Bild
Nästa artikel

DKW 1950–1963

Köpguide

Ett äkta insidertips: en tysk bil med eleganta linjer och god klass på mekaniken. Silkesmotor kommer på köpet och lite blårök. Det är en DKW du ska ha! Och den kostar löjligt lite pengar.

Tvåtaktsmotor med tre cylindrar ska det vara om det är mjuk motorgång du vill ha. Det är ingen slump att DKW döpte sin bil till 3=6 (tresex) där likhetstecknet gjorde klart att den lilla 900-kubikaren bjöd på samma raffinemang som en rak sexcylindrig motor. DKW är märket som Saab kopierade och sanningen är nog den att de tyska motorerna inte bara var större och starkare utan också bättre. Detta ihop med en vacker kaross med inbjudande interiör gör DKW-bilarna från 1950- och 60-talen till attraktiva köp. Prisbilden är fortfarande behagligt låg i Sverige men DKW-beståndet börjar tunnas ur. Köp nu!

Men DKW nuförtiden. Är inte det gammelmannens  val?
Nu tar du väl i. Det finns märken med ungdomligare profil, men det ägarna för länge sedan har förstått är att DKW erbjuder massor av bilglädje för vettiga pengar. Och en bättre förstabil i veteransvängen är svår att tänka sig.

Vad är det egentligen för märke?
DKW ingick i Auto Union, köptes senare av Mercedes och till slut Volkswagen som lade ner produktionen 1966. DKW var stort i Sverige redan på 1930-talet. Man gjorde välbyggda småvagnar med ram, framhjulsdrift och tvåtaktsmotor. Karossen var av trä och pegamoid. Det kan låta lådbilsmässigt, men bilarna höll vettig kvalitet och tack vare låg vikt och bra väghållning var DKW en populär tävlingsbil ända in på 1950-talet, inte minst på isbanor. När DKW väl fick upp farten efter kriget fortsatte man i samma anda och den helt nya konstruktionen med stålkaross hette F89.


Dom ser ju ganska lika ut allihop. F89 hade väl två cylindrar?
Ganska rätt. Grundstilen sattes redan före kriget i en experimentmodell kallad ”Hohe Klasse” tänkt för både DKW och Horch och utifrån den utvecklades DKW-bilarna ända in på 1960-talet. Det mest radikala ingreppet var när karossen breddades en decimeter hösten 1955! Karossen var kontinentalt tjusig med en strömlinje som få kunde matcha. Fram till 1953 hängde den tvåcylindriga motorn med och den är inte alls lika skön som den trecylindriga. Glöm den om du inte har djupt liggande personliga skäl.

En trecylindrig motor. Alltså tre cylindrar. Tre. Hallå!
Det är då en tvåtaktare går som allra bäst! Den har lika många tändpulser per motorvarv som en rak sexcylindrig motor. Därav den lena, nästan turbinlika, motorgången.  Känslan blir snabbt en drog. Men bara vid belastning. På tomgång märks tvåtaktsmotorns inbyggda ”svaghet”, den dåliga gasväxlingen i form ett popcornljud i avgasröret. Men idag hör det till bilens charm.

Ram, tvärställda bladfjädrar och 38 hästar. Kul att köra eller?
Japp! Här finns massor av karaktär även om acceleration och toppfart i reella tal är blygsamma. Men motorn är varvvillig och alert i reaktionerna. Bladfjädrarna ger bättre komfort än vad man kan ana och styrningen är en kontaktgivande kuggstång. Glöm inte frihjulet som gör körningen roligare – i en DKW har du alla möjligheter att bli en riktig lirare bakom ratten.  

Vilken trecylindriga DKW ska jag ha?
Ett tips kan vara en fyrdörrarsbil (4-dörrars Coupé). Den har en decimeter längre axelavstånd vilket ger bättre komfort. Panoramarutan och instrumenteringen som kom 1959 är en smakdelare, men Klassikers råd lyder: breda karossen och coola självmordsdörrar. Alltså årsmodellerna 1956 – 58. Men låt skicket styra. Köp ingen rishög, fina bilar är fortfarande billiga. Till skillnad från snikna Saab fanns DKW i flera läckra karossvarianter inklusive Universal – herrgårdsvagnen, ovanlig idag. En cabriolet (både två- och fyrsitsig!) lär du inte hitta, men en tvådörrars coupé med riktig hardtop är ett smakligt val. Somrigt, snyggt – och helst ska den vara tvåfärgad i grått och vitt!

Hur är det med delar?
Det är lättmekat och ganska väl försett med delar. Enklast är att gå med i klubben. Där kan du köpa delar som packningar, bussningar, kopplingsvajer, brytare – massor. Med dina nyvunna vänner löser sig snart alla problem. Verkstäder med kunnande och öppet sinnelag mekar gärna DKW, men det mesta går att klara själv med lite händighet och en verkstadshandbok.

Vad är låga priser?
För 15 000 – 20 000 kan du lätt få något som är besiktigat och körbart. Kanske lite rost- och lackfix. Taskiga bromsar och, typ, någon trasig drivknut därtill, då är du nere på några tusenlappar. En fin bil, kanske en hardtop: säg 30 – 35 000 kr. Unika lågmilare dyrare, men aldrig svettdyrt. Många har gått på export.

Text: Claes Johansson
Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta

DKW 3=6 Coupé Special  -57
Nypris: 9 420 kr
Värde idag: 20 000 – 30 000 kr*
Motor: Rak trecylindrig tvåtaktare, vattenkylning enligt termosifonprincipen (ingen pump). Volym 896 cm3.
Max effekt 40 hk DIN vid 4 250 r/min. Max vridmoment 76 Nm vid 2 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram framhjulsdrift, 4-växlar manuell låda (osynkad etta). Frihjul, rattspak.
Mått: Axelavstånd 235 cm.
Längd/bredd/höjd 423, 170, 145 cm. Spårvidd fram/bak 129/15.
Vikt 980 kg. Tank 45 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram separat upphängning med tvärlänkar och därovan tvärliggande bladfjäder. Bak stel axel med överliggande tvärställd blad­fjäder. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, Trummor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 126 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 32 s.
Förbrukning: 0,78 l/mil vid 80 km/h jämn fart. Vid toppfart 1,25 l/mil.
Källor: Stora bilboken 1957, originalbroschyr.
*Bil i fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa defekter.

Reservdelar och service
Mycket finns. Audi nytillverkar men säljer bara till större grossister: www.dkwhesse.de och www.mobilitaeten.de. Spindeln i DKW-nätet i Sverige är Ronny Johansson. Han har delar att sälja, men kan också förmedla kontakter, 070-283 4812.

Lästips
Tunnsått. Fixar du tyskan så ta dig an DKW Meisterklasse av Peter Kurze eller den avbildade DKW-Auto Union 1950-65, Schrader Motor-Chronik.

Klubbliv
Bra källa till bilar, delar – och förstås gemenskap är Svenska Audi-DKW klubben, www.autosite.se/dkw. Klubbmedlemmarna har ca 1 500 DKW-bilar. I Sverige finns ca 2 000 st.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

Kaross
Kolla dörrstolpar, övre dörrgångjärn, bakskärmsinfästningarna/hjulhusen. Framskärmarnas bakkant. Trösklar. NOS framskärmar finns inte att köpa utan visst detektivarbete, pris ca 2 000 kr. Begagnade max en tusing. Ny stötfångare kan gå att få tag i för ca 4 000 kr.

Mekanik
Motorn ska den löpa tyst och lent när den går på driv. Vid uppsläpp är mindre transmissionsljud ingen fara. Försök att utröna om vevaxeln ger ifrån sig missljud – inte bra då lager inte går att uppbringa. Kan byggas om med lager från Kawasaki – kostnad ca 5 000 kr.
Tvåtaktsmotorer mår inte bra av stillhet. Vev- och ramlager kan ta skada. Köper du en AU 1000 som stått länge: slå i motorolja och låt stå ett par månader innan första startförsöket. Det är vanligt att ramlagren torkat ur. 3=6 har en inte lika känslig konstruktion. En kolvsats kostar ca 4 500 kr, ett komplett avgassystem ca 4 000 kr, toppackning 300 kr, brytarsats 250 kr, kylvattenslang 250 kr, yttre drivhjulsdamask 280 kr.
Du kan inte avläsa motorns kondition genom att studera avgaserna, mer än att den ska ryka lite mindre när motorn är varm. Används inte utombordsmotorolja!

Chassi
Bilen har separat ram vilket gör gott för stabiliteten. Tvärställda bladfjädrar fungerar bättre än det låter. På bilar som stått länge är det viktigt att kolla fjädrarnas kondition. Den främre skymtar under kylaren och den kan bli lätt solfjäderformad om bladen har spruckit. Inte übersvårt att byta. Originalstötdämparna bak hade inbyggda stopp, vilket inte dagens dämpare har. Då bakfjädern är glidlagrad på ena sidan (nya finns) kan det innebära bekymmer när du hissar upp bakvagnen. Har du otur kan fjädringen haka loss av misstag! Stötdämpare från Volvo 140 (bak) passar runt om.

Inredning
Är inredningen i originalutförande och i bra skick värdera detta. Att få tag i nygjort eller NOS-tyg är bara att glömma. En propert omklädd interiör i rätt kulör och med rätt struktur på textilen är helt i sin ordning. Men ser det inte tidsriktigt ur går pulsen ner direkt.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.