Bild
Nästa artikel

Chevrolet C10 1960 –1972

byggare bob

Alla sysslor är roliga med en schysst jobbarkompis. Chevrolet C10 är bekväm som personbil och lastbar som en lastbil. Lika tilltalande idag som för 40 år sedan.

Det är på de här skuldrorna som stora delar av det amerikanska samhället är byggt. Höbalar, tegel, kärnbränsle, armeringsjärn, raketdelar och uttjänta tvättmaskiner. Det mesta som hör amerikanskt 1900-tal till har någon gång åkt på ett pickupflak. ”The half ton pickuptruck” var redan ett begrepp när Chevrolet 1960 presenterade nästa generation lätta lastfordon. Tidigare hade lastfordon varit tämligen primitiva varelser, men med individuell fjädring fram, skruvfjädrar bak och en kaross som vilade lägre över ramen blev den nya C-serien nästan lika komfortabel som personbilarna. 1967 tog Chevrolet nästa steg och började förse lastfordonen med samma utrustning som personbilarna levererades med. Elhissar och luden matta på golvet – grovjobb med komfort!

Men det är ju bara en massa plåtyta?
Ja, men det är plåtyta som faktiskt kan användas till något vettigt. Balkramarna är sturska och dimensioneringen av chassiets komponenter antyder att konstruktörerna bar både hängslen och livrem samtidigt. Bruksvärdet är fortfarande idag enormt. Tänk vilka möjligheter som öppnar sig när du kan svänga förbi byggvaruhuset och handla två kubik gipsskivor på väg hem från bilträffen! Upp och hoppa och dagen efter kan du köra samma bil till jobbet – och vara hyfsat säker på att faktiskt komma fram. Har du behov av bil i jobbet kan du köra din halvtonspickup även där. Självklart släpar du din sportbåt på trailer för ett kort dopp i det blå när arbetsdagen är slut. Lika självklart kommer solen att värma dig som i reklambroschyrerna ...


Färdigläst, jag tar en!
Innan du kastar dig över närmaste dator är det några frågor du bör ställa dig själv. Är du en Ford-snubbe, GM-kille eller möjligen Chrysler-man? Livsviktigt i valet av jobbarkompis. Var pickup har sina speciella goda sidor, men ingen är så lätt att äga och underhålla som Chevrolet C10 om man bor i Sverige. Tänk sedan inte bilköp så mycket som anställningsintervju. Vad är det för karaktär du söker egentligen och hur ska nytillskottet passa i din organisation? Söker du en mattrollad lodis med rinnande prilla, helt orädd för de dyngigaste av arbetsuppgifter, eller en arbetsskygg dandy vars främsta uppgift är att existera?

Dandy låter ju snyggare förstås.
Chevrolet C10 inbjuder till grovjobb och de flesta har fått jobba hårt. Men det finns bilar som på något sätt lyckats hålla sig undan. Det är mycket svårrekryterade typer – läs dyra. För att säkra en C10 utan skit under naglarna får man glatt slanta uppåt hundra tusen över den normala prisbilden, oavsett utrustningsnivå. Frågan är sedan om man med samvete kan lasta ett prima orepat flak med lättbetong?

Nej! Jag vill ha något jag kan använda.
Får vi då föreslå att du tittar på bilar som brukats, men inte brukats bortom gränsen för vad de tål. De finns, men de är inte överdrivet vanliga. Låt helhetsintrycket väga tungt. Sortera mellan charmbucklor och bucklor som inte går att leva med. Se med misstänksamhet på klibbiga sportrattar, aluminiumfälgar från Kina och sladdrigt monterade tillbehörsinstrument. Värdera ett komplett och originallikt motorrum högt. När aluminiuminsug, Holleyförgasare och ventilkåpor i konservburkskvalitet monteras händer det allt som oftast att originaldelarna kommer på avvägar.

350, 400, pg? Jag fattar noll.
Radannonserna är proppfulla med förkortningar. Pg ska utläsas Powerglide och är den enklaste automatiska växellådan. Två växlar framåt begränsar bruksvärdet ganska mycket och många bilar har konverterats med modernare lådor. Oftast Th 350, Th400 eller Th700-låda. Th ska utläsas Turbo Hydramatic. Th350 och 400 är trestegade, 350 är den något klenare av de två. Th700 har fyra växlar framåt och lockup på den fjärde. Det sänker motorvarvet rejält i landsvägsfart vilket bidrar till betydligt trevligare komfort och bränsleförbrukning. De här fyra lådorna satt monterade i det mesta som GM producerade fram till slutet av åttiotalet.

Tilt tele PS PB?
Tilt och tele beskriver hur rattstången kan justeras. Tilt är lutningen på ratten. Tele är rattens avstånd till föraren. PB betyder Power Brakes, bromsservo alltså. PS uttyds Power Steering, styrservo. PW ska utläsas Power Windows. Anas ett mönster? Power antyder att någonting annat än muskelstyrka utför jobbet. Power Seats …

Motorer?
Räkna efter mig: 1-8-4-3-6-5-7-2. Det är tändföljden till världens mest tillverkade V8, nämligen Chevrolets småblocksmotor. Svindlande 90 miljoner motorer har satts ihop sedan 1955 – i storlekar från 265 kubiktum till de största på 402 kubiktum. Ungefär hälften av alla Chevrolets pickuper tillverkades med V8 fram till 1972. Det går fortfarande att köpa spritt nya motorer tillverkade i Mexico med prislapp som börjar någonstans runt 30 000 i Sverige.

Sexorna då?
GM:s sexcylindriga motorer har hittills varit tämligen obesjungna hjältar och många bilar har i efterhand konverterats med V8. Synd, det är bra motorer med en alldeles egen karaktär. Det är betydligt svårare att renovera ett motorrum med sexa, särskilt om det inte är komplett. Tillgången på nytillverkade originallika delar är långt sämre.

Vad menas med ”Matching Numbers”?
Matching Numbers betyder helt enkelt att alla komponenter i drivlinan är de ursprungliga som bilen levererades med. Alla delar försågs med ett individuellt gjutnummer från fabriken. Utifrån det kan man fastställa om kombinationen av delar överensstämmer med bilens typskylt eller om de är tillverkade ungefär samtidigt. Huruvida det är bra eller dåligt om en bil har byggts om kan bara du själv svara på, men eftersom utrustningsnivån till stor del styr prisnivån kan det vara vettigt att kontrollera bilens ursprungliga specifikation.

Hårdfakta

Chevrolet C10 1968
Nypris: Såldes ej i Sverige
Värde idag: 80 000 – 120 000 kronor*
Motor: Rak sexa med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 4 093 cm3. Max effekt 155 hk SAE vid 4 200 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 2 500 r/min. V8 som tillval.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad manuell låda. Rattspak. Automatlåda tillval.
Mått: Axelavstånd 292 cm. Spårvidd fram/bak 160/155 cm. Längd 490 cm. Tjänstevikt 1 760 kg. Tank 72 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. 
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, 8.15×15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 120 km/h. Acceleration 0–100 km/h 27 s. 
Förbrukning: 1,3 l/mil blandad körning. 

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Reservdelar och service

Det råder ingen brist på vare sig kunskap eller delar – det är superenkelt att hålla en Cheva-pickis på rull. Hansen Racings sortiment med framför allt slitdelar finns att köpa genom många lokala bildelsfirmor. www.hansenracing.se
Norrlands Custom är den andra stora aktören i Sverige. www.norrlandscustom.com

Kolla detta innan du slår till!

Motor
Chevrolets småblocksmotorer ger sällan mekaniska problem. När en motor går illa kan orsaken i de flesta fall spåras till tokiga justeringar, förgasare i behov av renovering eller utslitna tänddelar. På senare år har det rapporterats från USA att kamaxlarna slits ner på ett sätt de inte gjorde förr. Orsaken tros vara att moderna oljor saknar zink som additiv – vilket är livsviktigt för äldre stötstångsmotorer. Tillgången på delar är sämre för de sexcylindriga motorerna men inte dålig. Det här är otroligt populära fordon i USA och det finns gott om handlare.

Växellåda/drivlina
Om bilen har automatlåda ska du kunna känna när det är dags för nästa växel – nästan som telepati. Känns växelpunkterna oberäkneliga är sannolikt något fel. Likaså ska lådan släppa växeln när du lättar gasen och frihjular. Bilar utrustade med tvåstegad Powerglide automatlåda har mer begränsat bruksvärde och bör vara billigare. Likaså bör de treväxlade manuella vara billigare än fyrväxlade. Om det är svårt bortom all rimlighet att få i manuella växlar är sannolikt bussningar i länkaget slitna eller så behöver det smörjas. Kardanens knutkors byter man lätt med ett stöddigt skruvstycke.

Chassi
Styrlederna håller otroligt länge så länge de får fett i nipplarna. En lagom intervall för entusiastjänkare är att pumpa fett inför var besiktning. Håll koll på ramen, knäck och veck, påsvetsade konstruktioner. Avgassystem finns att köpa genom bland andra Hansen Racing. Gummibussningarna i A-armarna är tråkiga att byta men absolut nödvändiga om bilen ska vara trevlig att köra. När du ändå tittar på A-armarna – är de shimsade extremt mycket på den ena sidan men nästan inget på den andra? Krokig ram eller krokiga bärarmar. Är spindellederna nitade så har de suttit där sedan bilen var ny. Är de skruvade har de bytts någon gång. Att montera moderna gasdämpare gör underverk.

Kaross
De flesta lastfordon med 40 år på nacken är mer eller mindre ärrade. Men mycket av en pickups charm kan bestå just i det väderbitna. Bestäm dig för vad du tycker är rätt skick. Se allvarligare på rost än på bucklor. De här bilarna rostskyddades dåligt från fabriken. I gengäld är plåten mycket kraftig.

Elsystem
Blinkar innerbelysningen tillsammans med bilens blinkers? Då är det dags att gå över bilen och jaga dåliga jordpunkter. Betrakta ett risigt och sönderklippt elsystem med största allvar. Kablarna i äldre amerikanska elsystem fattar eld om det blir totalkortis. Isoleringen blir spröd med åldern. Kablarna ärgar invändigt. Säkringsdosorna rostar. Det finns elsystem att köpa antingen som halvfabrikat eller direkta utbyteshärvor. Dyrt att åtgärda om du måste lämna bort jobbet.

Inredning
Det finns inte mycket klädsel och om den är sliten är det relativt billigt att byta då det finns halvfabrikat. Ofta har strömbrytare bytts ut mot universal från macken. Lätt att återställa om inte nya hål tagits upp i plåtpanelen.

Kommentarer

#1
Al Larmon
2015-06-25 20:10

Many years ago I owned a 1970 Chev pick-up truck . I don't know about the States but the one I owned (in Canada) had the gas tank situated behind the seat! I later learned that these trucks could become a 'bomb' in an accident if the fuel tank separated in the cab. The brakes were woefully inadequate as was the 3 speed transmission shift on the column (for hills especially). Other than that, it was a very practical machine albeit thirsty on gas! At the time I kept my Volvo 145 and still have two Volvos today. Apologies for the english writing!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.