högsta lyx på 1970-talet är vardagsmat idag. Det är väl sättet det är paketerat som gör en Cadillac så spännande. Fönsterhissar, yttre backspeglar och framsätet drivs med elmotorer. Ratten är ställbar på alla ledder och klimatkontroll finns. Utrustningen kan variera mellan olika exemplar men få är snikrustade. Automatisk helljusavbländning, farthållare, elektrisk trunköppning och polstrat vinyltak var extra tillval men kostade inte så värst mycket mer. Såväl två- som fyrdörrarsmodellerna är av luftig hard top-typ som saknar B-stolpe. Bilen bjuder motorhuvar och bagageluckor stora som ordinära parkeringsrutor. Även om utnyttjandegraden av passagerarutrymmena är ynklig, är ytorna väl tilltagna. Utrustningsnivån får anses som extremt hög för tidsepoken.

Om jag vill ha en öppen Cadillac då?
1970 var sista året som Cadillac De Ville fanns som cabrioletmodell. En av få bilar som är minst lika snygg med taket uppfällt. Från 1971 behölls karossvarianten endast i framhjulsdrivet Eldorado-utförande och 1976 lades all cabriolettillverkning ner. För gott trodde man då. Det finns schyssta cabrioleter för en hundring jämnt. För speciellt välhållna exemplar i ”mint condition” betalas där­emot flera hundra tusen kronor.  
  
Text: Stefan Wulff Foto: Per Hammarsjö
 

Klubbliv
Det finns två märkes­klubbar i Sverige att välja mellan: Cadillac Club Sweden grundad 1993 och Cadillac Automobile Club grundad 1972. Kolla på hemsidorna www.cadillac­club.se och www.cadillac­automobileclub.com där medlemmar får bra rabatter på allt från reservdelar till försäkringen. Lokala jänkebilsklubbar finns det i varje medelstor ort.

Reservdelar och service

När det gäller slitdelar är det inga som helst problem. Meca-kedjan förmedlar exempelvis Hansen Racings sortiment. Norrlands Custom, Åbergs VTC parts och Klintberg & Way är exempel på andra större aktörer. Därtill finns det åtskilliga mindre firmor med gott sortiment av billiga delar och de vet om motsvarande del från en Chevrolet passar. Karosseridelar och inredning finns inte alls nytillverkat i samma grad som till exempelvis  Ford Mustang. Däremot får tillgången på begagnade prylar anses som god även om det inte är tokbilligt.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Detta är en bilmodell som sällan eller aldrig körs i saltslask. Tack och lov för det eftersom det övervägande flertalet är importbilar utan någon som helst underredsbehandling. Rost är inget stort problem på välskötta exemplar men kan upptäckas nertill på framskärmarnas bakre parti och även de bakre skärmkanterna som döljs av så kallade ”fenderskirts” eller skärmkjolar. För den svetskunnige ingen match att fixa. Cabrioletversionen kan om sufflettyget varit dåligt och dräneringshålen igensatta även rosta kraftigt i koffert och under baksätet. Lyft mattor och kolla! Dörrarna är enorma och antagligen idiotiskt tunga men klarar sig utan att bli hängiga i bakkant. Kofångare och annat krompynt brukar ha motstått värre rostangrepp.

Mekanik
Regelbundet underhåll mår alla bilar bra av. Cadillac De Ville inget undantag. För sin ålder har de oftast inte gått så långt. En 7,7-liters motor kan dock om oljebytena inte skötts uppvisa likheter med Opel Kapitän. Det kan ticka om ventilerna vilket mest är ett skönhetsfel. En frisk förgasare är bästa knepet för lägre bensinförbrukning. Att byta den gamla slitna förgasaren är en affär på tre-fyra tusenlappar som snart tjänas in på macken. Rätt ställd tändning och regelbunden kontroll av brytarspetsarna är en annan åtgärd som betalar sig direkt. 1,5 liter vid långfärd får anses acceptabelt för den jättelika 7,7-litersmotorns 375 hk som ska förflytta över två ton.Den som ägnar sig åt det allt populärare familjenöjet kvällscruising i sommarens semesterfirande städer, får lägga på en halvliter.  

Chassi
Bromsarna med skivor fram och trummor bak får gott betyg av ägarna. Tunga bilar frestar framvagnsupphängningen mer än lätta men fyra-femhundra sommarmil om året är ingen match för den här kärran. Sliten framvagn är ovanligt. Att det saknas smörjkoppar på länkarmarna kan däremot medföra en del osnyggt gnek vid passerande av gatubrunnar. Skruvfjädrar fram och bak ger moderna, om än lite gungiga köregenskaper, precis det man vill ha av biltypen. Ägarna prisar gärna köregenskaperna. Slitdelar finns att köpa ”överallt” och är riktigt billiga.

Elsystem
Ingen större fara här. Enkelt uppbyggt och trots allt, få finesser som kan krångla. Delar kan oftast lagas och behöver då inte bytas ut mot nya vilket sparar en slant.

Inredning
Lite bättre materialval än i genomsnittsjänkaren borgar för hållbarhet beträffande klädseln och ofta är det skinnklätt. Viss nytillverkning har kommit igång men ett enormt utbud av skiftande interiörfärger och material kan ställa till det. Tjocka golvmattor bör hållas torra för att inte lukta blä. Träimitationer av plast är sällan snyggt. Heller inte i en Cadillac, men till dess försvar är det definitivt tidstypiskt.  Lite slapp passform här och var är mer regel än undantag. Reglageknappar och vred med grov och hållbar funktion.

Cadillac DeVille: Ton av lyx!
Cadillac DeVille: Ton av lyx!
Cadillac DeVille: Ton av lyx!
Cadillac DeVille: Ton av lyx!
Cadillac DeVille: Ton av lyx!

Kommentarer

#1
Tom Persson
2014-01-28 19:12

Det stämmer att en Cadillac från 66 kan upplevas som en ny bil efter nästan 50 år
Helt fantastiska vagnar det vet jag av egen erfarenhet
Tyvärr håller inte dagens bilar samma gedigna kvalitet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.