Bild
Nästa artikel

Ford Anglia 1959–1966

Med kant i tillvaron

Moderna former och modern teknik – Anglia var genomtänkt och ­genomdesignad. Ford vågade 1959 – vågar du nu?

När ryssarna skickade upp sina byrackor i rymden gick det inte längre att sälja bilar med sura sidventilare och 1930-talschassin. Ford gick från kolstybbsslö till atomkäck över en natt och tittade inte i backspegeln. Tog man i för hårt? Verkligen inte. Det här är angloamerikansk formgivning i världsklass – klart det är en bärplockare du ska ha till våren.

 
Clark Kent under huven?
– Nej, inte riktigt. Toppventilaren som debuterade med Anglia 1959 blev snabbt känd som Kentmotorn. Genom åren skulle det visa sig att utvecklingspotentialen var nästan obegränsad. Fortfarande 53 år efter introduktionen gjuts det nya motorblock och Kentmotorer har suttit i allt från åkgräsklippare till Formel 3-bilar. I Anglia lämnar radfyran 39 hk ur 997 kubik. Sportmodellen 123E hade Cortinans motor på 1200 kubik och 49 hk.
 
Vedbodtrimmarens drömbil?
– Verkligen! I Storbritannien har Anglia skapat sig en alldeles egen hotrod-kultur. Kentmotorn finns i betydligt större och vassare versioner. En vanlig åtgärd är att är stoppa i en crossflowmaskin från senare Ford. Med trimkam, maffigare förgaseri och extraktorgrenrör blir det ordentligt flås under huven. Fjäderben plockas med fördel från en  Cortina MkII, då får man automatiskt skivbromsar fram. 
Från öriket kan det mesta i trimväg beställas. Det finns till exempel färdiga kit för att montera den femväxlade lådan från Sierra. Vill man ha mer precis känsla i ratten så finns färdiga kuggstångskit. Självklart finns även kit för att montera skivbromsar på alla hjul.
 
Så det finns inga originalare kvar?
– Jodå, engelsmännen gillar visserligen att vässa sina Anglior men det finns även gott om specialister på originaldelar. Om en ylande bålgeting eller orörd originalare är rätt bil för dig vet du bara själv. Men att köpa en modifierad bil för att bygga tillbaka till originalutförande kan visa sig svårt. Små pinaler har en förmåga att försvinna på dessa bilar. Mycket finns att köpa men långt ifrån allt. Särskilt stolar har en förmåga att komma på villovägar.  
 
Har inte alla rostat bort?
– Nej, men rosten är det största hotet mot ett lyckligt Anglia­ägande. Se upp med gör-det-själv som blivit förstör-det-själv. Det här har alltid varit en billig bil och billiga bilar får billiga reparationer. Den gamla tumregeln att köpa en så bra bil som möjligt gäller i högsta grad Anglia. Professionell rostlagning är inte billigare på en Anglia än en Rolls.
 
Jamen titta på bakrutan…
– Ja titta! Det var amerikanske Elwood Engel som höll i ritstiftet. Han hade just lagt sista handen på Lincoln Continental när han under sent femtiotal blev utlånad till engelska Ford. Han var måttligt imponerad av de engelska 30-talskonstruktionerna och sparade inte på krutet. Huvudtemat är trianglar och de går igen i hela designen. Till och med pedalerna har sina egna trianglar. Snedrutan väntar tillsammans med atomspisen och radiumbadkaret fortfarande på sitt fulla erkännande men visst ger den bilen karaktär!? 
 
Spelar ingen roll, rutan är fortfarande ful
– För bleksvenskar som du finns bara en lösning: Köp en kombi! Visserligen lite svårare att hitta med 129 000 tillverkade exemplar, men långt ifrån omöjligt. Italienska Ford gillade inte heller snedrutan. Faktum är att man lade upp egen tillverkning av en Michelotti-ritad kaross på O.S.I . Det sägs att Michelotti gav framrutan och dörrarna godkänt, resten ritade han om. Anglia Torino byggdes i 10 000 exemplar – en ovanlig fågel på våra breddgrader men Blocket finns ju även i Italien. Varutransportbilarna 307E och 309E kan också övervägas. Levererades med endast ett säte, inget innertak och spartansk gummimatta att vila fötterna på. En vanlig syn på vägarna under brittiskt 60-tal, betydligt ovanligare i Sverige.
 
Okej, men vad ska jag med en Anglia till?
– Anglia byggdes för att användas och bruksvärdet är fortfarande skyhögt. Utryckningar till Rivieran är fullt genomförbara – de tar bara lite längre tid. Utöver föraren finns sittplats för fyra och man blir mycket goda vänner i baksätet. Behaglig marschfart ligger någonstans runt de 80. Då hamnar inte bränsleförbrukningen långt över halvlitern heller. Motorn tål långa pass på höga varv och förarens öron havererar långt innan motorn. Se bara upp med allt för nedgångna exemplar så behöver du aldrig använda varningsblinkers, som ändå inte finns.
 
Vad ska en snedruta kosta då?
– Anglia 105E kan kosta lite vad som helst. Du kan fortfarande hitta en bil i grannens vedbod för småpengar, men vettiga bruksbilar i trafik ligger någonstans runt 30 000 kronor. Betydligt mer för renoverade bilar i toppskick eller udda specialare.

Text: Jon Remmers Foto Simon Hamelius

Hårdfakta

Ford Anglia 1962

Nypris: 6 995 kr 
Värde idag: 30 000 – 50 000 kr*
Motor: Rak fyra, stötstångsmotor, två ventiler per cylinder. Enkel Solex­förgasare. Vattenkylning. Volym 997 cm3. Max effekt 41 hk SAE vid 5 000 r/min. Max vridmoment 68 Nm vid 2 700 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 229 cm. Längd/
bredd/höjd/ 390/146/140 cm. Spårvidd fram/bak 117/116 cm. Tjänstevikt 840 kg. Tank 36 liter.
Fjädring/hjulställ: Mac Pherson fjäderben fram, halvelliptiska bladfjädrar bak. Hydrauliska stötdämpare, stel axel.
Styrning: Snäcka, ej servo. 
Vändkrets 9,75 m.
Hjul: Plåtfälgar. Däck 5.20 – 13
Elsystem: 12 volt. Plusjord.
Bromsar: Trummor fram/bak.
Fartresurser: Toppfart 120km/h. Acceleration 0 –100 km/h 34 s.
Förbrukning: Ca 0,7 l/mil 
blandad körning.
Källor: Automobil Revue 1962.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men med vissa mindre defekter. 
Reservdelar och service

Det finns flera brittiska specialister. I Sverige har vi S-E Autoparts i Borlänge som dammsugit Norden på nya delar, 070-623 8015.

English Car Care i Löddeköpinge tar gärna emot Anglior med renoveringsbehov, 046-712323 
Elwa Motors utanför Stockholm har trimmat Ford i åratal. 0705-773 221 
Checklista – kolla detta före köpet!

Kaross/ram

Rostmasken har god aptit på Anglia och ska tas på största allvar. En klassisk rostfälla är fickan mellan framskärm och A-stolpe. A-stolpen rostar inifrån och då börjar dörrarna hänga. Framskärmar är hårdvaluta, 5 000 kronor är ett inte helt ovanligt styckepris. Titta också efter rost i golvbrunnarna bak. Domkraftsfästen, plåt runt nummerplåtsbelysningen och fackverket bakom bakhjulen är andra fällor. Det finns en del ekonomiplåt att tillgå, men inte till hela bilen.
Om fjäderbenstornen fram behöver åtgärdas så måste det göras med precision, annars kan hjulvinklarna bli skumma. 
 
Motor/drivlina
997-kubikaren trivs bra på varv och står pall för det mesta. Se upp så du inte köper en bil med motorn utbytt till större, om det inte är just vad du söker. Lyssna och känn efter dåliga synkningar i lådan. Det är ovanligt, men lådor som gått utan olja mår inte bra. Om bakaxeln läcker olja så låter bilen sannolikt också som en spårvagn. Har bilen förresten rätt bakaxelklump? Anglians klump är lågt växlad och populär inom Fordracing, många har bytlånats.
 
Elsystem
Skämten om Lucas är lite väl nötta, så vi nöjer oss med att påpeka elsystemet saknar säkringar. Erfarna Angliaägare kör med ena polen på batteriet lös, alternativt monterar en säkerhetsbrytare, det går snabbare att bryta strömmen så. Det finns heller inga relän i bilen, så strömbrytarna lever hårt. Leta efter bubbliga kablar och tveksam isolering. Nosa efter brända kontakter och överväg att säkra upp elsystemet ordentligt.
 
Bromsar
Anglia hade aldrig något annat än enkretssystem och trumbromsar. Som med alla enkretssystem gäller det att allt som kan läcka inte får läcka. Går en slang försvinner bromsen, det finns inga marginaler. Bromsbackarna måste justeras manuellt för att bromsarna ska ta rakt. Bilar som plockas fram efter många år i förvaring kan behöva en översyn men priserna är minst sagt vettiga. Till exempel kan en ny huvudbromscylinder beställas från brittiska Angliaklubben för 52 pund, bromsslang för 10 pund och en ny bromstrumma kostar 27 pund.

Kommentarer

#1
Håkan L
2013-07-14 23:22

1967 var sista årsmodellen.

#2
Per Berner
2013-07-15 14:34

...och det var inte en dag för tidigt. ;)

#3
ddd
2013-07-15 22:01

Trevlig bil.

#4
Christian Carlsson
2013-07-15 22:12

Har ett klart barndomsminne från fyraårsåldern runt 65-66 , där vår granne - tant Elsie på Kapellplan i Linköping körde en ny gråvit Anglia av denna modell. Tant Elsie var diakonissa och verkade i det närbelägna kyrkkapellet, och sågs nästan alltid i sin gråvita dräkt med huckle på huvudet, tom när hon rattade Anglian ibland.

#5
Ford anglia
2013-07-26 15:23

Jag och brorsan köpte oss en Ford anglia 1959 och efter 2km så börjar den hacka sig fram. Och jag och morfar har kommit fram till att bensinen i förgasaren förångas av värmen och då får man dra ut choken för att få in ny bensin till förgasaren och sen trycker man in choken igen och efter 300meter så börjar den hacka igen och då får man dra ut choken igen. Men jag och morfar har kommit på att vi sätter en plåt under förgasaren så att värmen går runt om förgasaren istället. Eller har ni någon annan lösning?

#6
Lennart Friman
2014-06-28 21:06

Har själv haft en, M59997, men den slutade tyvärr sina dagar på bilsroten. Gul och vit var den och väldigt pigg och trevlig att köra i stadstrafiken i Malmö i början på 60-talet.
Blir lite nostalgisk när man ser bilder av Anglian igen men återfår snabbt medvetandet när man läser om rost- och elproblem och tänker tillbaka på allt strul man själv hade med bilen.

#7
Peter Alrenius
2015-02-02 17:32

Genial bakruta ingen snö och is utanpå, ingen imma inne.Lincoln hade någon modell i den vevan som hade likadan bakruta.Genialt

Peter

#8
Stina Steen
2015-08-24 11:36

Hej Vi äger en Ford Anglia av 1960-66 års modell. Söker efter tidsenliga kläder. Kan ni tipsa om hur man skulle vara klädd på den tiden när man körde Anglia

#9
Göran Johansson
2015-08-25 18:51

Är i behov av packningsssts till en anglia sidventilare,tacksam för svar..

#10
Johna818
2016-09-04 09:05

There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. fdkgaddddaff

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.